Prima pagină » Economic » Energy Now II Edition. Liberalizarea pieței energiei electrice. Paul Anghel, ANPC: „Autoritățile și-au făcut datoria”

Energy Now II Edition. Liberalizarea pieței energiei electrice. Paul Anghel, ANPC: „Autoritățile și-au făcut datoria”

Energy Now II Edition. Liberalizarea pieței energiei electrice. Paul Anghel, ANPC: „Autoritățile și-au făcut datoria”
Directorul general al ANPC, Paul Anghel, invitat la Conferința digitală LIVE „Energy Now II Edition”

Paul Anghel, directorul general al Autorității Naționale pentru Proctecția Consumatorilor (ANPC), invitat la Conferința digitală LIVE „Energy Now II Edition”, consideră că numărul reclamațiilor primite de la consumatori în contextul liberalizării pieței de energie electrică și gaze este unul normal și că autoritățile și-au făcut datoria de a-i informa înainte de momentul dereglementării.

Directorul general al ANPC, Paul Anghel, a explicat, la Conferința digitală LIVE „Energy Now II Edition”, că acțiunile de supraveghere a pieței energiei electrice, după momentul liberalizării din ianuarie 2021, continuă, alături de colegii din cadrul Autorității Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).

„Există controale, supraveghem piața împreună cu colegii de la ANRE, care eu zic că și-au făcut foarte bine treaba, alături și de noi și de celelalte instituții ale statului, am informat consumatorii înainte de liberalizarea prețurilor prin fel de fel de canale de informare”, a spus directorul general al ANPC.

Și ministrul Energiei, Virgil Popescu, invitat al Conferinței digitală LIVE „Energy Now II Edition”, i-a avertizat pe furnizori că sunt în continuare supravegheați de ANRE și ANPCA în privința respectării reglementărilor privind activitatea de furnizare a energiei electrice în contextul liberalizării pieței de energie electrică. Despre provocările liberalizării pieței de energie electrică, la evenimentul Gându a vorbit și  vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy-Bege.

Ce au reclamat consumatorii

La evenimentul organizat de Gândul.ro, Paul Anghel a prezentat cele mai recente date privind numărul reclamațiilor primite și a detaliat unele nemulțumiri primite din partea consumatorilor.

„Dacă în 2020 aveam pe tot anul undeva la 779 de reclamații cu privire la energia electrică și gazele naturale, în acest moment înregistrăm undeva la aproape 700 – respectiv 698 – de reclamații doar în primele două luni și ceva din acest an. În ceea ce privește evoluția reclamațiilor pe segmentul de gazele naturale, 235 de reclamații s-au înregistrat pe tot anul 2020, iar astăzi, în primele două luni și jumătare din 2021, avem 177. 842 de reclamații privind energia electrică per total țară și 188 de reclamații privind furnizarea de gaze naturale”, a spus directorul general al ANPC

Paul Anghel a detaliat că, pe anumite segmente, anumiți operatori folosesc practici comerciale incorecte și a dat drept exemplu de reclamații primite, respectiv modificarea costului, a tarifului între ofertă și facturarea finală, calitatea serviciul prestat de operatorul economic și existența unor clauze contractuale care creează dezechilibre între drepturile și obligațiile consumatorului în contract.

În privința informării consumatorilor și a nemulțumirilor de la începutul anului, Paul Anghel nu consideră că s-a creat un scurtcircuit. „Dacă revenim în 2010, atunci când piața serviciilor financiar bancare ajungea într-un anumit impas, și acum, în 2021 cred că niște programe de informare a consumatorilor asupra drepturilor pe care le au, asupra componentelor care sunt contractele de furnizare ale diferiților agenți economici – mă refer la energia electrică și gaze – cred că avem încă mult de lucrat pe partea asta de informare. Există un segment de populație care se sesizează, reclamă. Din acel procent, o parte din aceștia nu au primit anumite informații precontractuale, anumiți consumatori, chiar dacă le primesc, întreabă și sesizează suplimentar anumite aspecte pentru care sunt nemulțumiți. Cred că este o situație normală. Dacă ne referim la piața totală, eu cred că numărul acesta de sesizări și reclamații, undeva la o mie, nu cred că e un număr foarte mare în raport cu această liberalizare a prețului. E normal ca mama mea sau oameni de o anumită vârstă sau nivel de informare să poată să pună întrebări și să fie nemulțumiți, pentru că sub anumite aspecte inclusiv costurile au variat și de ce, nu?. Astăzi în România ne uităm cu preponderență asupra costurilor”, a spus Paul Anghel.

„Mai mult decât programele de informare care au fost făcute, mai mult de informațiile, de site-urile care au fost puse la dispoziție de către autorități, sigur, că întotdeauna puteți spune că e loc de mai bine, dar eu zic că autoritățile și-au făcut datoria. În masura în care puteau să facă mai mult, mereu e loc de mai bine”, a spus directorul general al ANPC.

Întrebat dacă este de părere că legiuitorul ar trebui să intervină pentru a-i ajuta pe cei care s-au confruntat cu probleme după liberalizarea pieței de energie electrică, Paul Anghel este de părere că situațiile ar trebui analizate de la caz la caz.

„N-aș vrea să dau eu sfaturi acum Legislativului, sunt un funcționar public în subordinea Executivului. „Cred că, din perspectiva Executivului, anumite lucruri s-au făcut foarte bine și marea majoritatea s-au făcut. Eu zic că așteptăm să vedem exact situațiile punctual și de la caz la caz, sigur, că dacă drepturile le-au fost încălcate, acești consumatori trebuie să fie despăgubiți”, a spus Paul Anghel. Ofcialul ANPC a dat exemplu situații în care consumatorilor li s-au defectat anumite electrocasnice din cauza inclusiv a variațiilor de tensiune. „Sigur și în acest caz aceștia vor fi despăbubiți”, a conchis Paul Anghel.

Consumatorii au beneficiat de discount la facturi

Piața energiei de energie s-a liberalizat de la 1 ianuarie, iar clienții au putut de la acea dată să își aleagă furnizorul în funcție de oferta comercială sau să rămână la actualul furnizor și să aibă contracte de serviciu universal.

ANRE a prelungit ulterior până la 30 iunie termenul de tranziție în care populația poate opta să treacă în pața concurențială. Astfel, până la data de 30 iunie 2021, clienții casnici vor primi din partea furnizorului actual cea mai bună ofertă, fără abonament, și vor putea beneficia de o reducere comercială care să acopere diferența dintre prețul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 și prețul din oferta concurențială cu valoarea cea mai mică.

Ministrul Energiei a anunțat, în cadrul conferinței Conferinței digitale LIVE „Energy Now II Edition”, că toți furnizorii de ultimă instanță au aplicat în facturi reducerea de la prețul de serviciu universal la prețul concurențial, după trecerea clienților pe piața liberalizată ulterior datei de 1 ianuarie.

ANRE a amendat, la începutul lunii martie, cinci dintre principalii jucători de pe piața energiei electrice cu peste 2 milioane de lei, în urma unor verificări făcute de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), pentru nerespectarea regulilor impuse de liberalizarea pieței de energie electrică.

Invitații Conferinței digitale LIVE „Energy Now II Edition” au abordat tema energiei în România, din punctul de vedere al autorităților, al companiilor dar și al consumatorilor finali, în direct pe pagina de Facebook Gândul, canalul de Youtube Gândul și pe www.gandul.ro.

 

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și