Prima pagină » Economic » EXCLUSIV | Transgaz achită anual zeci de milioane de lei impozit pe monopol, pe care nu îl poate recupera încă doi ani. Impactul asupra investițiilor

EXCLUSIV | Transgaz achită anual zeci de milioane de lei impozit pe monopol, pe care nu îl poate recupera încă doi ani. Impactul asupra investițiilor

EXCLUSIV | Transgaz achită anual zeci de milioane de lei impozit pe monopol, pe care nu îl poate recupera încă doi ani. Impactul asupra investițiilor

Capacitatea Transgaz de a finanța proiecte majore de investiții este afectată de măsurile, introduse în 2019 și aflate în vigoare până la finalul lui 2025, care nu îi permit să recupereze impozitul pe monopol prin tarifele de transport, conform documentelor operatorului național de transport al gazelor naturale. Estimarea impactului acestor măsuri pe următorii ani în cazul Transgaz vine în contextul în care în spațiul public au apărut analize cu privire la dubla măsură a statului român în aplicarea fiscalității la companiile de energie.

Noile modificări în sistemul fiscal din România au adus creșteri de 10 ori ale unor taxe pentru unele companii, cu scopul de a aduce bani la bugetul de stat, dar fără o abordare unitară la nivelul acelorași tipuri de activități, atrăgea atenția Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă, într-o analiză publicată miercuri. Potrivit specialistului, în general saltul mare al unor taxe aduce destabilizări la nivelul financiar al companiilor, care se reflectă în general în reducerea volumului investițional sau creșterea prețurilor.

Calculele lui Dumitru Chisăliță arată că ponderea impozitului pe monopol în cadrul activității de transport gaze naturale este de zece ori mai mare decât cea aferentă activității de transport energie electrică.

Astfel, în cazul Transelectrica, impozitul pe monopol reprezintă 0,47% din venitul aferent serviciului de transport al energiei electrice (8.650 mii lei impozit monopol, 1.829.626 mii lei venituri din servicii prestate pe piața energiei electrice din activități care permit înregistrarea de profit), în timp ce, în situația operatorului de transport al gazelor naturale, impozitul pe monopol reprezintă 4,63% din venitul aferent serviciului de transport al gazelor naturale (impozit monopol 69.762 mii lei, venituri din servicii prestate 1.506.570 mii lei)

Potrivit lui Dumitru Chisăliță, impozitul pe monopol conduce la reducerea EBITDA și implicit la reducerea capacității de a asigura surse necesare finanțării programului de investiții, ridicând serioase întrebări în asigurarea securității energetice a României.

Conform legislației, până în anul 2019 impozitul pe monopol reprezenta o cheltuială recunoscută în venitul reglementat și recuperată de Transgaz prin intermediul tarifelor de transport aprobate de ANRE, dar începând cu anul 2019, prin Ordinul nr. 41/2019, ANRE a aprobă o nouă metodologie de stabilire a tarifelor reglementate pentru serviciile de transport al gazelor naturale.

Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice și al gazului natural aplicabil SNTGN Transgaz SA în calitate de operator de transport și de sistem al gazelor naturale a fost instituit prin Ordonanța nr. 5 din 22 ianuarie 2013 privind stabilirea unor măsuri speciale de impozitare a activităților cu caracter de monopol natural din sectorul energiei electrice și al gazului naturale,  termenul inițial de aplicare a impozitului menționat fiind 31 decembrie 2014 și prorogat succesiv până la data de 31 decembrie 2025.

Ce spun documentele Transgaz

Nivelul estimat al cheltuielilor cu impozitul pe monopol în cazul Transgaz pentru anul gazier 2023-2024 (1 septembrie 2023 – 30 septembrie 2024) este de 70,38 milioane lei, ceea ce reprezintă 4,27 % din venitul reglementat corectat aprobat pentru anul gazier 2023 – 2024 – 1.647 milioane lei.

