Prima pagină » Economic » EXCLUSIV | Cui plătim creșterile uriașe de costuri la energie. Patronul TINMAR, 150 milioane profit în primele luni din 2022, are proprietăți imperiale în Emiratele Arabe și Spania

EXCLUSIV | Cui plătim creșterile uriașe de costuri la energie. Patronul TINMAR, 150 milioane profit în primele luni din 2022, are proprietăți imperiale în Emiratele Arabe și Spania

Augustin Oancea, patronul Tinmar Energy, companie de furnizare de energie de 3,5 miliarde de lei, a cumpărat mai multe proprietăți la Marbella, în Spania, dar și în Emiratele Arabe Unite. Directorul Tinmar Energy mai are un Rolls-Royce decapotabil și un Rolls-Royce Cullinan (4×4), care costă împreună un milion de euro.

Tinmar Energy, companie de furnizare de energie deţinută de omul de afaceri Augustin Oancea, a avut în 2021 venituri de peste 3,56 miliarde de lei, în timp ce, în 2020, cifra de afaceri netă era de 2,22 miliarde de lei, deci o creștere cu aproximativ 60%.

Mai mult, dacă numărul angajaților a crescut cu opt, profitul companiei a ajuns în 2021 la aproape 142,8 milioane de lei, de la 112,6 milioane de lei în 2020, conform cifrelor publicate de Ministerul Finanțelor. Compania controlată de Augustin Oancea a avut așadar o creștere a profitului cu aproape 27% faţă de cel din 2020, asta în timp ce mulţi jucători mari din energie – furnizori și distribuitori – au încheiat anul trecut cu pierderi majore.

Ce au descoperit inspectorii Fiscului

Conform unui raport recent al Agenției Naționale de Adminstrare Fiscală (ANAF), profitul cu care a Tinmar Energy a încheiat exercițiul financiar 2021 s-a ridicat la 137,44 milioane de lei.

Ceea ce mai arată raportul ANAF, datat la jumătatea lunii septembrie a acestui an, după verificările Direcției Regionale Antifraudă București, este mult mai complex și are, potrivit specialiștilor Fiscului, impact asupra cuantumului rambursărilor din partea statului.

Controlul a fost făcut la Tinmar Energy și la societatea Lord Energy, cu care aceasta are o relație contractuală veche, fiind vizate tranzacțiile cu energie electrică efectuate de aceste societăți în perioada 2021-iulie 2022.

”În urma controalelor efectuate la cele două societăți au fost constatate următoarele:

  • există indicii rezonabile privind apartenența societății Lord Energy SRL la același grup de societăți afiliate/controlate cu/de societatea Tinmar Energy SA;
  • livrările de energie electrică de către Tinmar Energy SA către Lord Energy SRL au început în luna aprilie 2022, data de intrare în vigoare a Ordonanței nr. 27/18.03.2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei;
  • practicarea de către Tinmar Energy SA a unor prețuri de vânzare diminuate față de prețul de pe OPCOM-PZU (Piața pentru Ziua Următoare) în relația cu clientul Lord Energy SRL a condus la un transfer de profit de la Tinmar Energy SA către Lord Energy SRL și la creșterea costurilor cu achiziția energiei electrice de pe PZU, respectiv la diminuarea profitului societății Tinmar Energy SRL;
  • creșterea costurilor cu achiziția energiei electrice în cazul societății Tinmar Energy SA a avut ca efect și calcularea unei subvenții mai mari de primit de la bugetul de stat”, se arată în nota de control a ANAF, citată de Newsweek.

Raportul detaliat include date depre acționariatul și angajații comuni ai celor două companii, dar si despre profiturile înregistrate de ambele entități în urma tranzacțiilor – ceea este, în esență, tot impozitat de stat, dar mai ales, cuantumul crescut al rambursărilor – și nu subvențiilor –  pe care statul trebuie să le achite companiei Tinmar Energy.

