Fă-te influencer, Săndele. Procentaj de două cifre din bugetele de marketing ale firmelor, direcționate către colaborări pe canalele de socializare
În prezent, atunci când vine vorba de parteneriatele cu influenceri, specialiștii în marketing recunosc că apelează puțin la astfel de colaborări și alocă doar 8% din buget activităților de acest gen pe canale de socializare, cum sunt LinkedIn, blogurile companiilor, Instagram, Facebook și altele.
Alta va fi însă situația în următorii trei ani. Concret, participanții la studiul Deloitte Chief Marketing Officer (CMO) Survey anticipează că vor direcționa bugete mai mari către colaborările cu influenceri, până la 13% din totalul cheltuielilor de marketing, în următoarele 36 de luni.
În plus, au mărturisit aceștia, cele mai semnificative creșteri pe această zonă sunt de așteptate în zona serviciilor bancare și profesionale.
Specialiștii implicați în cercetare anticipează că, în următoarele 12 luni, vor majora cheltuielile aferente acțiunilor de marketing pe dispozitive mobile, pe când cele legate de rețelele de socializare le vor păstra apropiate de noul nivel, și acesta unul ridicat.
De altfel, în timpul pandemiei de COVID-19, companiile au redirecționat aproape jumătate din bugetele de marketing (46%) către rețelele de socializare și dispozitivele mobile.
Bugetele de marketing ale firmelor susțin promovarea brandurilor prin rețelele de socializare
Rezultatele studiului citat mai indică faptul că, în ultimele luni, rețelele de socializare au jucat un rol important atât în creșterea notorietății brandurilor, cât și a performanței companiilor.
Concret, trei sferturi dintre cei intervievați în cadrul studiului au folosit rețelele de socializare în special pentru acțiuni al căror scop ținea de notorietatea mărcii (84%) și mai mult de jumătate dintre aceștia, pentru păstrarea clienților actuali (54%) și atragerea de noi clienți (51%).
În plus, studiul subliniază faptul că rețelele de socializare au avut o contribuție majoră la performanțele înregistrate de companii în timpul pandemiei, cu o creștere de 23,5% față de luna februarie 2020.
„Mai mult ca oricând, directorii de marketing se află în poziția potrivită pentru a face auzită vocea clienților în întreaga organizație. Pentru aceasta, ei trebuie să îndeplinească trei obiective: să analizeze datele despre clienți pentru a le transforma în recomandări aplicabile, să se asigure că interacțiunile cu clienții sunt relevante și să contribuie la construirea organizației care să poată livra servicii conform așteptărilor clienților”.
„În absența unor surse de informații din interiorul și exteriorul organizației și fără a avea disciplina necesară asigurării calității informațiilor, înțelegerea comportamentului clientului nu poate duce la crearea de acțiuni concrete.
„În același timp, alinierea atentă a tehnologiei și a datelor cu valorile și identitatea general umană este o necesitate pentru atragerea clienților. Cu toate acestea, dacă organizația nu are o mentalitate axată pe client, datele și tehnologia nu rămân decât un paliativ”, a spus Ruxandra Băndilă, Director de Marketing și Business Development în cadrul companiei care a realizat cercetarea.
Acțiunile de marketing pe dispozitive mobile, în timp de pandemie, nu prea au dat roade
Chiar dacă investițiile în acțiuni de marketing pe dispozitive mobile, de-a lungul crizei sanitare, a atins un procentaj de 70%, specialității în domeniu au observat o creștere foarte mică a contribuției acestora la performanța companiei.
De altfel, 28% dintre respondenți consideră că acestea nu ajută deloc la îmbunătățirea performanței.
Totodată, studiul subliniază că, atunci când investesc în astfel de activități, respondenții acordă prioritate optimizării site-urilor pentru dispozitivele mobile (70%), și nu creării și actualizării de aplicații (30%).
Rolul departamentului de marketing în cadrul companiilor s-a schimbat și el în timpul pandemiei de COVID-19, aproape două treimi dintre respondenți (62%) susținând că departamentele lor au dobândit o importanță mai mare, organizațiile ale căror clienți sunt persoane juridice (business-to-business – B2B) înregistrând cea mai puternică creștere – companii care oferă produse (63%) și servicii (72%).
Priorități pentru departamentul de marketing
Cercetarea realizată de compania amintită mai sus a mai evidențiat importanța priorităților stabilite de către organizație pentru departamentul de marketing, cum ar fi păstrarea clienților și consolidarea notorietății mărcii, în contextul în care, în perioada pandemiei, ponderea bugetelor de marketing a crescut ușor, ajungând la 12,6% din bugetele totale al organizațiilor, comparativ cu perioada de dinainte de pandemie (11,3%).
„Importanța acestor priorități este surprinzătoare, având în vedere că departamentele de marketing îndeplinesc mai multe sarcini, dar cu mai puțini angajați, deoarece 9% dintre locurile de muncă din departamentele de profil au fost pierdute în timpul pandemiei.
Forța de muncă din cadrul acestor departamente ar putea ridica îngrijorări în viitorul apropiat, ținând cont că un sfert dintre respondenți (24%) anticipează că aceste locuri de muncă nu vor fi create din nou”, precizează experții implicați în cercetare
Deloitte CMO Survey este realizat de două ori pe an, prin sondaj online, și acoperă companii din domenii precum tehnologie, servicii bancare, comerțul cu amănuntul, servicii medicale, servicii profesionale, comunicare, bunurile și servicii de larg consum, producție, transport, minerit și construcții, energie și educație.
Deloitte CMO Survey este rezultatul analizei a aproximativ 300 de răspunsuri oferite de către profesioniști de top din domeniu care activează în 13 sectoare din SUA.