EXPLOZIV. Domeniul în care productivitatea a depășit costul mediu al forței de muncă. Investițiile majore în logistică și în optimizarea activității, „secretele” creșterii
Piața serviciilor de poștă și curierat reprezintă unul dintre puținele sectoare de activitate în care productivitatea muncii a crescut într-un ritm mai accelerat decât costul mediu al forței de muncă între 2009 și 2018: 101% versus 45%.
În ceea ce privește productivitatea muncii, potrivit unei analize KeysFin, piața a înregistrat un avans consistent, de 10% în 2018, reușind să obțină o medie de aproape 117.000 de lei per angajat.
Și asta datorită investițiilor majore în logistică și în optimizarea activității, conform analiștilor sursei citate.
Ei susțin că rezultatul este cu atât mai relevant cu cât costul mediu per angajat a înregistrat o creștere de doar 6%, comparativ cu anul 2017, însemnând peste 37.000 de lei per angajat.
De asemenea, conform sursei citate, în urmă cu doi ani, aproximativ 40.700 angajați lucrau pentru companiile locale de poștă și curierat, cu 5% mai mulți decât în 2017.
Și tendința este de creștere. Pentru anul în curs, experții companiei furnizoare de soluții de business information din România preconizează un avans la peste 42.500 angajați în domeniu, ca urmare a creșterii accentuate pentru serviciile de curierat.
Dublarea ritmului de creștere a cifrei de afaceri. Ce rol a avut pandemia de coronavirus în asta
În altă ordine de idei, analiștii citați estimează că cifra de afaceri din sector, care se ridica la 5,2 miliarde de lei în 2019, ar urma să aibă un ritm dublu de creștere, cel puțin, pentru anul în curs.
Astfel, cifra de afaceri a companiilor care oferă servicii de poștă și curierat ar urma să atingă pragul de 6 miliarde de lei în 2020, ca urmare a cererii online crescute, generate de pandemia de coronavirus.
Conform sursei citate, cifra de afaceri a pieței serviciilor de poștă și curierat din România avansat cu 16% față de 2017 și a depășit cu aproape 90% nivelul din 2009, ajungând la aproape 4,8 miliarde de lei în 2018.
„Odată cu modernizarea serviciilor și apariția de jucători noi, piața locală de poștă și curierat a evoluat, iar rezultatele de business au fost pe măsură”.
„Maximul istoric al pieței din acest an vine ca o încununare a unui parcurs pozitiv, iar noi mizăm pe faptul că vor exista creșteri în continuare, deși poate nu atât de spectaculoase.
„Pandemia de coronavirus i-a forțat pe mulți consumatori locali să treacă peste bariera psihologică a efectuării de comenzi online.
„Odată convinși de beneficiile e-commerce-ului, consumatorii vor continua să aleagă această alternativă și, indirect, serviciile de curierat.
„Totuși, vorbim despre un business concentrat: deși există peste 2.000 firme, primele 10 dintre acestea, în funcție de cifra de afaceri, cumulează 76% din piață“, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al unia dintre cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.
Avans considerabil al serviciilor de poștă și curierat!
Piața serviciilor de poștă și curierat este una dintre puținele domenii în care numărul de companii a avansat considerabil, cu 9% în comparație cu anul 2017 și cu aproximativ 250% față de 2009, la puțin peste 2.100 de companii în 2018.
În condițiile în care, pentru anul trecut, analiștii sursei citate preconizau o creștere de aproximativ 9%, în 2020, firmele mici, fără putere logistică și mai ales financiară, vor fi cele mai afectate de pandemie.
Astfel, „business-ul acestei piețe se va concentra într-un ritm moderat în următoarele luni”, preconizează analiștii.
Conform analizei transmisă Gândul.ro, acest sector de activitate ar urma să fie unul dintre segmentele cel mai puțin afectate de pandemie.
Se preconizează că alături de serviciile de poștă și curierat vor sta bine și sectoarele farma, retail-ul alimentar, sănătatea și asistența socială, IT&C, agricultura (dependentă însă de condițiile meteo), distribuitorii de energie și gaze, respectiv cei de apă și salubritate.
2018: Cât a fost profitul net al industriei
Concret, rezultatul net (profit minus pierdere netă) al furnizorilor de servicii de poștă și curierat a crescut cu 77% în comparație cu anul 2017 și a fost cu aproape 317 de milioane de lei peste pierderea din 2009, ajungând la aproape 233 milioane de lei, în 2018.
Dintre cele 2.103 de companii analizate, mai mult de jumătate, 1.267 au înregistrat profit (60%), 633 au raportat pierderi (30%), restul având un rezultat nul în 2018.
Profitul net al industriei a înregistrat o creștere de 54% comparativ cu anul 2017 și aproximativ 220% față de 2009, însumând aproape 304 milioane de lei, în 2018.
Potrivit specialiștilor KeysFin, profitul companiilor a crescut și în 2019, cu aproximativ 13%, depășind astfel nivelul de 340 de milioane de lei.
Paradoxul pieței: cea mai puțin modernizată companie din top, este în continuare lider
Poșta Română este în continuare principalul jucător din piața de poștă și curierat din țara noastră, în ciuda problemelor întâmpinate.
Compania, deținută de statul român prin Ministerul Comunicațiilor – 93,5% și de Fondul Proprietatea – 6,5%, a raportat în 2018 o cifră de afaceri de aproape 1,2 miliarde de lei (24,4% din total).
De remarcat că, în 2017, cifra de afaceri a acestei instituții a fost de 1,1 miliarde de lei, așadar, procentual, creșterea de la an la an a fost minoră.
Situația stă total diferit în cazul Fan Courier Express SRL, liderul segmentului de curierat, care vine repede din urmă și câștigă teren de la un an la altul.
Astfel, în 2018, compania cu capital privat 100% românesc a făcut afaceri de 686 de milioane de lei, respectiv 14,4% din total.
Mai mult, creșterea acesteia este substanțială în comparație cu 2017 când înregistra o cifră de afaceri de 586 milioane de lei.
În siajul liderilor
Podiumului este completat de Urgent Cargus SRL (425 de milioane de lei, 9% din total), TNT Romania SRL (357 milioane lei, 7,5% din total, companie care a depășit DHL în 2018) și DHL International Romania SRL (289 de milioane de lei, 6,7%).
O prezență interesantă în top este cea a Delivery Solutions SRL (locul 10 după cifra de afaceri, companie care administrează Sameday) al cărui acționar majoritar (88%) este Dante International SA (controlat în proporție de 80% de investitori olandezi și care gestionează la nivel local brandul eMAG).
Cumulat, cele mai mari 10 companii au generat 76% din cifra de afaceri totală.
Analiza nu ia în considerare performanța unor companii precum Bringo Magazin SRL (controlată indirect de Carrefour Nederland BV) sau Glovoappro SRL (deținută de spaniolii de la Glovoapp23 SL), acestea declarând ca principal domeniu de activitate coduri CAEN aferente sectorului IT&C.
Potrivit ultimelor date furnizate de Ministerul Finanțelor, cele două companii au raportat o cifră de afaceri de aproape 10 milioane de lei, în primul semestru din 2019.
Sursă foto: Pixabay/caracter ilustrativ