EXCLUSIV | Cum explică Wizz Air că a întors peste 200 de pasageri la București după două ore de zbor spre Dubai? Răspunsul adâncește misterul
Operatorul aerian low-cost Wizz Air a transmis, la solicitarea Gândul, punctul de vedere al companiei cu privire la cursa București – Dubai de duminică, care, potrivit informațiilor exclusive publicate, a fost întors pe Aeroportul Internațional Henri Coandă, la două ore de la decolare, pasagerii aflând în zbor că nu ar fi lăsați să aterizeze pe pista din Emiratele Arabe Unite.
Cei peste 200 de pasageri ai cursei Wizz Air care a decolat duminică după-amiază de pe Aeroportul Internațional „Henri Coandă” spre Dubai, au fost șocați să afle, după două ore de zbor, că nu vor fi lăsați să aterizeze în țara de destinație, astfel că aeronava Airbus a fost întoarsă la București, a transmis unul dintre pasagerii de la bord pentru Gândul.
Traseul în buclă a apărut și pe platforma Flightradar24, unde se vedea că zborul, care, teoretic, dura aproximativ șapte ore de la București la Dubai a fost întrerupt deasupra Turciei, unde aeronava s-a întors la 180 de grade și a revenit în Capitala României.
„Suntem în zbor de Dubai. Am zburat două ore, după care ne-am întors din zbor și am aterizat în România. Ne-au spus în zbor că nu ne lasă să aterizăm în Dubai”, au spus sursele din avion, pentru Gândul. Este vorba de un Airbus A321, care are 230 de locuri pentru pasageri.
Poziția oficială a operatorului aerian
Gândul a transmis o solicitare oficială operatorului low-cost de duminică seară, înainte de publicare, pentru a afla care a fost cauza oficială a acestui eveniment aviatic neobișnuit.
„Zborul Wizz Air W4 3267 de la București către Dubai din data de 29 octombrie a fost deviat înapoi la București. Decizia de a devia zborul către punctul de origine a fost luată ca urmare a unui aspect ce ține de reglementare, care a împiedicat accesul în Emiratele Arabe Unite”, au transmis reprezentanții din România ai companiei cu sediul la Budapesta. În ciuda insistențelor, aceștia nu au putut spune concret ce reglementare a împiedicat aterizarea la Dubai.
În ceea ce privește călătorii, compania a transmis că li s-a comunicat imediat ce opțiuni au.
„Pasagerii afectați de anularea zborului ca urmare a acestei modificări au fost informați prompt și li s-a oferit automat una dintre următoarele opțiuni: un program de zbor alternativ, 120% din tariful inițial achitat sub formă de credit de companie pentru rezervări viitoare sau rambursarea integrală conform metodei inițiale de plată”, au transmis reprezentanții operatorului aerian.
Câți români au fost afectați de anularea zborurilor Wizz Air
România este o țară strategică pentru Wizz Air, iar Bucureștiul devine în 2024 cea mai mare bază operațională a Wizz Air, consolidându-și totodată poziția de lider de piață în țară, cu o cotă de 57%, a declarat CEO-ul Grupului Wizz Air, într-o conferință de presă de la începutul lunii, în Capitala României.
Numărul pasagerilor afectați de anularea curselor operatorului low-cost Wizz Air, în vara acestui an, a fost de câteva zeci de mii, iar valoarea compensațiilor acordate s-a ridicat la 100 de milioane de euro, a declarat directorul executiv al Grupului Wizz Air, József Váradi, marți, ca răspuns la întrebarea Gândul, în cadrul conferințe de presă de la București. Cifrele sunt valabile la nivelul întregii rețele, din care România are o cotă semnificativă.
De amintit că în urma sesizării făcute la începutul lunii august de autoritățile române privind neregulile observate la operatorul aviatic low-cost Wizz Air, Agenţia Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei a transmis, într-un răspuns la solicitarea Gândul, constatările sale.
Notificarea a venit pe fondul unui val de nemulțumiri privind curse amânate sau anulate ale companiei din ultimele luni și în contextul în care oficialii din aviație sau din domeniul protecției consumatorilor nu pot declanșa verificări sau aplica sancțiuni, conform legii, dat fiind că operatorul nu are sediul sau un reprezentant în România.
Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, a precizat, într-o declarație pentru Gândul, că instituția pe care o conduce nu poate amenda operatorii cu sedii din alte țări și, mai mult, proiectul legislativ care ar urma să permită Autorității să aplice sancțiuni tocmai a fost blocat în Parlament de aleșii Uniunii Salvați România.
Întrebat de reporterul Gândul care este poziția sa referitoare la demersul autorităților de a schimba legea pentru a obliga operatorii aviatici care nu au sediul în România să aibă reprezentanți legali în țară, șeful Wizz Air a subliniat că focusul companiei este pe creșterea gradul de realizare a zborurilor.
București, cea mai mare bază a Wizz Air
CEO-ul Wizz Aiz a anunțat o nouă extindere semnificativă în București. Potrivit oficialului, în iunie 2024, Wizz Air va aloca încă două noi aeronave Airbus A321neo de ultimă generație bazei sale, va lansa o nouă rută către Leipzig, Germania, și va crește frecvențele pe 21 dintre rutele sale existente în București. Cu această investiție, compania aeriană va avea 19 aeronave staționate și 800 de persoane care vor lucra la baza din București. De aici vor fi operaționale 66 de rute către 22 de țări. Cota de piață a companiei din Capitală este de 42%, de două ori mai mare decât TAROM, potrivit lui József Váradi.
Din baza de la București au zburat cu Wizz Air, între ianuarie și septembrie, 4,49 de milioane de pasageri, cu 53% mai mulți decât în aceeași perioadă a anului trecut, iar până la finalul anului este estimat un flux total de 6,12 milioane de pasageri.
Wizz Air, care a operat primul său zbor din România în 2006, Wizz Air a devenit cel mai mare companie aeriană din țară în ceea ce privește flota și numărul de pasageri transportați. Începând din iunie 2024, Wizz Air va avea 36 de aeronave staționate în România, la cele șase baze din București, Cluj-Napoca, Craiova, Iași, Sibiu și Timișoara, și o rețea ce cuprinde 171 de rute, către 79 de destinații din 24 de țări.
Per ansamblu, au fost 9,32 de milioane de pasageri transportați în și din România de Wizz Air, între ianuarie și septembrie, cu 43% mai mulți decât în aceeași perioadă a anului trecut, iar până la finalul anului numărul este estimat să ajungă la 13,05 milioane, față de 9,79 de milioane de pasageri transportați în 2022.
„În prezent, avem deja peste 54% din cota de piață, în creștere la 57% anul viitor, ceea ce înseamnă că fiecare a doua persoană care călătorește cu avionul alege să zboare cu Wizz Air. Acest lucru este o onoare pentru noi, dar și o responsabilitate pe care o avem în calitate de companie aeriană, de a continua să oferim pasagerilor o experiență coerentă în toate etapele călătoriei. Ne-am îmbunătățit semnificativ operațiunile, cu un procent de 99,3% dintre zboruri finalizate în România în această vară, menținându-ne angajamentul de a îmbunătăți și mai mult această cifră”, a declarat , pe 3 octombrie, József Váradi.
La nivel global, Global, Wizz Air deține o flotă de 186 de avioane și peste 8.000 de angajați, are 34 de baze în 16 țări, operează peste 950 de rute către aproape 200 de destinații din peste 50 de țări. Între octombrie 2022 și septembrie 2023, aeronavele Wizz Air au transportat 57,6 milioane de pasageri.
Compania estimează că în anul fiscal care se termină la 31 martie 2024 va avea 67 de milioane de pasageri transportați în total. În anul calendaristic 2023, operatorul estimează 65 de milioane de pasageri, în creștere față de 2022, au fost 45,6 milioane de milioane de pasageri, față de cei 16,6 milioane din primul an al pandemiei de Covid-19. Este o cifră de peste două ori mai mică față de cea din anul anterior izbucnirii crizei aviatice cauzate de noului coronavirus, respectiv 41,7 milioane de pasageri în 2019.
Astfel, potrivit oficialului Wizz Air, operatorul a avut în vara lui 2023 o creștere a numărului de pasageri la 155% față de perioada pre-pandemică, în timp de industria aviatică per ansamblu a ajuns la 96% din capacitate.