Energy Now II Edition. Liberalizarea pieței energiei electrice. Ion Lungu, AFEER. Numărul de reclamații arată că lucrurile nu merg perfect, dar nu e alarmant
Ion Lungu, președinte al Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER), invitat al Conferinței digitale LIVE „Energy Now II Edition” organizată de Gândul, consideră că numărul de reclamații depuse de consumatorii de energie electrică în contextul liberalizăriii pieței la 1 ianuarie 2021 nu este unul alarmant, dar arată că lucrurile nu merg perfect și că furnizorii trebuie să își facă mai bine cunoscute ofertele.
Prețul cel mai mic este un criteriu de bază pentru un consumator să decidă cu ce furnizor încheie un contract de energie electrică, dar mai important este ca acesta să aleagă oferta cea mai potrivită pentru acoperirea nevoilor lui, a subliniat Ion Lungu, președinte al Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER), în cadrul Conferinței digitale LIVE „Energy Now II Edition”, organizată de Gândul. La eveniment au participat și Virgil Popescu, ministrul Energiei, Zoltan Nagy-Bege, vicepreședinte al ANRE, Paul Anghel, director general al ANPC și Antal Istvan-Lorant, președintele Comisiei pentru Energie, Infrastructură energetică și Resurse minerale din cadrul Senatului României.
Ion Lungu: „Dreptul de a alege este un drept fundamental”
„Dreptul de a alege este un drept fundamental și am plecat de la ce exista în trecut, un monopol, care nu a fost foarte mult apreciat, astfel încât oamenii au posibilitatea acum să-și aleagă o ofertă care li se potrivește cel mai bine. Insist asupra acestui concept, oferta care li se potrivește, pentru că foarte mult discutăm de preț. Prețul este un element extrem de important, care nu este deloc de neglijat, dar nu este singurul element”, a explicat Ion Lungu, președintele AFEER.
Idealul este ca un număr cât mai mare de consumatori, din totalul de aproximativ 9 milioane, să meargă în piața liberă și să aleagă în cunoștință de cauză, să aibă posibilitatea să analizeze cât mai multe oferte, spune președintele AFEER, dar studiile recente au demonstrat o rezistență la schimbare, și din partea furnizorilor, și din partea consumatorilor.
„Acum suntem într-o reliberalizare a pieței, după ce a fost o dată liberalizată și din nefericire a apărut acea Ordonanță 114/2018 care a aruncat lucrurile în urmă și a produs mult rău pieței, și faptul că sunt destul de mulți consumatori care și-au schimbat contractul cu actualul furnizor, aproximativ 30% – un număr relativ mic, de 200.000 și-au schimbat vechiul furnizor, restul și-au renegociat contractul cu actualul furnizor – reprezintă un lucru destul de bun și încurajator”, a spus Ion Lungu.
Potrivit președintelui AFEER, numărul de reclamații depuse de consumatori la ANPC, așa cum l-a prezentat directorul general al instituției, Paul Anghel, în cadrul aceluiași eveniment organizat de Gândul, nu este deloc alarmant. „Vorbim cam de o medie de o reclamație la 10.000 de consumatori, ceea ce arată că lucrurile nu merg perfect, este adevărat, și aici trebuie să lucrăm să ne îmbunătățim cât mai mult activitatea, să facem cât mai mult cunoscute ofertele, dar în același timp există posibilitatea și aș îndrăzni să spun că suntem pe drumul cel bun”, consideră președintele AFEER.
Ion Lungu a dat drept exemplu pozitiv rezultatul liberalizării în zona consumului necasnic, industral și servicii, unde, e drept, procesul s-a desfășurat pe o perioadă mult mai lungă, începând din anul 2000. „Consumatorii au devenit extrem de sofisticați și foarte bine informați. Este un lucru pe care ni-l dorim și în zona consumatorilor casnici, să crească cât mai mult gradul de informare”, a afirmat președintele AFEER.
Consumatorii, distrași de pandemie și alegeri
Gradul de informare din 2020 privind liberalizarea totală a pieței de la 1 ianuarie 2021 – după cea din 2017, oprită de OUG 114 – a avut de suferit pentru că atenția oamenilor a fost captată de pandemia de COVID-19, dar și de cele două rânduri de alegeri desfășurate anul trecut.
„E adevărat că procesul nu a mai fost unul la fel de lin ca în urmă cu trei ani, când deja se realizase o deschidere totală a pieței. Din punctul meu de vedere, principala greșeală a fost o chestiune ce nu a ținut neapărat de sectorul energiei electrice, apariția Ordonanței 114/2018, care a aruncat cumva lucrurile în urmă și a produs anumite dezechilbre, pentru că trebuie să recunoaștem că a fost o obligație și o presiune ca să se furnizeze consumatorilor alimentație în regim reglementat la un preț care să nu se modifice datorită unor rațiuni să le spunem mai degrabă politice”, a detaliat Ion Lungu.
El s-a declarat plăcut surprins să constate că, chiar și în acea perioadă, au fost mulți consumatori care au părăsit zona reglementată și au trecut în zona liberă, deși în zona reglementată prețurile erau ceva mai mici.
