Elon Musk „fură startul” în războiul cu Jeff Bezos pentru supremația tehnologică în spațiu. Miliardarul anunță că rețeaua sa de sateliți va furniza internet pe tot globul
Elon Musk, fondatorul SpaceX, câștigă teren în „războiul” cu Jeff Bezos, șeful de la Amazon, pentru supremația tehnologică în spațiu, după ce Musk a anunțat că rețeaua sa de sateliți urmează să ofere internet broadband pe tot globul cu excepția regiunilor polare până în luna august, relatează Bloomberg.
SpaceX a lansat peste 1.500 de sateliți până acum și Starlink are operațiuni în peste 10 țări, a anunțat Musk într-o prezentare susținută marți la Congresul Mondial al Telefoniei Mobile. Musk a spus de asemenea că a semnat două acorduri cu operatori telecom din „țări majore” dar că nu îi poate numi deocamdată și că poartă negocieri și cu alții.
SpaceX intenționează să ofere internet de bandă largă la până la 5% din populația lumii în locuri inaccesibile pentru rețelele convenționale wireless și de fibră optică, scrie CNBC. Rețeaua de sateliți are o capacitate prezentă de a transfera 30 de terabiți pe secundă, Musk afirmând că țintește o latență – timpul de răspuns al rețelei – de mai puțin de 20 de milisecunde.
Elon Musk a declarat marți, 29 iunie, că rețeaua de internet Starlink, a trecut „recent” de aproape 70.000 de utilizatori activi și se așteaptă la o creștere rapidă în anul următor.
„Suntem pe cale să avem câteva sute de mii de utilizatori, posibil peste 500.000 de utilizatori în decurs de 12 luni”, a spus Musk, vorbind practic în cadrul expoziției Mobile World Congress din Barcelona, Spania.
Starlink este proiectul intensiv al companiei lui Musk de a construi o rețea de internet interconectată cu mii de sateliți, cunoscută în industria spațială drept o constelație, concepută pentru a furniza internet de mare viteză consumatorilor oriunde pe planetă. SpaceX a lansat mai întâi serviciul cu un program beta pentru consumatori selectați pentru 99 USD pe lună și, în ultimul an, a solicitat aprobarea de reglementare pentru a testa rețeaua și pentru a extinde serviciul la vehicule mari în mișcare, cum ar fi nave și camioane.
„Războiul miliardarilor” vizează o piață de 4 miliarde de potențiali utilizatori
Astfel Elon Musk pare să câștige teren în „războiul” său cu Jeff Bezos pentru dezvoltarea unui lanț de sateliți artificiali care să furnizeze internet de mare viteză pentru miliarde de oameni. Este vorba fie de largi comunități care nu au deloc acces la internet (în India, de exemplu, aproximativ jumătate din populație se află în această situație), fie de acoperirea unor zone mai dificile, acolo unde operatorii tradiționali nu au interese financiare, sau chiar de utilizatori care sunt nemulțumiți de calitatea serviciilor existente în prezent. Concret, după spusele lui Jeff Bezos ar fi vorba de o piață de 4 miliarde de potențiali utilizatori.
Investițiile totale ale SpaceX în proiect se situează între 5 și 10 miliarde de dolari, a mai precizat miliardarul sud-african, adăugând că menținerea poziției competitive a companiei ar putea costa pe termen lung încă 20-30 de miliarde de dolari.
Serviciul, care are deja peste 69.000 de utilizatori activi și ar putea ajunge la jumătate de milion în următoarele 12 luni, potrivit acestuia.
„Scopul nostru este să nu dăm faliment”, a glumit Musk, referindu-se la istoria tumultoasă a industriei. „Pasul numărul unu pentru Starlink este nu falimenta. Dacă reușim să nu dăm faliment atunci va fi grozav și putem merge mai departe de acolo”, a adăugat miliardarul.
Musk, care a discutat și despre o serie de noi modernizări aduse rețelei în timpul unui briefing despre operațiunile SpaceX, companie evaluată la 74 de miliarde de dolari. SpaceX urmează să lanseze anul viitor o nouă versiune a sateliților săi Starlink care vor avea legături laser inter-satelit pentru a-i ajuta să acopere zonele polare. Compania aerospațială a lui Musk intenționează de asemenea să lanseze un zbor pe orbită a uriașei sale rachete Starship „în următoarele câteva luni”, potrivit miliardarului.
Starlink al lui Musk vs Project Kuiper al lui Bezos
Ecosistemul dezvoltat în jurul acestor proiecte „stelare” este unul complex. Compania spațială a lui Musk, SpaceX, dezvoltă rețeaua interconectată de sateliți Starlink, dar și o serie de alte produse necesare acestor servicii de internet: antene de satelit, routere Wi-Fi, dar și alte echipamente hardware conexe. De altfel, un anunț recent al celor de la SpaceX, privind noi locuri de muncă, sugerează că ar fi vorba de o nouă fabrică „de ultimă generație” în Austin (Texas). Aici ar urma să se producă „milioane de dispozitive destinate consumatorilor” de servicii internet broadband prin satelit, scrie Revista Biz. Despre rețeaua Starlink, Musk spunea acum câteva luni că va cuprinde „cea mai mare parte a Pământului până la sfârșitul anului 2021 și ar urma să acopere întreaga noastră planetă până în 2022, moment în care și India se va alătura rețelei”, dar se pare că proiectul a avansat mult mai rapid.
Se pare că Starlink a reușit să atingă latența de aproximativ 20 de milisecunde, o performanță extraordinară în aceste condiții, cu care se lăuda anterior.
Pe de altă parte, inițiativa șefului Amazon, pornită în 2019, Project Kuiper, a avut un buget inițial de 10 miliarde de dolari. Însă specialiștii în domeniu spun că lanțul său de peste 3.200 de sateliți de comunicații broadband va depăși cu mult această sumă. De cealaltă parte, Starlink a promis investitorilor că va lansa în spațiu 12.000 de sateliți, până în 2024. Din planurile prezentate de Musk, reiese că investiția totală necesară va fi de 30 de miliarde de dolari.
„Războiul stelar” între Starlink și Project Kuiper se derulează inclusiv în instanță, iar avocații celor două companii s-au „duelat” în fața temutei Comisii Federale de Comunicații din SUA.