Articolul 19 din metodologie arată că nu sunt recunoscute drept CPD aferente activității de transport al gazelor naturale cheltuieli aferente impozitului pe monopolul natural. CPD reprezintă cheltuieli de exploatare deductibile fiscal în limita prevederilor legale în vigoare, aferente activității de transport al gazelor naturale, ce nu pot fi controlate de conducerea OTS și asupra cărora aceasta nu poate acționa direct pentru creșterea eficienței activității de transport al gazelor naturale, recunoscute de ANRE într-un an al perioadei de reglementare

Cheltuiala cu impozitul pe monopol are o pondere majoră în rezultatele financiare ale Transgaz. Conform OG 5/2013 nivelul impozitului pe monopol din sectorul gazelor naturale este 0,85 lei/MWh pentru cantitatea transportată numai prin sistemul de transport și 0,1 lei/MWh pentru cantitatea transportată către sistemele de distribuție.

Valoarea cheltuielii cu impozitul pe monopol înregistrată de Transgaz în perioada 1 octombrie 2019 – 30 iunie 2023 și nerecunoscută de ANRE în venitul reglementat, conform documentelor consultate de Gândul, este de:

  • 1 octombrie – 31 decembrie 2019: 18.233.466 lei
  • 1 ianuarie – 31 decembrie 2020: 56.195.482 lei
  • 1 ianuarie – 31 decembrie 2021: 66.808.457 lei
  • 1 ianuarie – 31 decembrie 2022: 65.551.355 lei
  • 1 ianurie 2023 – 30 iunie 2023: 27.817.499 lei

Astfel, totalul pentru perioada 1 octombrie 2019 – 30 iunie 2023 este de 234.606.259 de lei

Conform documentelor operatorului sumele depășesc pragul de 70 de milioane de lei de anul viitor:

  • Estimat Buget Venituri și Cheltuieli (BVC) 2023: 69.762.285 lei
  • Estimat BVC 2024: 70.656.458 lei
  • Estimat BVC 2025: 70.318.718 lei

Conform legislației, activitatea de transport gaze naturale este reglementată, rentabilitatea fiind limitată la nivelul ratei de randament aplicate la valoarea mijloacelor fixe utilizate pentru desfășurarea activității de transport gaze naturale.

„Absurditatea nerecunoașterii venitului reglementat prin tariful de transport, determină ca în situația dublării cantității de gaze naturale transportată, o dată cu exploatarea gazelor din Marea Neagră, va determina o dublare a cheltuielii cu impozitul pe monopol fără a determina o creștere a venitului din transport, deoarece acesta este un venit reglementat fix pentru un an de reglementare (octombrie 2023 – noiembrie 2024). Cu alte cuvinte, cu cât se transportă o cantitate de gaze naturale mai mare, cu atât activitatea de transport devine mai ineficientă financiar, din cauza cheltuielii cu impozitul pe monopol mai mare (venitul reglementat fiind fix)”, a precizat Dumitru Chisăliță în analiza transmisă.

Cu alte cuvinte, din 1 octombrie 2019, de când ANRE nu mai permite recuperarea prin venitul reglementat a impozitului pe monopol, Transgaz a achitat suma de 234.606.259 lei, sumă care ar fi putut fi investită în proiecte de investiții.

Mai mult decât atât, prin reducerea anuală a EBITDA cu 70 de milioane de lei, capacitatea societății de a atrage finanțare se reduce cu 385 milioane lei (societatea fiind limitată prin contractele de finanțare la un grad de îndatorare al împrumuturilor nete de maxim de 5,5 X EBITDA).

Documentele arată că modificarea metodologiei de tarifare pentru a permite recuperarea prin tariful de transport a cheltuielii cu impozitul pe monopol achitat de societate va permite societății să atragă sursă suplimentară pentru finanțarea proiectelor de investiții.

