Prima pagină » Economic » EXCLUSIV | Cum și când va ajunge statul acționar principal al Blue Air? Daniel Geantă, președinte AAAS: „Statul român a spus: «Gata, noi executăm, nu mai plătim în contul vostru!»”

EXCLUSIV | Cum și când va ajunge statul acționar principal al Blue Air? Daniel Geantă, președinte AAAS: „Statul român a spus: «Gata, noi executăm, nu mai plătim în contul vostru!»”

EXCLUSIV | Cum și când va ajunge statul acționar principal al Blue Air? Daniel Geantă, președinte AAAS: „Statul român a spus: «Gata, noi executăm, nu mai plătim în contul vostru!»”

După ce statul a acordat, la începutul pandemiei de coronavirus, un ajutor financiar pentru Blue Air, iar compania nu și-a putut respecta obligațiile prevăzute în cadrul înțelegerii, Ministerul Finanțelor, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), a decis să execute scrisoarea de garanție, astfel că urmează să devină acționarul principal, cu 75% din acțiuni, al operatorului aerian.

Președintele Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS, – fosta Autoritate pentru Valorificarea Activelor Statului – AVAS), Daniel Geantă, a explicat, în exclusivitate pentru Gândul, întreaga procedură, care este deja demarată și se va concretiza cu preluarea a 75% din acțiunile Blue Air de către statul român.

Care sunt următorii pași în preluarea Blue Air de către stat

Potrivit șefului AAAS, instituția a fost anunțată oficial de către Ministerul de Finanțe că a fost executată scrisoarea de garanție, conform Ordonanței nr. 39 din 19.08.2020, articolul 9, alin. 2, care prevede ca, în situația executării garanției de stat, garanțiile prevăzute la art. 4, alin. 2, lit. d) și f) se trec integral în proprietatea statului, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, statul devenind astfel acționar.

„Societatea Blue Air a beneficiat de un ajutor de stat, care s-a dat de către EximBank, statul român asumându-și garanția că va plăti ratele necesare. Blue Air a venit și a girat cu anumite bunuri. În momentul când nu a mai putut să facă plata – și au fost discuțiile pe care le știm cu toții, inclusiv problema aceea de refuz de a mai face transport –, statul român a spus: «Gata, noi executăm, nu mai plătim în contul vostru, vă executăm garanția, adică noi plătim EximBank-ului și vă luăm garanțiile pe care voi le-ați depus gaj, Agenția Națională de Administrare Fiscală urmând să scoată la vânzare»”, a detaliat președintele AAAS, pentru Gândul.

Momentul dificil pentru Blue Air a fost în septembrie, când Administrația Fondului pentru Mediu a luat decizia de poprire a conturi operatorului aerian, iar acesta a anunțat apoi sistarea tuturor zborurilor programate să decoleze de pe aeroporturile din România, din cauza unor datorii de peste 28 de milioane de lei, reprezentând valoarea a 54.230 de certificate de emisii de gaze cu efect de seră aferente emisiilor de dioxid de carbon generate în anul 2021.

Statul preia 75% din acțiunile Blue Air și valorifică bunuri ale companiei

Pe lângă bunurile puse gaj de Blue Air, pe care AVAS urmează să le valorifice, statul va prelua și majoritatea acțiunilor, respectiv 75%, așa cum prevedea înțelegerea parafată în primul an al pandemiei.

„Partea de acționariat, conform Ordonanței nr. 39/2020, va reveni tot statului român, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului. Asta înseamnă că AVAS va prelua acțiunile în proporție de 75%, adică va deveni acționar principal”, a explicat Daniel Geantă.

Procedura este în derulare, iar președintele AAAS estimează că în două, trei săptămâni se va finaliza.

În prezent, noi trebuie să primim de la Ministerul Finanțelor anumite acte prin care trebuie să se demonstreze toate pe care noi le-am discutat – vorbim de cererea EximBank de executare a scrisorii de garanție, scrisoarea de garanție bancară, ordinul de plată, dovada plății, contractele de garanție și tot așa

Bineînțeles, vom face notificare și către Blue Air, să facă o Adunare Generală a Acționarilor (AGA), în care să ia act de Ordonanța de urgență și de faptul că acțiunile vor fi cedate statului român, prin AAAS. După ce avem toate cele necesare, vedem ce se întâmplă, cum se întâmplă, ce acțiuni au, ce valoare a acțiunilor. În momentul de față, nu vă pot spune prea multe, că nu știu, va trebui făcută o evaluare la tot ce înseamnă acțiuni”, a mai spus președintele AAAS.

Suma pe care statul a garantat-o pentru Blue Air este de 300.775.000 de lei, ceea ce, la cotația BNR de joi, ar însemna peste 61 de milioane de euro.

„Noi vrem să ne mișcăm repede și, din fericire pentru noi, ca instituție, ne mișcăm repede. Acum, dacă Blue Air se va mișca la fel de repede ca și noi, probabil că în două, trei săptămâni avem toate datele pe masă. Ministerul de Finanțe, cu siguranță ne va da cele necesare în cel mai scurt timp”, a precizat Daniel Geantă.

Președintele AAAS estimează că, după acest interval, statul va fi trecut în acționariatul companiei, la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC).

„Până nu avem tot, mi-e greu să vă spun, că nu știm de ce ne lovim, nu știm ce avem și atunci așteptăm să avem toate datele pe masă”, a mai spus Daniel Geantă, pentru Gândul.

Un scenariu falimentar

Statul român – prin Ministerul Transporturilor şi Ministerul de Finanţe – are, încă de la acordarea schemei de ajutor, doi reprezentanţi în Consiliul de Administraţie al Blue Air, care ar fi trebuit să se asigure că operatorul aerian va fi capabil să ramburseze datoria. Cu toate acestea, compania a ajuns în incapacitate de plată.

Blue Air este controlată în proporţie de 76,18% de compania Airline Invest, înfiinţată în 2019. În ambele companii, Cristian Rada este acţionar. Afacerile companiei au fost de peste 9 milioane de lei în 2021. Firma a rămas acum cu doar 4 angajaţi.

Gândul a scris despre criza prelungită de la Blue Air, despre situația prin care trece compania aeriană, ceea ce a avut ca rezultat anularea zborurilor și abandonarea pasagerilor pe aeroporturi din România și din străinătate. Ministerul Transporturilor a alocat 5 milioane de lei pentru ca pasagerii abandonați de compania low cost să fie repatriați cu ajutorul unor curse TAROM.

Blue Air – transportator low cost privat – a încasat aproximativ 300 de milioane de lei de la statul român, numai că o parte din această sumă, respectiv 1,5 milioane de euro (7.721.516,72 lei), a ajuns la o subsidiară a companiei, Uplift Airport Services SRL, potrivit dezvăluirilor Gândul. Dezvăluirile făcute de Gândul despre toate etapele acestui scenariu falimentar în care este implicată Blue Air pot fi citite AICI.

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și