Pe scurt, potrivit ANAF, compania Tinmar Energy cumpără de la furnizorii ei energie mai ieftină – o vinde pe piața de trading către firma Lord Energy la preț mic, iar Lord Energy o revinde pe bursa la prețul pieței, obținând un profit bun. În paralel, Tinmar cumpără mai scump de pe Piața pentru Ziua Următoare (PZU) necesarul de energie, pe care o vinde clienților finali la prețul plafonat, astfel că diferența, care trebuie acoperită de stat, este mai mare.

În acest fel, profitul Tinmar Energy este mai mic, în timp ce Lord Energy a înregistrat un avans spectaculos, respectiv un profit de 151,31 milioane de lei, la data de 30 iunie 2022, la venituri de 1,57 miliarde de lei, care provin în proporție de 95% din vânzarea energiei electrice.

La sfârșitul anului 2021, Lord Energy a avut un profit net de 1,77 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 17,63 milioane de lei (la venituri totale de 47,24 milioane de lei). Comparativ, firma a avut în 2020 un profit de 1,33 milioane de lei, la o cifră de afaceri netă de 42 de milioane de lei (cu venituri totale de 77,9 milioane de lei), conform datelor de la Ministerul Finanțelor.

„Din analiza comparativă a veniturilor obținute din vânzarea energiei electrice, în anul 2022 (perioada ianuarie – iunie) cu veniturile obținute din vânzarea mărfurilor în anul 2021 (ianuarie – decembrie), se constată o creștere substanțială de peste 89,5 ori a veniturilor obținute în prima jumătate a anului 2022 față de veniturile obținute în anul 2021.

Creșterea se datorează veniturilor obținute de societate din vânzarea pe OPCOM- PZU, la prețul pieței, a energiei achiziționate anterior de la Tinmar Energy SRL, la prețuri diminuate față de prețul pieței”, arată raportul ANAF.

Conform datelor prelucrate din contractrele celor două companii, aceste tranzacțiile au condus la creșterea costurilor de achiziție pentru societatea Tinmar Energy SRL și implicit a subvențiilor (rambursărilor – n.r.) de primit de la bugetul de stat și transferul profitului către societatea Lord Energy SRL, care ulterior achiziției energiei electrice de la Tinmar Energy SRL, a comercializat-o pe OPCOM – PZU la prețurile zilei.

Astfel, prin prisma OUG 118/2022, în acest context, Tinmar Energy SRL are de încasat de la bugetul de stat aproape 320 de milioane de lei, sumă estimată la 12 septembrie. Aceasta este diferența dintre prețul plafonat și cel pe care compania l-a achiziționat, în mare parte, de pe Piața pentru Ziua Următoare.

Cine este, de fapt, Lord Energy

Conform raportului ANAF, Tinmar Energy SA este deținută în proporție de aproape 79% de Martin Oil Energy SRL, restul acțiunilor fiind deținute de Victory Executive SRL, directorul fiind omul de afaceri Augustin Constantin Oancea.

Augustin Oancea deține 98,7% din Martin Oil Energy SRL, în timp ce fratele său deține 100% din Victory Executive SRL, potrivit Newsweek.

Lord Energy SRL are asociat unic compania off-shore Zetolia Limited Cipru.

Administratorul unic al Lord Energy SRL, Paul Răzvan Boacă, și directorul societății, Cătălin Munteanu, au avut/au calitatea de angajați ai Tinmar Energy SA: primul este și reprezentant comercial al Tinmar Energy din 12 septembrie 2022, iar al doilea a fost inginer electroenergetic la Tinmar Energy în perioada 2015-2017.

Actualul director economic al Tinmar Energy SA, Adela Popescu, a fost director economic al Lord Energy în perioada septembrie 2008 – ianuarie 2013.

Mai mult, acționarul majoritar al Tinmar Energy, Augustin Oancea, a fost administrator al Lord Energy SRL timp de un an între august 2008 și iulie 2009. Conform raportului ANAF, în prezent Augustin Oancea este director general la Martin Administrare & Management SRL, care a avut calitatea de administrator la Tinmar Energy, și la Martin Oil Energy, care e afiliată Tinmar Energy.

Lord Energy a avut la înființare denumirea de Tinmar Trade SRL și a fost administrată de Mar-Tin Consulting&Management SRL reprezentată de Augustin Oancea.

