EXCLUSIV | Călin Costinaș, deputy CEO Profi: „În ultimii ani, am plătit impozit pe profit aproape 300 milioane de lei”
Lanțul de magazine alimentare Profi a plătit impozit pe profit de aproape 300 milioane de lei în ultimii ani, a precizat în exclusivitate pentru Gândul, Călin Costinaș, deputy CEO. El a mai precizat că Profi își reinvestește integral rezultatul operațional (EBITDA) în țară, în principal în creșterea și modernizarea rețelei de magazine, în centre de distribuție și în digitalizare.
În ultimii cinci ani toate lichiditățile generate din rezultatul operațional pozitiv au fost reinvestite. Acestea, plus credite bancare au dus la investiții de peste 450 milioane euro.
- Profi este o companie românească puternică ce a înregistrat cea mai spectaculoasă creștere a cifrei de afaceri din retailul românesc modern din ultimii 10 ani
- Deschide și modernizează anual sute de magazine și angajează, direct și prin parteneri, cel mai mare număr de angajați din mediul privat de la noi
„Noul format de magazin Profi se bucură de un mare succes”
Reporter: Care a fost cifra de afaceri Profi 2022 ?
Călin Costinaș: 11,7 miliarde lei, în creștere cu 22% față de anul anterior.
– Cum poate fi explicată creșterea cifrei de afaceri?
Creșterea a fost posibilă, în primul rând, datorită investițiilor masive pe care le-am făcut în dezvoltare și modernizare, investind 2.3 miliarde de lei în ultimii cinci ani. Extinderea rețelei a făcut-o accesibilă pentru un număr mai mare de clienți. Pe de altă parte, noul format de magazin Profi se bucură de un mare succes.
Toate magazinele deschise în intervalul pe care îl menționați funcționează în noul format și, totodată, am ridicat la acest nou standard numeroase dintre magazinele deja existente. O astfel de remodelare costă cam cât deschiderea unui magazin nou dar se justifică având în vedere că după redeschidere, vânzările respectivului magazin cresc în medie cu doi digiți față de perioada anterioară.
O altă decizie care dă roade este trecerea unui mare număr de magazine în administrarea unor parteneri care le văd acum ca pe propriile lor afaceri și le cresc randamentul. Adăugând la toate acestea și succesul repurtat de aplicația Profi care în puțin mai mult de un an a ajuns la circa 1,8 milioane de conturi de utilizator, putem înțelege principalele motoare ale acestei creșteri.
– Plătește Profi impozit pe profit?
În fiecare an plătim. În ultimii ani am plătit aproape 300 milioane de lei impozit pe profit; informațiile din presă care susțin contrariul sunt incorecte.
„Tot profitul nostru se păstrează în România”
– Cât din profitul Profi se exportă în străinătate?
Se vehiculează în presă ideea că raportăm profit zero, deoarece l-am exporta în străinătate. Nu știm cum stau lucrurile la alte companii și nu putem comenta situația lor. Dar Profi nu poate fi în niciun caz suspectat de o astfel de practică: pe de o parte nu are sedii în alte țări și, pe de alta, 94% dintre produsele pe care le vinde le achiziționează de la furnizori din România, neexistân în consecință prețuri de transfer.
Tot profitul nostru se păstrează în România: orice nou magazin pe care îl deschidem înseamnă constructori care angajează oameni, plătesc taxe, salarii și impozit pe profit și iau credite de la bănci din România care, la rândul lor, plătesc impozite în această țară. Orice creștere de cifră de afaceri cu un producător din România înseamnă creare de locuri de muncă și taxe plătite aici, în țară. Profi este un puternic motor al economiei românești.
„Profi își reinvestește integral rezultatul operațional în țară”
– Care a fost decizia managementului de a folosi banii?
Funcționând doar în România, Profi își reinvestește integral rezultatul operațional (EBITDA) în țară, în principal în creșterea și modernizarea rețelei de magazine, în centre de distribuție și în digitalizare. Mai mult, în ultimii cinci ani, Profi nu a distribuit dividende, toate lichiditățile generate din rezultatul operațional pozitiv fiind reinvestite pentru a pune la dispoziția clienților săi cât mai multe magazine moderne și aplicații digitale, precum și pentru a centraliza distribuția astfel încât furnizorii să beneficieze de șase centre de distribuție ultramoderne, pe format Built-to-Suit. Peste 450 milioane de euro au fost investite, atâd din profit, cât și din credite bancare, toate doar în România.
– Câte magazine noi au fost deschise?
