Prima pagină » Economic » EFECTELE #COVID-19. „Costul uman este cel mai tragic aspect”. Viziunea post-criză a liderilor de business. Pandemia va avea un impact puternic asupra economiei globale

EFECTELE #COVID-19. „Costul uman este cel mai tragic aspect”. Viziunea post-criză a liderilor de business. Pandemia va avea un impact puternic asupra economiei globale

EFECTELE #COVID-19. „Costul uman este cel mai tragic aspect”. Viziunea post-criză a liderilor de business. Pandemia va avea un impact puternic asupra economiei globale

Liderii de business se concentrează pe gestionarea efectelor imediate ale pandemiei de coronavirus asupra lanțurilor de aprovizionare, veniturilor și profitabilității, se arată în cea de-a XX-a ediție a studiului EY Global Capital Confidence Barometer (CCB22).

Directorii executivi intervievați de sursa citată își regândesc totodată alocările de capital, respectiv planurile de fuziuni și achiziții (M&A) pentru perioada post-criză.

Mai exact, aproape trei sferturi (73%) dintre respondenții studiului EY, derulat în rândul a peste 2.900 de directori executivi din 45 de țări, preconizează că pandemia de COVID-19 va avea un impact puternic asupra economiei globale prin perturbarea lanțurilor de aprovizionare și scăderea consumului.

Pe de altă parte, liderii de business își reevaluează modelele operaționale ca reacție la criză. Oprirea activității în multe părți ale lumii a scos la lumină vulnerabilitățile din lanțurile de aprovizionare ale multor companii, peste jumătate dintre acestea (52%) luând măsuri pentru a modifica actuala configurație și 41% investind în accelerarea automatizării.

În condițiile în care circa jumătate dintre liderii de afaceri de la nivel global (49%) au raportat chiar și înainte de actuala criză marje de profit similare sau mai mici decât cele de acum doi ani, aproape toate companiile (95%) se așteaptă la scăderi suplimentare ale marjelor odată cu încetinirea economiei globale.

Nu în ultimul rând, 54% dintre intervievați estimează că perioada de redresare a economiei se va prelungi până în 2021.

„Costul uman este cel mai tragic aspect al acestei crize, nu numai sub aspectul pierderilor de vieți, ci și al situației materiale a unui număr mare de oameni. Odată cu necesitatea de a reacționa urgent la efectele fără precedent ale COVID-19 la nivel global, principalele priorități ale liderilor de companii vor fi bunăstarea angajaților și conservarea locurilor de muncă.

Nu există manuale pentru această situație, iar liderii companiilor își reconfigurează și își ajustează reacțiile în timp real, având în vedere evoluția rapidă a evenimentelor. COVID-19 a dat naștere unor noi vulnerabilități și unor provocări neanticipate. Pentru majoritatea companiilor, impactul complet asupra veniturilor și profitabilității la nivelul tuturor lanțurilor valorice este încă extrem de incert”, a declarat Steve Krouskos, vicepreședinte EY Global pentru servicii de consultanță în tranzacții.

„Impactul tehnologiei va fi unul major”

La rândul său, Florin Vasilică, liderul departamentului de Asistență în Tranzacții, EY România, susține că actuala #coronacriză generată de COVID-19 va avea un impact puternic pe termen scurt și pe piața locală.

În trimestrul al doilea, susține el, cele mai multe companii se vor afla în modul de supraviețuire.

„O cerere redusă, coroborată cu întreruperile lanțului de aprovizionare, va pune o presiune puternică asupra numerarului disponibil. În ciuda lichidității injectate în sistemul financiar, ne așteptăm ca multe companii mici și mijlocii să se confrunte cu dificultăți în accesarea resurselor de finanțare a afacerii.

Preconizăm o stagnare pe timpul verii, o perioadă de evaluare a impactului crizei și de identificare a noii strategii, urmată de o reluare a activității în toamnă și de o revenire în 2021. Pe termen scurt, companiile se vor concentra pe accesarea de lichidități din surse guvernamentale și private pentru a-și asigura parcurgerea crizei cu un impact minim”, se arată în calculul șefului departamentului de Asistență în Tranzacții, EY România.

Tot el a adăugat că, din punct de vedere strategic, pe o perioadă mai lungă de timp, #coronacriza va produce o schimbare a modului în care se desfășoară afacerile.

„Vor fi regândite lanțurile de aprovizionare bazate pe furnizori principali localizați într-o singură țară (de exemplu, China). Riscurile de întrerupere a aprovizionării și a întregii activități sunt prea mari pentru a compensa costurile mai mici percepute inițial”.

„Impactul tehnologiei va fi unul major nu doar pentru a redefini modul de comunicare în companii, ci și pentru a pune în aplicare procese mai agile, mai flexibile și mai rezistente. Capitalul uman rămâne partea cea mai afectată a acestei pandemii și, în acest sens, este esențial ca liderii de afaceri și cei politici să lucreze împreună pentru menținerea sănătății și a stabilității financiare a oamenilor.

„În ceea ce privește activitatea M&A (n.r. – planurile de fuziuni și achiziții), chiar dacă majoritatea proiectelor au fost puse în așteptare, oportunitățile vor continua să crească pe termen mediu. Unele companii își vor recalibra portofoliile și este posibil să apară vânzări ale unor linii de afaceri secundare (non-core). După cum am aflat din criza anterioară, viitorul apropiat va aparține cumpărătorilor, bazat pe constrângerile de lichidități ale vânzătorilor sau determinat de regândirea abordării strategice a marilor jucători”, a conchis Vasilică.

„Investiții în digital și tehnologie”

Potrivit rezultatelor studiului dat publicității, 72% dintre executivi au afirmat că firmele pe care le reprezintă aveau deja în derulare inițiative majore de transformare, declanșate ca urmare a presiunilor asupra țintelor de venituri și de profit.

În plus, majoritatea respondenților intenționează să își reexamineze strategia și portofoliile cu o mai mare regularitate.

Top managerii executivi mai spun că, după revenirea la un oarecare nivel de normalitate, se vor concentra pe prioritizarea schimbărilor prin noi investiții în digital și tehnologie (43%) și prin alocarea de capital la nivelul întregului portofoliu (42%).

„Perioadă de revenire lentă”

În urma analizelor răspunsurilor, chiar dacă atenția conducerilor companiilor intervievate se îndreaptă în prezent în direcția acestei urgențe sanitare globale fără precedent, directorii executivi își regândesc și planurile post-criză.

De asemenea, în timp ce 54% dintre respondenți se așteaptă la o perioadă de revenire lentă, cu o prelungire a încetinirii activității economice până în 2021, 38% anticipează un reviriment rapid și o revenire la activitatea economică normală în trimestrul al III-lea al acestui an. Doar 8% dintre respondenți consideră că va exista o perioadă prelungită de recesiune, cu o revenire a activității economice în 2022.

Având în vedere că majoritatea companiilor pleacă de la premisa unei recuperări pe termen mediu, intențiile de a căuta oportunități de fuziuni și achiziții în următoarele 12 luni se mențin la niveluri ridicate (56%) pe parcursul actualului ciclu de tranzacții.

Ca o consecință a COVID-19, directorii executivi din toată lumea au declarat că vor acorda mai multă atenție rezistenței la șocuri a companiilor vizate, atunci când evaluează o tranzacție (38%) și că anticipează o scădere a valorilor estimate ale tranzacțiilor (39%).

Sursă foto: Pixabay/Gerd Altmann/caracter ilustrativ

Citește și