Cele mai mari proiecte ale Transgaz

Așa cum preciza și Ion Sterian, directorul general al Transgaz, într-un interviu recent pentru Gândul, operatorul național de transport al gazelor naturale are în derulare un amplu program de investiții critice pentru îndeplinirea strategiei de decarbonizare și dezvoltare energetică a României, a căror implementare este dependentă asigurarea finanțării acestora. De exemplu, cu banii plătiți în contul impozitului pe monopol începând din 2019 se putea finanța aproape toată conducta de transport gaze naturale pentru alimentare CET Mintia.

Dintre proiectele de importanță strategică pentru dezvoltarea energetică a României se numără:

  1. Dezvoltarea pe teritoriul României a coridorului sudic de transport pentru preluarea gazelor naturale de la țărmul Mării Negre

Transgaz a derulat și finalizat cu succes un Proces de capacitate incrementală pentru punctul de intrare/ieșire în/din SNT, ce urmează a fi creat în zona localității Tuzla, jud. Constanța (punctul Tuzla), alocând o capacitate de 1.323.920.520 MWh pentru perioada 01.05.2026 – 01.10.2042.

Valoarea cumulată a angajamentelor solicitanților desemnați câștigători este de 2.819.621.116,80 lei iar pentru asigurarea capacității începând cu anul 2026, societatea trebuie să implementeze proiectului de investiții „Dezvoltarea pe teritoriul României a coridorului sudic de transport pentru preluarea gazelor naturale de la țărmul Mării Negre”.

Valoarea estimată a acestei investiții este de 1.837.385.600 lei și include valoarea contractului încheiat și ajustările conform legislației aplicabile.

  1. Conductă de transport gaze naturale pentru alimentare CET Mintia

Un alt proiect important pentru dezvoltarea energetică a României este Termocentrala de la Mintia, din cadrul Complexului Energetic Hunedoara (CEH). În cadrul procedurii de vânzare și selecție a unui investitor pentru Termocentrala de la Mintia, a fost declarată câștigătoare compania Mass Global Energy Rom SRL din cadrul Mass Group Holding iar în cadrul acestei procedurii de achiziție una dintre condițiile impuse de ofertant a fost asigurarea de către SNTGN Transgaz a gazoductului necesar pentru asigurarea alimentării cu gaze naturale a Termocentralei de la Mintia.

Pentru alimentarea cu gaze naturale a obiectivului Termocentrală Mintia, comuna Vețel, jud. Hunedoara, Transgaz a introdus în PMDI 2023 – 2025, execuția conductei de transport gaze naturale Hațeg – Băcia – Mintia.

Valoarea estimată a acestei investiții este de 253.903.435,8 lei.

  1. Conductă de transport gaze naturale în vederea alimentării CET Turceni și CET Ișalnița

Planul de decarbonizare propus de Complexul Energetic Oltenia în cadrul Planului de restructurare aprobat de Comisia Europeană la 26 ianuarie 2022 include construcția unei noi Centrale de 850 MW la Ișalnița și construcția unei noi Centrale de 475 MW la Turceni, care au primit aprobarea pentru finanțarea din cadru Fondului pentru Modernizare, însă pentru funcționarea celor două noi centrale este necesară realizarea infrastructurii de transport gaze naturale care să asigure debitele necesare pentru alimentarea centralelor.

În acest sens SNTGN Transgaz SA trebuie să asigure fondurile necesare pentru dezvoltarea infrastructurii de transport gaze naturale pentru alimentarea Centralelor Ișalnița și Turceni și punerea în funcțiune a acestora la termenele asumate prin Fondul pentru Modernizare și prin Planului de restructurare aprobat de Comisia Europeană, respectiv semestrul 2, 2026.

Valoarea estimata a acestei investiții este de 121.221.522,75 lei.

