Cristian Eugen Radu, directorul Diviziei Marketing, Electrica Furnizare, a vorbit, la Conferința digitală live „Energy Now” despre procesul de digitalizare, internă și a serviciilor oferite, proces accelerat în acest an de contextul pandemiei de COVID-19. Reprezentantul companiei a dat detalii și despre procesul de liberalizare a pieței energiei electrice, proces pe care îl consideră binevenit.
„Digitalizarea are foarte multe aspecte și fațete de interacțiune atât cu angajații, dar pentru noi, cel puțin, la furnizare, cu clienții”, a spus Cristian Eugen Radu, precizând că pandemia de COVID-19 a fost unul dintre factorii care au dus la accelerarea unor procese de digitalizare internă, de adoptare a unor soluții software, de adoptare a unor unor noi tehnologii care să permită un răspuns de la distanță clienților, casnici sau business.
„Într-o singură lună de carantină, în luna aprilie, s-au realizat mai multe adoptări de facturi electronice, de exemplu, decât în întreg anul 2019. Impactul pandemiei în acest sens e în continuare în derulare, programele de digitalizare internă, de introducere a unor sisteme noi, inclusiv de tipul CRM, sunt accelerate. Continuăm în cursul acestui an și primăvara anului viitor introducerea lor, cu eficiență. Am îmbunătățit și timpii de răspuns, timpii de rezolvare a doleanțelor clienților noștri și urmărim în continuare să avem o dinamic adecvată cerințelor pieței”, a precizat directorul Diviziei Marketing a companiei Electrica Furnizare.
„Un alt aspect important – multă lume, mulți dintre consumatori, poate și mulți dintre experții din zona energiei înțeleg prin digitalizare preocuparea introducerii și instalării de contoare inteligente, care reprezintă o prioritate la nivelul Europei, apar menționate și în pachetul numit Green Deal – și corelat cu ce spunea domnul Havrileț – nicio persoană și niciun loc de consum nu vor fi lăsate pe dinafară – important e să intrăm într-un ritm care să ne permită satisfacerea acestu obiectiv, pentru că la nivelul Europei există diferențe vizibile în ceea ce privește rata de penetrare a acestor tipuri de contoare”, a spus Cristian Eugen Radu.
De exemplu, a spus reprezentantul Electrica Furnizare, în 2018, aproximativ 44% dintre consumatorii de energie electrică aveau instalate contoare inteligente, rata de penetrare anul acesta a ajuns undeva la 58%.
„În România, evident există demarate proiectele conform unui plan avizat de ANRE. E adevărat, obiectivele sunt calibrate pentru realitățile de la noi din țară, deci vom avea o adopție ceva mai lentă, dar subliniez avantajele acestor contoare și în primul rând din punct de vedere al unui furnizor, pentru că sunt avantaje și din punctul de vedere al distribuitorului: aceste contoare, de exemplu, contectate cu dispeceratul distribuitorului realizează de la distanță un flux bidirecțional de comunicare, ceea ce înseamnă că aduc o gamă largă de beneficii: se pot face citiri de la distanță ale consumului de energie electrică, se pot realiza operațiuni comerciale, cum ar fi schimbările de tarif, conectări și deconectări. Intenționăm astfel să sporim confortul clienților și să reducem inconveniența unor vizite la locație, că tot vorbeam de pandemie și încercăm să degajăm un pic oficiiile comerciale care continuă să funcționeze de aglomerație”, a spus directorul Diviziei Marketing a companiei Electrica Furnizare.
Cristian Eugen Radu a detaliat, printre altele, avantajele pentru clienți, care, prin implementarea contoarelor, pot plăti consumul real, fără a mai fi nevoie de estimări.
În ceea ce privește liberalizarea pieței de energie electrică, Cristian Eugen Radu consideră că „ceea ce se va întâmpla în luna ianuarie 2021 nu reprezintă decât etapa finală a unui proces care a durat cel puțin opt ani, începând undeva în 2012, cu un moment importat în 2017 în ceea ce privește furnizarea de energie electrică pentru clienții casnici, moment de la care practic fiecare dintre consumatorii casnici au putut opt pentru un furnizor pe piața concurențială”.
„Momentul ianuarie 2021 nu vine decât, să spunem, să desființeze într-o oarecare măsură segmentul reglementat înlocuindu-l cu un serviciu universal care iarăși ne duce cu gândul ca origine către Green Deal-ul european – pentru că nimeni nu va fi lăsat în urmă, serviciul universal reprezintă serviciul de furnizare de energie electrică și de gaze care va fi asigura pentru orice consumator, chiar dacă acesta nu își exprimă, de exemplu, dorința de a trece în luna ianuarie din sistemul reglementat în cel concurențial sau nu alege un anumit tarif. E un proces binevenit, care va accentua competitivitatea pe piață”, a explicat Cristian Eugen Radu.
În ceea ce privește liberalizarea pieței de energie electrică, Cristian Eugen Radu consideră că „ceea ce se va întâmpla în luna ianuarie 2021 nu reprezintă decât etapa finală a unui proces care a durat cel puțin opt ani, începând undeva în 2012, cu un moment importat în 2017 în ceea ce privește furnizarea de energie electrică pentru clienții casnici, moment de la care practic fiecare dintre consumatorii casnici au putut opt pentru un furnizor pe piața concurențială”.
Digitalizarea din sistemul energetic și liberalizarea pieței au fost unele dintre temele importante ale momentului care sunt bordate de principalii actori din domeniu în cadrul Conferinței digitale live „Energy Now”, organizată de Gândul.ro și susținută de partenerii evenimentului, Electrica Furnizare, Nuclearelectrica și Transgaz.
Invitații speciali au abordat tema energiei în România, din punctul de vedere al autorităților, al companiilor, dar și al consumatorilor finali, pe data de 23 noiembrie, de la ora 10:00, în direct pe pagina de Facebook Gândul, canalul de Youtube Gândul și pe www.gandul.ro.