Prima pagină » Economic » EXPLICAȚII despre ȘOMAJUL TEHNIC | Ionel Dancă, șeful Cancelariei, anunță ce fel de angajatori pot opta pentru fonduri guvernamentale, pentru ce perioadă și ce fel de contracte sunt valabile

EXPLICAȚII despre ȘOMAJUL TEHNIC | Ionel Dancă, șeful Cancelariei, anunță ce fel de angajatori pot opta pentru fonduri guvernamentale, pentru ce perioadă și ce fel de contracte sunt valabile

Ionel Dancă, șeful Cancelariei, a făcut precizări referitoare la ordonanța de urgență adoptată de Guvernul României referitoare la acordarea fondurilor guvernamentale pentru companiile și angajații care sunt afectați de efectele negative ale pandemiei de coronavirus.

Ce fel de angajatori pot opta pentru ajutorul guvernamental pentru acordarea de șomaj tehnic

Toți angajatorii care în această perioadă au aplicat măsura suspendării temporare a contractelor individuale de muncă ca urmare a efectelor provocate de epidemia de coronavirus – întreprinderi mici și mijlocii, companii mari sau alte forme de angajare, structuri neuvernamentale sau persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, care au angajați cu contracte individuale de muncă.

Această precizare extinde ajutorul acordat de Guvernul României pentru toate companiile și toți angajații, cu contracte individuale de muncă, care sunt afectați în această perioadă de efectele negative ale epidemiei de coronavirus.

Pentru ce perioadă se acordă acest ajutor

Perioada pentru care se aplică această facilitate este perioada stării de urgență – de la intrarea în vigoare a decretului până la sfârșitul acestei perioade, cu posibilitatea de prelungire, în funcție de evoluția situației din țară, și dacă starea d eurgență va fi prelungită.

Pentru ce fel de contracte se acordă această facilitate

Facilitatea se acordă pentru contractele de pe perioada stării de urgență, pentru zilele aferente acestei stări. Astfel, pentru contractele de muncă suspendate în luna martie, ajutorul de șomaj tehnic va fi decontat de către stat pentru numărul de zile aferente perioadei stării de urgență, respectiv de la 16 martie la 31 martie.

Ce se întâmplă cu contractele de muncă suspendate înainte de intrarea în vigoare a stării de urgență

Ajutorul de șomaj tehnic se va acorda parțial, doar pentru perioada stării de urgență.

Când se va face plata acestor ajutoare

În primele zile ale lunii parilie se vor depune documentele solicitate, und eprocedura este foarte simplificată – o declarație pe propria răspundere din partea angajatorului, însoțită de o listă cu angajații care au contracte de muncă individuale de muncă suspendate.

În termen de 15 de zile de la depunderea documentelor, Ministerul Muncii, prin ANOFM, face plata către angajatori. Angajatorii au obligația ca, în termen de 3 zile d e la primirea acestei indemnizații, să facă plata către angajați.

Ce se întâmplă cu alte forme de angajare

Avem categoria „alți profesioniști” prevăzută în ordonanța de urgență, care include toate formele de prestații economice, în baza unor autorizații (de PFA, întreprindere individuală și alte forme de derulare a activității) – pentru aceste persoane, indemnizația fixă este de 75% din salariu mediu brut pe economie.

Ce se întâmplă cu angajații în cazul cărora 75% din salariu este mai mare decât 75% din salariu mediu brut pe economie

Angajatorii au posibilitatea să acorde suplimentar față de indemnizația acordată de stat diferența până la 75% din salariul lor de bază, în funcție de negocierile dintre angajator și angajați.

Ce se întâmplă cu persoanele care lucrează cu contracte de drepturi de autor

Beneficiază de o indemnizație de 75% din alariu mediu brut pe țară, dacă lucrează exclusiv cu contract de drepturi de autor, pentru perioada aferentă stării de urgență.

Cum se stabilește dacă angajatorul / angajatul este afectat de efectele negative ale epidemiei de coronavirus

A fost eliminată prevederea referitoare la scăderea încasărilor cu 25% în luna martie față de media lunilor ianurie și februarie și a fost eliminată și restricția privind numărul de angajați pentru care se solicită această indemnizație – 75% dntre angajați.

Facilitatea este extinsă pentru toți angajații care au fost afectați și nu mai există o limită de scădere a veniturilor. Se depune doar o declarație pe proprie răspundere care va fi verificată ulterior, după depunerea plăților. Plata indemnizației nu este condiționată de efectuarea acestui control pe perioada stării de urgență.

Cine și unde depunde documentele pentru acordarea indemnizației

Angajatorul ai cărui angajați au contracte individuale de muncă trebuie să depună documentele la AJOFM.

Anagajații care nu au contracte individuale de muncă, ci lucrează cu altfel de contracte, trebuie să depună documentele individual la AJPIS.

Autor

Citește și