  1. Conductă de transport gaze naturale Ghercești – Jitaru

Realizarea conductei de transport gaze naturale între localitățile Ghercești ( județul Dolj) – Slatina – Jitaru (județul Olt) are ca scop completarea infrastructurii sistemului de înmagazinare gaze naturale Ghercești pentru asigurarea condițiilor de operare la capacitatea de 600 milioane mc/ciclu.

Valoarea estimată a acestei investiții este de 315.253.187,35 lei.

  1. Conducta de transport gaze naturale Jupa – Băile Herculane – Orșova – Prunișor

Acest proiect, pe lângă beneficiile semnificative aduse la nivel național, în ceea ce privește extinderea și echilibrarea sistemului național de transport, creează premisele necesare pentru conectarea culoarului BRUA cu zona de sud est a României, zona cu potențial important în producerea de hidrogen verde. Astfel, se creează posibilitatea accesului țărilor din regiune la sursele de hidrogen verde, această conductă putând fi inclusă în culoarele de hidrogen la nivel național și regional.

Valoarea estimată a acestei investiții este de 575.291.763,15 lei.

  1. Conductă de transport gaze naturale DN600 Mihai Bravu – Siliștea și transformarea în conductă godevilabilă

Prin implementarea proiectului ”Conductă de transport gaze naturale DN600 Mihai Bravu-Siliștea și transformarea în conductă godevilabilă“, se permite reluarea transportului gazelor naturale pe întreaga conductă între Mihai Bravu – Siliștea si interconectarea cu Coridorul Transbalcanic T1.

Valoarea estimată a acestei investiții este de 426.283.904,95 lei

  1. Conductă de transport gaze naturale Tetila – Horezu – Râmnicu Vâlcea

Prin realizarea acestei conducte se poate asigura alimentarea cu gaze naturale a localităților din zona de interes a obiectivului, reducerea emisiilor și susținerea producerii de energie din surse regenerabile, prin trecerea de la sistemul de încălzire cu combustibili solizi (lemne, cărbuni, păcură, etc) la sistemul de încălzire pe bază de gaze naturale, creșterea investițiilor în industrie prin atragerea de investitori.

Valoarea estimată a acestei investiții este de 256.401.671,65 lei

  1. Extinderea Sistemului Național de Transport în zone cu sisteme de distribuție nou-înființate

La SNTGN TRANSGAZ SA au fost înregistrate 3.365 de adrese de la unități administrativ teritoriale (UAT) sau Asociații de Dezvoltare Intercomunitare (ADI), prin care se solicită eliberarea Avizului Tehnic de Principiu (ATP)/Avizul tehnic de Racordare (ATR), privind soluția tehnică de racordare la Sistemul Național de Transport (SNT), în scopul elaborării Studiului de Fezabilitate (SF) necesar pentru procedura de concesionare a serviciului de distribuție ori a racordării la SNT.

La sfârșitul lunii octombrie 2023 TRANSGAZ avea emise 600 de Avize Tehnice de Racordare (ATR) la SNT, încheiate 339 de contracte de racordare la SNT și finalizate 216 de racorduri și SRM-uri distribuite în toate regiunile României, cu impact pozitiv asupra nivelului de trai a populației, a gradului de dezvoltare a UAT-urilor, cât și creșterea siguranței în exploatare și operare a Sistemului Național de Transport.

Citește și:

Ion Sterian (Transgaz) a făcut public reproșuri Comisiei Europene pentru alocările reduse din Fondul de Modernizare. „Vom găsi soluții de finanțare”

Ion Sterian, Transgaz: Contrucția conductei Tuzla – Podișor, care preia gazele din Marea Neagră, e în „grafic accelerat”. Când se va face prima sudură

EXCLUSIV | Ion Sterian, șeful Transgaz: „România este pregătită pentru sezonul rece”. Stadiul proiectelor majore pentru securitatea energetică

Start pentru conducta Tuzla – Podișor. Neacșu: „Statul își îndeplinește ultima obligație pentru începerea exploatării gazelor din Marea Neagră”

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și