Carla Parnică, Marketing& Corporate Communication Manager al furnizorului Tinmar Energy, a confirmat, pentru Gândul, că joi după-amiază, la ora 15:00, s-a dat drumul la gaze naturale pentru alimentarea societății de termoficare Colterm, în baza unui contract menit să rezolve pentru patru zile lipsa căldurii și a apei calde pentru clienții casnici și mai ales spitalele din Timișoara. Criza de la Timișoare vine atât în contextul punctual al datoriilor istorice către vechiul furnizor, E.ON, dar mai ales pe fondul creșterii prețului la gaze și, în aceste zile, a precauțiilor pe care și le iau furnizorii după adoptarea în Legislativ a măsurilor de compensare a facturilor, dar și de plafonare a prețurilor și de supraimpozitare.
„Contractul este negociat pentru patru zile, începând de joi, 28 octombrie, până inclusiv duminică, 31 octombrie, și nu este de ultimă instanță. Am încercat să găsim o soluție de moment. Gazul îl vom achiționa conform legislației și în funcție de variații zilnice”, a declarat Carla Parnică. Restul detaliilor din contract – preț, cantitate, producător – sunt confidențiale.
Peste 50.000 de gospodării, dar și spitale racordate la sistemul centralizat de termoficare au rămas fără căldură și apă caldă după ce E.ON a sistat, marți, furnizarea gazelor către societatea Colterm, din cauza datoriilor neplătite. În aceeazi zi, societatea a intrat în insolvență, „În ultimele luni, furnizarea gazelor naturale către Colterm s-a realizat pe baza unor contracte pe perioade foarte scurte de timp, cu plata în avans, condiții care nu au fost respectate decele mai multe ori. Chiar și așa, datoriile curente ale Colterm SA au continuat să crească, ajungând la o valoare curentă de peste 12 milioane de lei, majorând la circa 76 de milioane de lei datoriile totale acumulate în ultimii ani, au transmis reprezentanții E.ON Energe România”, au transmis marți după-amiază reprezentanții E.ON Energie România.
O soluție, anunțată miercuri inclusiv de ministrul Energiei, Virgil Popescu, cu OMV Petrom – producător, dar nu și furnizor de ultimă instanță – nu s-a concretizat cu un contract.
Întrebată dacă este conducerea companiei deschisă la noi discuții cu responsabilii din municipalitatea timișoreană, Carla Parnică a declarat că este posibil, dar negocierile țin și de implicațiile noii Legi de aprobare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale pentru sezonul rece 2021 – 2022.
Adoptată miercuri de Camera Deputaților, for decizional, la o zi după ce a fost finalizată completată cu amendamente în comisiile de specialitate, aceasta se află în procedura de control connstituțional, după care urmează să fie trimisă șefului statului spre promulgare. Actul normativ intră în vigoare după ce este promulgată de Klaus Iohannis și publicată în Monitorul Oficial, la trei zile de la apariție sau la termenul menționat în actul normativ. Aplicarea ei este prevăzută începând cu data de 1 noiembrie, adică chiar ziua din care, conform situației actuale, Timișoara rămâne iar fără gaze.
De precizat că cei mai mari furnizori și distribuitori de energie electrică și gaze naturale din România – reuniți în Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER) și Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE) – au transmis, joi după-amiază, că măsurile cuprinde în Legea de aprobare a OUG de compensare a facturilor riscă să producă blocaje în activitatea furnizorilor.
Primarul Timișoarei, Dominic Fritz, anuțase, joi după-amiaza, că un furnizor temporar de gaz a transmis contractul semnat și Colterm va începe cât de repede se poate furnizarea căldurii și apei calde în locuințele timișorenilor și, cu prioritate, în spitale, după ce înțelegerea de miercuri cu alt furnizor, OMV Petrom, nu s-a concretizat.
„După mai multe săptămâni de discuții și negocieri cu toți marii furnizori de gaz și câteva companii mai mici din România, constat că dezorientarea din piața de gaz este enormă și de abia începem să realizăm magnitudinea crizei energetice în România”, a scris, pe Facebook, primarul Timișoarei.
Într-o conferință de presă transmisă pe rețeaua de socializare, edilul-șef a prezentat punctul de vedere cu privire la evoluția situației de la Colterm, subliniind că a început deja să caute soluții pentru perioada de după aceste patru zile cu gaze. Potrivit primarului, o soluție ar fi formarea unui consorțiu, de exemplu două companii care împart contractul, implicit riscurile. „E o situație dramatică în care ne-am aflat în ultimele zile”, a spus primarul Timișoarei, precizând că „prioritatea zero e ca spitalele să primească căldură”.
Într-un răspuns transmis la solicitarea Gândul, Autoritatea Națională de Regelementare în domeniul Energiei (ANRE) a detaliat care este procedura de selecție a furnizorului, în contextul în care municipalitatea anunța, recent, că societatea Colterm a solicitat ANRE să desemneze un furnizor de ultimă instanţă (FUI) cu care Colterm poate încheia un nou contract.
„Ca urmare a solicitării COLTERM privind desemnarea de către ANRE a unui FUI pentru locurile de consum ale societății, ANRE i-a comunicat acesteia faptul că pentru situaţia semnalată, respectiv consumator cu un consum mai mare de 28000 Mwh/an, FUI nu este stabilit de către ANRE, societatea având posibilitatea să solicite oricărui FUI, din lista celor desemnați de ANRE, să îi asigure furnizarea gazelor naturale în regim de ultimă instanţă, cu precizarea datei de la care doreşte să fie preluat”, a răspuns, pentru Gândul, Marius Vladu, Director al Direcției relații internaționale, comunicare, relația cu Parlamentul a ANRE.
