EXCLUSIV | Cum au evoluat prețurile RCA, pe fondul deciziei privind plafonarea. Categoriile de șoferi cu cele mai ieftine polițe de pe piață
Niciun român nu mai plătește mai puțin de 900 de lei pentru o asigurare auto obligatorie pe un an, conform calculelor Gândul, făcute pe baza prețurilor de vânzare în piață, pentru clasa 0 Bonus-Malus. Este vorba de cele mai ieftine tarife propuse de asigurători, cele care sunt alese preponderent, pe toate segmentele de vârstă a șoferilor și capacitate cilindrică a autovehiculelor, la sfârșitul lunii martie. Data este relevantă pentru că în acea perioadă un nou asigurător, Euroins România, liderul pieței RCA, a rămas fără autorizație de funcționare – la mai puțin de un an și jumătate după cel anterior, City Insurance -, iar autoritățile au pus atunci în discuție eventualitatea plafonării prețurilor, propunere adoptată în prima săptămână din aprilie.
Prețul polițelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) a suferit fluctuații semnificative, pe fondul celor mai recente ieșiri de pe piață ale societăților care erau lideri pe acest segment. Tarifele au crescut semnficativ după ce Autoritatea de Supraveghe Financiară i-a retras companiei City Insurance autorizația de funcționare, în septembrie 2021.
Pentru a preveni o nouă explozie a prețurilor după decizia similară în cazul societății Euroins România, din 16 martie, și după publicarea unor tarife de referință, orientative, majorate semnificativ pe unele segmente, autoritățile au decis să le plafoneze la nivelul celor maxime de la finalul lui martie 2023. Totuși, la acest moment, față de sfârșitul lunii anterioare, s-au înregistrat creșteri pe aproape o treime din segmente, iar pe restul au scăzut, dar unele cu doar câțiva lei.
Principalele influențe din piață
Prețul RCA este compus din mai mult elemente, inclusiv orașul de domiciliu, dar vârsta șoferului și capacitatea cilindrică sunt de bază. În plus, prețul RCA pe care un șofer îl plătește depinde de încadrarea într-o clasă a sistemului Bonus-Malus, care pornește de la clasa B/M B8, cea mai mare existentă, unde coeficientul aplicat asupra primei de asigurare este de 50%, în timp de pentru clasa clasa B/M M8, cea mai gravă, se acordă o penalizare de 80%.
Publicarea noilor tarifele de referință, la începutul lunii martie, pentru polițele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) – care au crescut chiar și cu 40% față de anul trecut, în contextul falimentului răsunător al companiei City Insurance – a produs îngrijorare printre șoferi, dar și o serie de declarații politice, culminând cu anunțul oficialilor autorității de reglementare a pieței asigurărilor, care au confirmat că analizează oportunitarea plafonării prețurilor.
Decizia s-a concretizat, la al doilea proiect elaborat de specialiștii ASF, iar hotărârea prin care Cabinetul Ciucă a înghețat tarifele RCA, pentru o perioadă de șase luni, a fost publicată în Monitorul Oficial în 6 aprilie.
Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a decis să retragă autorizația de funcționare a societății Euroins România, constatând indiciile stării de insolvență a companiei. Consiliul a mai hotărât promovarea de către ASF a unei cereri pentru deschiderea procedurii de faliment și numirea Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA) ca administrator interimar al societății, cu sarcina de a asigura administrarea și conducerea activității asigurătorului și adoptarea măsurilor necesare pentru conservarea patrimoniului. Cererea ASF pentru declararea falimentului Euroins are termen de judecată pe 26 mai.
Peste 2,8 milioane de șoferi cumpăraseră polițe de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) de la Euroins, liderul pieței pe acest segment, cu 39,5% din totalul contractelor în vigoare la data de 31 decembrie 2022, conform datelor preliminare consultate de Gândul. Luând în calcul cuantumul Primelor Brute Subscrise (PBS), Euroins era pe primul loc cu aproape 2,6 miliarde de lei, respectiv 32,22% din totalul celor 7,94 de miliarde de lei.
Cum au crescut prețurile într-un an
Cifrele care au stat la baza primului proiect al Autorității de Supraveghere Financiară aratău că, în anul 2022, prima medie anualizată RCA, în clasele de bonus-malus în care au fost emise poliţele, practicată de societăţile autorizate şi supravegheate de ASF a înregistrat o creştere de aproximativ 34% pentru asiguraţi persoane fizice, respectiv de 45% pentru asiguraţi persoane juridice, comparativ cu prima medie înregistrată în anul 2021.
Pe categorii de vehicule, prima medie RCA a înregistrat în anul 2022 comparativ cu anul 2021 o creştere de 33,4% pentru autoturisme persoană fizică, 55,6% pentru autovehicule transport marfă persoană fizică, 30,2% pentru autoturisme persoane juridice şi 68,5% pentru autovehicule transport marfă persoane juridice, conform documentului guvernamental.
Comparativ cu semestrul întâi al anului 2021 – adică înainte de prăbușirea anterioară a companiei care era lider pe piața RCA, City Insurance -, prima medie anualizată RCA în clasele de bonus-malus în care au fost emise poliţele a înregistrat în luna februarie 2023 o creştere de 98% pentru asiguraţi persoane fizice, respectiv de 104% pentru asiguraţi persoane juridice, dintre care:
- + 92% pentru autoturisme persoană fizică
- + 126% pentru autovehicule transport marfă persoană fizică
- + 58% pentru autoturisme persoane juridice
- + 146% pentru autovehicule transport marfă persoane juridice
Cele mai mari prețuri minime
Conform datelor din piață obținute de Gândul, dintre cele 35 de categorii de vârstă și motorizare, 13 au întregistrat creșteri, iar 22, scăderi ale celui mai mic preț existent pe piață. Datele reprezintă cel mai bun preț la care s-a vândut efectiv RCA în luna februarie, respectiv martie.
