Horia Miron Constantinescu, președinte ANPC, a vorbit, miercuri, la a treia ediție a Conferinței Energy Now organizată de Gândul, despre facturile pe care românii le primesc de la furnizorii de energie și spune că se fac în permanență verificări, dar „nu există evaluări ale unui eventual furt sau a unei eventuale înșelări a consumatorului”.
În cadrul conferinței organizată de Gândul, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a vorbit despre momentul în care românii s-au trezit cu facturi enorme la energie și a spus că situația ar fi fost mai bine gestionată dacă exista o mai bună comunicare
„Consider că momentul de la începutul acestui an ar fi trebuit gestionat într-o manieră bazată pe comunicare. Multe dintre situații au fost remediate, multe au fost noi pentru furnizării din energie. Cu siguranță nu vorbim despre o intenție în a fura sau a prejudicia consumatorii.
Ne dorim soluții și nu aplicarea de sancțiuni care ar putea fi, în cele din urmă, pompieristice”, a spus el, la Conferința Energy Now.
„Sesizări primim în continuare. Putem discuta despre pertinența acestora. Facem verificări permanente, analizăm contractele, analizăm modalitatea în care unele dintre acestea au fost prelungite prin acte adiționale. Veghem ca nimeni să nu înșele pe nimeni. Nu există evaluări ale unui eventual furt sau a unei eventuale înșelări a consumatorului.
Vedem cum putea re-evalua modul de facturare, modul în care vor fi redactate contractele și în ce manieră vor fi transmise consumatorilor finali”, a conchis sursa citată.
„Românii vor avea parte de susținerea Guvernului pentru plata facturilor la energie pentru încă un an de zile! De noile măsuri, care intră în vigoare de la 1 aprilie, la energie electrică beneficiază 8 milioane de gospodării, iar la gaze naturale toate gospodăriile racordate, indiferent de consum”, a anunțat ministrul Energiei, Virgil Popescu, după decizia Executivului de adoptare a noii ordonanțe de urgență.
Astfel, la energie electrică, conform noii OUG:
prețul final facturat pentru consumatorii casnici este
prețul final facturat pentru consumatorii noncasnici – cu excepţia celor mai mari consumatori industriali – este:
La gaze naturale,
Prețul facturat pentru clienții casnici este:
Pentru clienții noncasnici:
Noua OUG prevede ca cei doi producători de gaze din România vor fi obligați să vândă o parte din gazele din producția internă la prețuri fixe.
Federația ACUE, condusă de Daniela Daraban în calitate de director executiv, reprezintă cele mai importante grupuri din domeniul energiei electrice și gazelor naturale, respectiv CEZ România, E.ON România, Electrică SĂ, ENEL România, ENGIE România, Gaz Est, cu un număr total de peste 24.000 de angajaţi şi cu o cifră de afaceri anuală de peste 5,5 miliarde de Euro. Valoarea totală a investițiilor realizate de membrii ACUE în perioada 2005-2021 depășește 11 miliarde de euro, potrivit reprezentanților Federației.
Federația a transmis în numeroase rânduri că furnizorii de energie cumpără ceea ce este disponibil pe piața angro. În baza informațiilor publice, costul furnizorilor cu achiziția energiei reprezintă, în medie, 40-50% din factura de energia electrică și 60-70% din cea pentru gaze. La costul de achiziție se adaugă taxe de rețea, alte taxe și tarife și o marjă brută de furnizare, în medie, de maximul 5%.