De la 924 de magazine, câte erau la sfârșitul anului 2018, am crescut la peste 1650 în prezent. Doar în intervalul 2019-2022, am crescut cu peste 700 de magazine și creștem în continuare. Ne propunem să depășim 1700 de magazine în acest an. Valoarea investițiilor s-a menținut la un nivel constant în ultimii ani.
„Noul concept Profi atrage un număr semnificativ de clienți noi”
– Câte magazine au fost modernizate? Care a fost valoarea totală a investițiilor?
În prezent, funcționează 500 de magazine pe noul format și creșterea continuă căci toate noile unități se inaugurează doar în acest format. În paralel, continuă și remodelarea magazinelor existente.
Noul concept Profi atrage un număr semnificativ de clienți noi, mai ales prin zonele dedicate de produse ultra fresh, pâine proaspăt coaptă, zona extinsă de gastronomie (pizza, burgers, hotdogs, patiserie, etc.) și produse “ready to eat”, cu scopul de a oferi zilnic produse de calitate la cel mai mic preț.
„Am dezvoltat programul «Proaspete de la noi», mai bine de 100 de fermieri autohtoni livrează legume și fructe”
– Care este implicarea Profi în dezvoltarea pe orizontală – cu câți producători autohtoni lucrați? Care este valoarea plăților?
Peste 94% din produsele vândute prin rețeaua noastră provin de la furnizori din România. Am dezvoltat programul “Proaspete de la noi”, prin care mai bine de 100 de fermieri autohtoni ne livrează legume și fructe cu calitate controlată, și programul Via Profi, care include deja circa 250 de mici producători artizanali din întreaga țară și se extinde cu repeziciune.
Acest program nu urmărește beneficii comerciale, ci este o inițiativă socială prin care contribuim la menținerea tradițiilor culinare de la noi și încurajăm acești artizani să mențină un nivel de trai civilizat, astfel încât să nu mai fie cazul să plece din țară în căutarea unor condiții de viață mai bune.
– Care este valoarea contribuțiilor Profi la bugetul de stat?
În ultimii cinci ani, Profi a reinvestit 2.3 miliarde de lei (peste 450 milioane euro) și aproape încă pe atât a plătit sub formă de taxe, suma totală ridicându-se la aproape 900 milioane de euro, bani plătiți în România, bani ce contribuie la evoluția economiei românești.
„Pentru toți angajații se plătesc taxe conform legislației în vigoare”
– Câți angajați are Profi? Care este anvelopa salarială pentru care se plătesc taxe și impozite, plus contribuții la sănătate și asigurări sociale?
Cu peste 10.200 de angajați în magazine proprii și aproximativ 17.000 în magazine Partener, Profi este în momentul de față cel mai mare angajator privat din România. Pentru toți angajații se plătesc taxe conform legislației în vigoare, iar în acest an s-au investit în dezvoltarea lor mai bine de 2,5 milioane de lei.
– Care au fost investițiile în dezvoltarea durabilă (sustenabilitate) pentru reducerea emisiilor de noxe?
La 47 de locații din rețea am amplasat panouri fotovoltaice, investițe care, singură, se ridică la aproximativ 3,3 milioane euro. Aria preocupărilor noastre de sustenabilitate este însă mult mai vastă și cuprinde înlocuirea cu corpuri de iluminat LED a tuturor corpurilor de iluminat tip NEON utilizate pentru iluminatul magazinelor și depozitelor; instalarea separatoarelor de grăsimi de înaltă performanță în magazinele cu gastronomie; montarea unor separatoare exterioare de grăsimi acolo unde spațiul ne permite; instalarea de stațiii de tratare a apelor uzate/foselor septice în zonele în care nu există sistem de canalizare; echiparea cu filtre UV a hidrofoarelor pentru a îmbunătăți calitatea apei; reducerea zgomotului produs de unitățile frigorifice; utilizarea de freon superior; înlocuirea cazanelor pe gaz cu centrale electrice; instalarea de filtre cu carbon activ pentru reducerea mirosului de alimente gătite de la evacuarea cuptoarelor; instalarea de sisteme de energie regenerabilă și a unor instalații frigorifice cu capacitate mica, în special pe circuitul de congelare și multe altele.
-Care este gradul de sustinere a comunităților locale defavorizate? Cu ce sume a sprijinit Profi diverse ONG-uri și cazuri umanitare?
În ultimii ani, Profi a dedicat peste 50 milioane de lei în astfel de scopuri, susținând proiecte din domeniile sănătății, educației, sportului, culturii, socialului, mediului și inovației.
– Există o corelație între creșterea cifrei de afaceri și raportarea unor pierderi?
Credem că firmele care își țin toți banii în Romania și nu exportă profitul sunt cele mai valoroase pentru această țară căci, prin investițiile pe care le fac, dezvoltă economia țării.