„Ce s-a întâmplat când am ajuns în această reliberalizare? În primul rând cred că a fost cumva o abordare mai lejeră pentru faptul că se știa că se revine la ceva ce se mai întâmplase fără niciun fel de disfuncționalități, ce se întâmplase în 2017 când piața fusese pe deplin liberalizată. În al doilea rând, informarea care s-a făcut în această perioadă a anului 2020, un an extrem, extrem de complicat, în care au fost cel puțin două lucruri care au fost pe primul plan și au aruncat cumva mai spre coadă interesul oamenilor pentru informarea în domeniul energiei electrice”, a spus Ion Lungu, referinduse la pandemia de COVID-19 și desfășurarea alegerilor locale și parlamentare.
La ce clauze trebuie să fie atenți consumatorii
Ion Lungu a făcut o serie de recomandări consumatorilor care vor să schimbe furnizori de energie elecrică făcut recomandări.
„Schimbarea furnizorilor este un drept conferit de legislația europeană și națională, este o schimbare care trebuie făcută fără costuri suplimentare, acum consumatorii își pot schimba furnizorul cu un preaviz de 21 de zile, nu trebuie să fie nicio barieră în calea schimbării furnizorului, să spunem din motive de oferte mai bune sau din motive de incompatibilitate cu actualul furnizor. Iar în viitor, schimbarea se va produce în 24 de ore, ceea ce este un lucru absolut fantastic”, a explicat Ion Lungu.
Într-o a doua situație, consumatorul poate să schimbe furnizorul din cauza nerespectării unor clauze contractuale. „Aici trebuie făcută o analiză și consumatorii, aș îndrăzni să spun, sunt îndreptățiți să primească anumite despăgubiri, dacă lucrurile nu s-au petrecut întocmai cum au fost prevăzute în contract, pentru că respectarea clauzelor contractuale este o chestiune legală care trebuie neapărat să se întâmple”, a spus Ion Lungu.
În alegerea ofertei potrivite, președintele AFEER le-a recomandat consumatorilor să fie atenți:
- Dacă oferta include și alte servicii în afară de energia electrică
- Dacă oferta are numai un preț al energie sau are și un preț fix, abonament, care se plătește indiferent de consum în fiecare zi
- La zona de facturare, termene de plăți, modul ăn care se trimit facturile, electronic sau prin poștă.
„La fel de important de văzut este dacă în cazul renunțării la contractul cu furnizorul actual se plătesc anumite – să le spunem – compensații. Pentru că există contracte care se fac pe un temen fix – să spunem o ofertă care se face pe un an. În această situație, desigur, furnizor caută să își cumpere energie pe care să o aibă disponibilă pentru tot anul, iar în cazul în care cineva pleacă, el ar rămâne cu un surplus de energie care sigur se va vinde pe piață la un preț mai mic, pentru că niciun consumator nu pleacă de la un furnizor în momentul în care există o tendință de creștere a prețurilor. El este mulțumit de prețul pe care l-a negociat, știind că dacă merge la alt furnizor, tendința fiind de creștere, va primi un preț mai mare. Întotdeauna schimbarea se face când tendința de creștere este relativ scăzută. Din acest punct de vedere, furnizorii sunt supuși clar unui risc și uneori se prevăd anumite compensații. Trebuie avut acest lucru în vedere, dacă în momentul în care schimbăm furnizorul este o povară prea mare această compensație sau este convenabilă. Pot să plătesc compensația și să obțin un preț mult mai bun la alt furnizor”, a conchis Ion Lungu.
În privința proiectului de lege privind consumatorul de energie vulnerabil, Ion Lungu consideră că este esențial ca pragurile să fie corect definite, în deplină concordanță cu costurile utilităților și cu nivelul de venituri, și, în al doilea rând ca legea să se poată aplica foarte bine, să existe o bază de date în care consumatorii să fie clar definiți și se se precizeze cine suportă diferențele de costuri.
Președintele AFEER consideră să trebuie avut în vedere să nu se introducă anumite prevederi care să fie aplicabile tuturor categoriilor de consumatori „Trebuie să îndreptăm țintit toate ajutoarele și toată protecția pentru cei care au nevoie de ele”, a conchis Ion Lungu.
Proiectul de lege, inițiat de Ministerul Muncii, este așteptat în Parlament. „Este nevoie de tranșarea pentru totdeauna a problemei consumatorului vulnerabil, trebuie acel indicator social de referință redefinit, recalculat, pus într-un cadru clar. Nici n-aș vrea să intru în speculații sau să arunc cu cifre. Așteptăm la Parlament, la Senat, acest proiect de lege și vom analiza și, dacă este nevoie, vom interveni asupra lui”, a explicat Antal Istvan-Lorant, tot în cadrul evenimentului organizat de Gândul.
Invitații Conferinței digitale LIVE „Energy Now II Edition” abordează tema energiei în România, din punctul de vedere al autorităților, al companiilor dar și al consumatorilor finali, de la ora 10:00, în direct pe pagina de Facebook Gândul, canalul de Youtube Gândul și pe www.gandul.ro.