Sunt multe segmente unde prețul a scăzut, mai ales acele zone unde sunt cei mai mulți șoferi, adică pe segmentele de motorizare de 1,4 litri și 1,8 litri.
Cea mai iefitină poliță vândută pe piață a fost de 921 de lei, pentru un șofer cu vârsta cuprinsă între 31 și 40 de ani, cu o mașină cu capacitate cilindrică cuprinsă între 1,2 și 1,4 litri. Aceasta scăzuse de la 931 de lei la finalul lunii februarie.
Cele mai multe și consistente creșteri de prețuri sunt la mașinile cu capacitate de până în 1,2 litri și între 1,2 și 1,4 litri, dar și la mașinile mai puternice și șoferi mai tineri.
Potrivit datelor analizate de Gândul, o creștere consistentă a prețului minim este la categoria de vârstă 41 – 50 de ani, pentru mașinile cu motor sub 1,2 litri, care a ajuns la 1.042 de lei, de la 883 de lei.
Cea mai scumpă poliță este, previzibil, la categroia de vârstă sub 30 de ani, pentru mașini cu peste 2,5 litri. Aceasta a ajuns la 2.652 de lei, la finalul lui martie, față de 2.326 de lei, cu o lună înainte.
Tabelul detaliat cu prețurile pe toate cele 35 de categorii, la finalul articolului.
La cât a ajuns piața
Per ansamblu, valoarea primelor brute subscrise pentru asigurările auto (clasa A3 – CASCO și asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto – RCA) din România a depășit pragul de 11 miliarde de lei în anul 2022, din care 28% din volum a fost subscris pentru asigurarea auto facultativă, iar 72% reprezintă subscrieri aferente asigurărilor auto obligatorii. Valoarea primelor brute subscrise pentru RCA include și activitatea de subscriere derulată de cele două sucursale care desfășoară activitate pe teritoriul României în baza dreptului de stabilire, conform raportului anual al ASF pe 2022, publicat în 5 mai 2023.
Valoarea primelor brute subscrise de societățile autorizate și reglementate de ASF a depășit 3 miliarde lei în anul 2022 pentru segmentul asigurărilor auto facultative, în creștere cu 12% comparativ cu 2021.
La 31 decembrie 2022, pe piața asigurărilor își desfășurau activitatea următorii șapte asigurători autorizați de ASF pentru activități de asigurare RCA: Allianz-Ţiriac Asigurări SA, Asigurarea Românească – Asirom Vienna Insurance Group SA, Euroins România Asigurare-Reasigurare SA, Generali Romania Asigurare Reasigurare SA, Grawe Romania Asigurare SA, Groupama Asigurări SA și Omniasig Vienna Insurance Group SA.
În prezent, numărul de asigurători autorizați de ASF pentru derularea de activități de asigurare RCA s-a diminuat, după ce ASF a retras autorizația de funcționare a societății Euroins.
Potrivit raportului ASF, valoarea totală a primelor de asigurare subscrise pentru asigurările RCA de societățile autorizate și reglementate de ASF în anul 2022 s-a situat la 7,47 miliarde lei, restul până la totalul clasei A10 reprezentând asigurările transportatorului pentru marfa transportată în calitate de cărăuș și asigurările RCA subscrise pe teritoriul altor state membre UE în baza dreptului de liberă prestare a serviciilor.
Comparativ cu anul 2021, valoarea primelor brute subscrise a crescut cu circa 26%, iar față de 2020, volumul primelor brute s-a majorat cu circa 88%.
Exprimat în unități anuale (pentru a ține seama de durata diferită a polițelor, ce pot fi încheiate pe o perioadă cuprinsă între 1 și 12 luni), numărul de contracte RCA încheiate până la 31 decembrie 2022 a fost de 6,55 milioane, în scădere cu 13% față de anul 2021, respectiv în creștere cu 3,7% comparativ cu 2020.
Se observă că majorarea semnificativă a volumului de prime brute subscrise a avut loc pe fondul creșterii prețurilor RCA, având în vedere că numărul de contracte încheiate a scăzut în perioada 2020 – 2022.
Diferența dintre numărul de contracte încheiate în perioadele anterioare (peste 12 milioane de contracte în 2020 – 2021, cu maturități între 1 lună și 12 luni) și cel aferent anului 2022 (7,5 milioane) poate fi explicată și pe fondul ieșirii societății City Insurance de pe piața RCA, ca urmare a falimentului companiei. City Insurance deținea un portofoliu format preponderent din contracte încheiate pe 1 lună.
Pe ansamblul întregii piețe, la 31 decembrie 2022, prima medie RCA anualizată s-a situat în jurul valorii de 1.140 de lei, în creștere cu 44% comparativ cu anul 2021, respectiv cu 82% față de anul 2020.
„Se observă că dinamica primelor brute încasate de asigurători în anul 2022 față de 2021 (+75%) depășește semnificativ creșterea valorii daunelor plătite de aceștia în perioada analizată (+37%). În valori absolute, primele brute încasate de societățile autorizate și reglementate de ASF au fost cu 3,14 miliarde de lei mai mari în anul 2022 față de 2021, în timp ce avansul despăgubirilor brute plătite a fost de doar 906 milioane de lei”, au precizat autorii raportului ASF.