Tinmar Energy este unul dintre cei șase furnizori de ultimă instanță de gaze naturale desemnați de ANRE pe plan național, respectiv:
Răspunsul integral al ANRE (sublinierile aparțin ANRE):
„Referitor la solicitarea dumneavoastră înregistrată la ANRE cu nr. 128254/28.10.2021, dorim să vă comunicăm urmatoarele:
Ca urmare a solicitării COLTERM privind desemnarea de către ANRE a unui FUI pentru locurile de consum ale societății, ANRE i-a comunicat acesteia faptul că pentru situaţia semnalată, respectiv consumator cu un consum mai mare de 28000 Mwh/an, FUI nu este stabilit de către ANRE, societatea având posibilitatea să solicite oricărui FUI, din lista celor desemnați de ANRE, să îi asigure furnizarea gazelor naturale în regim de ultimă instanţă, cu precizarea datei de la care doreşte să fie preluat.
Lista FUI desemnați este publicată pe pagina internet a ANRE, la adresa: www.anre.ro/Informaţii de interes public/Furnizare de ultimă instanţă gaze naturale. În această listă se regăsesc şi link-urile către pagina de internet a fiecărui FUI desemnat, prin accesarea căruia se poate vizualiza modelul de cerere de preluare, contractul-cadru de furnizare a gazelor naturale în regim de ultimă instanță și prețurile aplicabile de acesta.
Astfel, pentru situația semnalată de COLTERM, prevederile legale incidente din Regulamentul privind furnizarea de ultimă instanță a gazelor naturale, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 173/30.09.2020, denumit în continuare Regulament, sunt următoarele:
– art. 22 alin. (1) lit. e) şi art. 37 din Regulament, conform cărora un client final poate ajunge în situația de a nu avea asigurată furnizarea gazelor naturale „în cazul încetării contractului de furnizare încheiat de FA cu clientul final, dacă clientul final nu îşi găseşte un furnizor”. Astfel, „în cazul apariției situaţiei prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. e), clientul final în cauză va fi preluat, la solicitarea sa, de către un FUI ales în mod liber de către client dintre cei desemnați de către ANRE”;
– art. 46 alin. (1) şi (2) din Regulament, potrivit cărora „(1) În situaţia prevăzută la art. 22 alin. (1) lit. e), clientul final are dreptul să solicite oricărui FUI dintre cei desemnați de ANRE să îi asigure furnizarea gazelor naturale în regim de UI;
(2) În vederea preluării, cu cel puţin 15 zile anterior datei de la care solicită preluarea, clientul final transmite FUI ales conform art. 37 o solicitare de preluare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5. FUI pune la dispoziţia clientului final modelul de solicitare de preluare, prin publicarea acestuia în secțiunea dedicată de pe pagina proprie de internet”;
– art. 27 din Regulament, conform cărora „Desfăşurarea activităţii de furnizare a gazelor naturale în regim de UI pentru clienţii finali care solicită preluarea de către FUI se face în baza unui contract de furnizare, pe care clienţii finali au obligaţia să îl încheie cu FUI, cu respectarea contractului-cadru de furnizare a gazelor naturale în regim de UI”.
Totodată, precizăm faptul că, potrivit prevederilor art. 28 din Regulament, există şi posibilitatea ca să fie necesară constituirea unei garanţii financiare sau o plată în avans, în următoarele condiţii:
„(1) Pentru acoperirea riscului de neplată, FUI are dreptul de a solicita clientului final cu un consum anual mai mare de 28.000 MWh constituirea unei garanţii financiare înainte de încheierea unui contract pentru furnizarea gazelor naturale în regim de UI, clientul final având obligația de a o constitui în termen de maximum 5 zile de la data primirii solicitării.
(2) Valoarea garanţiei financiare nu poate fi mai mare decât contravaloarea cantităţii de gaze naturale estimate a se consuma de către clientul final în perioada contractuală, calculată la preţul pentru furnizarea gazelor naturale în regim de UI. Consumul estimat de gaze naturale se determină de către FUI:
(5) Clientul final poate înlătura opţiunea de a constitui o garanţie financiară prin plata în avans a consumului estimat de gaze naturale. În acest sens, clientul final solicită FUI, în scris, în termen de maximum 2 zile de la data primirii solicitării prevăzute la alin. (1), opţiunea de plată în avans, cu precizarea cantităţii de gaze naturale estimate a fi consumată în perioada contractuală.
(6) În situaţia în care clientul final optează pentru plata în avans, FUI emite şi transmite acestuia, în termen de o zi lucrătoare de la data primirii solicitării prevăzute la alin. (5), factura de avans. Suma de plată în avans este egală cu contravaloarea cantităţii estimate de clientul final a fi consumată în perioada contractuală, calculată la preţul pentru furnizarea gazelor naturale în regim de UI stabilit de FUI pentru luna calendaristică anterioară celei de facturare.
(7) Plata în avans/Factura de avans se compensează cu factura finală de regularizare. În cazul în care suma plătită în avans nu acoperă valoarea facturii finale de regularizare, diferenţa este plătită de către clientul final la data scadentă a facturii.”