Prima pagină » Economic » Există peste 122.000 de magazine în România. Câte sunt hipermarketuri, supermarketuri și discounteri

Există peste 122.000 de magazine în România. Câte sunt hipermarketuri, supermarketuri și discounteri

Există peste 122.000 de magazine în România. Câte sunt hipermarketuri, supermarketuri și discounteri
Totalul magazinelor, atât din comerțul modern, cât și din cel tradițional, și unităților HoReCa din România se situa la finalul anului trecut de 122.101, potrivit firmei Vektor MF, care apreciază că universul de magazine se va reduce deorece numărul deschiderilor va fi mai mic decât al închiderilor.

„Estimăm o evoluție negativă a universului de magazine din România, o reducere a acestuia ca urmare a faptului ca numărul magazinelor noi va fi mult mai mic decât al celor care se vor închide”, a declarat pentru MEDIAFAX Simona Stoica, statistician al firmei de retail tracking Vektor Marktforschung.

Tendința ultimilor ani în rândul retailerilor mari a fost extinderea pe segmentele de magazine de proximitate și supermarketuri, trend care va continua și va afecta în principal magazinele alimentare mici ale antreprenorilor locali.

„O cifră exactă privind numărul de magazine deschise și închise în comerțul tradițional și impactul deschiderilor din comerțul modern asupra celui tradițional vom avea peste doi ani când intenționam să realizăm din nou un recensământ complet”, a arătat Stoica.

Vektor Marktforschung a efectuat anul trecut primul recensământ complet al tuturor punctelor de vânzare de bunuri larg consum alimentare și nelimentare din România, până în cele mai îndepărtate sate din țară.

Potrivit studiului, comerțul tradițional este reprezentat de 86.222 de magazine, urmat de HoReCa – 34.526 unități și retailul modern – 1.353 magazine. Suprafața totală a spațiilor de retail era de 6.857.514 metri pătrați, din care 44,5% retailul tradițional, 30,5% HoReCa și 25% comerțul modern.

Totuși, cu doar 1,1% din totalul magazinelor de pe piață și 25% din suprafața de vânzare, cele 12 rețele mari de retail cumulau la finele anului trecut jumătate din cifra totală de afaceri a pieței de retail (comerț modern și comerț tradițional).

De altfel, Vektor Marktforschung estimează că și în acest an retailul modern își continuă ascensiunea și va ajunge la o pondere de 55%.

Comerțul modern din România își are începuturile la miljlocul anilor ’90, odată cu intrarea pe piață a grupului german Metro, care a deschis în 1996 un magazin cash&carry în Otopeni. Apoi, în 1999 Billa deschide primul supermarket de pe piața locală în cartierul bucureștean Titan, a urmat Profi în 2000 la Timișoara, iar anul următor și-a făcut intrarea pe piața locală Carrefour, în cartierul Militari din Capitală, Selgros Cash&Carry la Brașov și XXL MegaDiscount în București. Urmează în 2003 primul hipermarket Cora, în Pantelimon, iar doi ani mai târziu, în 2005, deschid primele magazine Penny Market, Plus și Kaufland. În 2006 intră pe piața locală hipermarketurile Real (Timișoara) și Auchan (Titan – București). Anul trecut, Auchan a preluat 20 de magazine real, iar acesta din urmă a mai rămas cu patru unități în România. În 2010, își face intrarea pe piața locală retailerul de discount Lidl, care preia cele peste 100 de magazine ale rețelei Plus. În 2009, criza economică mondială își face simțită prezența în România și, pe fondul scăderii consumului, majoritatea retailerilor optează, în lupta pentru menținerea sau creșterea vânzărilor, pentru extindere, fie prin deschiderea de magazine cu suprafață mai mică, fie prin intrarea pe alte segmente de piață.

Cel mai elocvent exemplu în acest sens este Carrefour, care a dezvoltat, pe lângă hipermarketuri, o rețea de supermarketuri – Market, una de magazine de proximitate – Express, un lanț de magazine pentru orașele mici – Contact, dar și un magazin online. Anul acesta retailerul a lansat și un concept hibrid de magazine, situat între discounter și cash&carry, Supeco, care a ajuns la două magazine și urmează să mai deschidă încă două.

De asemenea Metro a lansat magazinele Metro Punct, cu suprafață mai mică și sortiment redus, dar și franciza „LaDoiPași”, adresată micilor comercianți, care numără în prezent peste 600 de magazine.

Cei mai agresivi retaileri în ceea ce privește extinderea au fost însă Mega Image (104 deschideri în 2013) și Profi (63 de magazine noi în 2013). Și dacă Mega Image s-a concentrat pe deschideri în special în București și județul Ilfov, Profi a mers în orașele din provincie.

De altfel, 2013 a fost anul cu cele mai multe deschideri, peste 270, din care peste 90% supermarketuri, magazine de proximitate și unități de discount.

Și în acest an, retailerii moderni au continuat investițiile în expansiune și au deschis peste 170 de magazine, cei mai activi rămânând Mega Image, cu 65 de magazine noi de la începutul anului, și Profi – 50. De asemenea, Carrefour a inaugurat peste 20 de magazine din toate formatele, Lidl – 13, Kaufland – 9, Billa – 5 și Rewe – 5 Penny Market și 1 XXL MegaDiscount.

Vektor Marktforschung este o companie de retail tracking și servicii de valoare adaugată în domeniu, activă în România și Republica Moldova. Compania este condusă de Marius Căluian, fost director general al MEMRB România și Republica Moldova și Client Service Director al Nielsen România.

Citește și