Conform Registrului Comerțului, Tinmar Energy SA a avut un punct de lucru la adresa unde figurează sediul Lord Energy SRL, pe Calea Victoriei, în București.

Actualul director de vânzări al Tinmar Energy SA, Mihai George, a deținut funcția de director general la Lord Energy SRL timp de trei ani, între decembrie 2010 și iunie 2013, conform raportului ANAF.

Cum a crescut prețul energiei

Conform datelor inspectorilor ANAF, Tinmar Energy a achiziționat în 2021 energie electrică de la patru mari furnizori, pe lângă OPCOM, respectiv Complexul Energetic Oltenia (CEO), Transelectrica, Hidroelectica și Nuclearelectrica.

De la CEO, prețurile au fost între 244 și 398,5 lei/MWh, la Hidroelectrica, pentru 2020 – 2021, de aproximativ 250 lei/MWh.

Compania deținută de Augustin Oancea plătise cea mai mare sumă pe energie electrică de pe piața OPCOM – 924 milioane de lei –, următorul client fiind la mare distanță CEO, cu energie achiziționată de 243 milioane de lei, Transelectrica – 150 milioane de lei, Hidroelectrica – 70 milioane de lei și Nuclearelectica – 29 milioane de lei.

Conform raportului ANAF, Lord Energy SRL nu a cumpărat deloc energie electrică în 2021.

În 2022, Tinmar Energy SA a cumpărat masiv energie electrică de pe Piața pentru Ziua Următoare  (PZU) a OPCOM, de 2,7 miliarde de lei, la prețuri cuprinse între 999 și 1.838 lei/MWh, și mai puțin de la CEO (138,7 milioane de lei, la preț între 280,55 și 583,82 lei/MWh) și Hidroelectrica (69,5 milioane de lei, la preț între 298,13 și 863,01 lei/MWh). Astfel, prețurile au fost de aproximativ trei ori mai mici decât cele de pe PZU.

Potrivit raportului ANAF, Lord Energy a cumpărat în perioada ianuarie – iulie 2022 energie în valoare de 1,78 miliarde de lei – 1,65 milioane MWh ), la un preț mediu de 1.097 lei/MWh, din care cea mai mare parte – 1,54 milioane MWh – de la Tinmar Energy, la un preț mediu de 1,132 lei/MWh. Compania a vândut aproape toată cantitatea pe PZU, cu 1,323 lei/MWh, respectiv o valoare totală de 2,12 miliarde de lei.

Ce explicații are Tinmar Energy

Potrivit poziției oficiale a companiei referitoare la controlul ANAF, prețul contractelor derulate între Tinmar Energy și Lord Energy sunt în acord cu prețul de referință tranzacționat pe OPCOM de la data semnării acestora.

„Tinmar Energy are în derulare zeci de contracte de trading de energie pe piaţa angro şi a înregistrat profit din această activitate. Ținem să precizăm că profiturile din liniile de business din piața de energie nu se analizează individual pe contract sau pe partener, ci la nivel de portofoliu de consumatori finali sau de trading, deoarece energia nu este un bun care să poată fi individualizat. Energia nu este un produs stocabil, este cu livrare continuă, motiv pentru care nu există o trasabilitate exactă și concretă între 1 MWh achiziționat pe un anume contract și 1 MWh vândut către unul din portofolii”, a transmis compania, citată de Newsweek.

Potrivit companiei, activitatea de vânzare-cumpărare energie (en-detail și angro) se analizează pe coșuri de achiziție, respectiv de consum. Energia achiziționată de pe toate piețele angro (la termen și spot – PCCB -LE flex, PCB NC, OTC) se împarte între cele două linii de business: vânzare către consumatorii finali și vânzare către partenerii din contractele angro (trading).

„Furnizorul în mod legal, are libertatea de a gestiona și stabili modul în care îşi stabilește componenta acestor coşuri neexistând interdicții, limitări sau reglementări în acest sens. În cazul nostru, ambele coșuri de consum (destinate protofoliului de trading și consumatorilor finali) conțin achiziții mixte din producție proprie, contracte la termen și achiziții PZU. Aceste achiziții au fost raportate autorităților periodic, la cererea acestora, pentru a fi analizate, încă începând cu luna martie 2022. În acest context, Tinmar Energy nu a vândut către Lord Energy doar energia achiziţionată din piaţa PZU, ci a vândut energie din coşul de energie destinată activităţii de trading, fapt ce a generat profit societății Tinmar Energy”, au explicat reprezenții Tinmar Energy.

Relaţiile comerciale între societatea Tinmar Energy și Lord Energy se derulează încă din anul 2011, an în care energia electrică tranzacţionată între cele 2 companii a însumat peste 10.000.000 euro, mai arată Tinmar.

„Lord Energy activează pe o parte din pieţele interne pe care este prezentă și societatea noastră şi derulăm un număr însemnat de tranzacţii pe pieţele de tranzacționare a produselor energetice, activitățile celor 2 companii fiind distincte. (…) Diferența între prețul de vânzare practicat de Tinmar Energy în relația cu Lord Energy și prețul la care Lord Energy vinde mai departe marfa este profitul societății Lord Energy, care este tot contribuabil român. Indiferent care din cei doi parteneri realizează profitul din aceste tranzacții, acest profit este supus impozitării din România, deci statul român nu este afectat. Menționăm că în acest caz Tinmar Energy a făcut profit din tranzacțiile de trading și că vânzările au fost făcute la prețul pieței”, a transmis compania.

Amendată de ANRE

De amintit că Tinmar Energy a fost amendată de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), ca urmare a notificărilor privind întreruperea furnizării energiei electrice transmise clienților finali, începând cu data de 16 septembrie, de către societate. Controale inopinate au avut loc şi la afiliaţii săi: Solprim SRL, SC Eye Mall SRL, Arinna Development SRL și Lord Energy SRL.

„În urma verificărilor efectuate, s-a constatat că societățile în cauză și-au îndeplinit obligația de achiziționare a energiei electrice pentru acoperirea consumului clienților și nu au denunțat unilateral contractele de furnizare a energiei electrice. Cu toate acestea, pentru emiterea și transmiterea către clienți a notificărilor privind întreruperea furnizării energiei electrice începând din data de 16.09.2022, fără a avea acest drept, societățile Tinmar Energy S.A. și Solprim S.R.L. au fost sancționate fiecare cu amendă contravențională în valoare de 20.000 lei”, potrivit comunicatului ANRE din 3 noiembrie.

Conform datelor oficiale ale companiei, Tinmar Energy a terminat primul semestru al anului cu un portofoliu total de 16.240 de puncte de consum, respectiv consumatori casnici (1.534), noncasnici mici (12.812) şi noncasnici mari (1.894). În ceea ce privește consumatorii casnici, numărul lor scăzuse de la 2.420, la finalul primului trimestru. La consumatorii noncasnici mici, se remarcă tot o scădere abruptă, de la 23.523 de puncte de consum la sfârșitul primului trimestru, iar în ceea ce privește clienţii mari, scăderea a fost mică, de la 2.658 după primul trimestru din acest an, până la aproximativ 1.900 de puncte de consum.

Datele oficiale arată că aproape 12.400 de clienți finali au denunțat unilateral contractul pentru schimbarea furnizorului, numai în trimestrul II, după alți aproape 8.000 în primul trimestru, cei mai mulți – peste 17.000 – fiind consumatori noncasnici mici, urmați de casnici, aproximativ 2.200, și noncasnici mari, aproape 1.000.

Conform raportului ANAF, printre cei mai mari clienți ai Tinmar Energy în 2021 au fost companii importante: Automobile Dacia , TMK Reșița, Electrificare CFR SA și Cuprumin Abrud, Agenția Națională de Îmbunătățiri Furnciare, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, Distribuție Energie Electrică România, E.ON Energie România, Electrica Furnizare.

Lucrează de 12 ani în presa centrală și este autorul unor investigații jurnalistice centrate pe domeniul Justiției, dar și pe conexiunile dintre mediul politic și cel de afaceri. S-a alăturat ... vezi toate articolele

Citește și