Prima pagină » Economic » Facebook a permis marilor companii ACCES la mesajele PRIVATE ale utilizatorilor

Facebook a permis marilor companii ACCES la mesajele PRIVATE ale utilizatorilor

Facebook a permis marilor companii ACCES la mesajele PRIVATE ale utilizatorilor
Facebook este vizat de un nou scandal. Potrivit unor documente interne obținute de The New York Times, rețeaua socială ar fi permis marilor companii precum Amazon, Spotify, Microsoft sau Netflix să aibă acces la mesajele private ale utilizatorilor.

Facebook a permis unor companii din domeniul tehnologiei, precum Amazon, Spotify și Microsoft, să aibă acces la mesajele private ale utilizatorilor, potrivit unor documente interne ale rețelei sociale online, obținute de The New York Times.

Potrivit documentelor obținute de publicația americană, Facebook a oferit Netflix și Spotify acces la mesajele private ale utilizatorilor pentru a promova show-uri și piese prin intermediul mesageriei rețelei. Potrivit unor înțelegeri speciale încheiate, compania Bing a putut vedea listele de prieteni ale utilizatorilor, fără consimțământul acestora. Amazon a avut acces la numele și datele de contact ale utilizatorilor, prin intermediul prietenilor acestora, iar Yahoo a folosit platforma pentru a vedea mesaje private.

Înțelegerile încheiate între Facebook și aceste companii au avut ca scop, pe de o parte, creșterea numărului de utilizatori ai rețelei sociale online și promovarea acesteia. Pe de altă parte, companiile au putut să își promoveze produsele și serviciile mult mai eficient, în ceea ce privește publicul țintă.

The New York Times scrie că Facebook a încheiat astfel de înțelegeri cu peste 150 de companii, cele mai multe fiind distribuitori online, din divertisment și alte domenii tehnologice.

Potrivit unui oficial Facebook, niciunul dintre aceste parteneriate nu a încălcat regulile privind protejarea datelor personale ale utilizatorilor și reglementările din domeniul comerțului, iar companiile au fost obligate să respecte politicile rețelei sociale online privind abonații.

Potrivit Facebook, accesul oferit acestor companii s-a tradus printr-o îmbunătățire a serviciilor sale. De asemenea, nu a fost nevoie să ceară permisiunea utilizatorilor în acest sens, pentru că accesul este reglementat prin regulile de folosire a Facebook.

Reprezentanții Facebook au recunoscut, totuși, că nu au fost vigilenți în ceea ce privește administrarea parteneriatelor, iar unele companii au putut avea acces la date chiar și după expirarea termenilor înțelegerilor.

Referitor la informațiile din articolul publicat de The New York Times, compania Netflix declară, într-un text remis MEDIAFAX: „De-a lungul timpului am încercat mai multe metode prin care să aducem Netflix în social media. Un exemplu este o opțiune lansată în 2014, care le permitea membrilor să le recomande prietenilor seriale TV și filme via Messenger sau Netflix. Această opțiune nu a fost foarte populară, așa că am renunțat la ea în 2015. În niciun moment nu am accesat mesajele private de pe Facebook ale oamenilor și nici nu am cerut acest lucru”.

În ultimele luni, Facebook a fost subiectul mai multor scandaluri în ceea ce privește protejarea datelor private ale utilizatorilor. Reprezentanții companiei continuă să spună că utilizatorii au control total asupra datelor lor.

 

 

În martie a ieșit la iveală scandalul Cambridge Analytica

O firmă specializată în analizarea datelor online implicată în campania președintelui SUA Donald Trump și în cea pro-Brexit a exploatat în scop electoral datele de pe Facebook a zeci de milioane de cetățeni americani în ceea un membru al echipei lui Steve Bannon a numit drept „război psihologic”. Un activist pentru transparență, Christopher Wylie, a dezvăluit pentru publicațiile The New York Times și Observer că firma Cambridge Analytica, deținută de miliardarul specializat în tranzacții speculative Robert Mercer și condusă la acea vreme de Steve Bannon, a participat la campania electorală a lui Donald Trump folosind fraudulos profilurile Facebook a milioane de alegători americani pentru a construi un puternic program software în scopul anticipării și influențării preferințelor electorale. Aceeași companie de analize a fost implicată în campania pentru ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană (Brexit). Steve Bannon a devenit în august 2017 director al echipei de campanie a lui Donald Trump.

Firma Cambridge Analytica a utilizat date sustrase în 2014 din conturile Facebook pentru a stabili profilurile alegătorilor americani și a le trimite reclame politice personalizate. Christopher Wylie, care a colaborat cu un profesor de la Universitatea Cambridge pentru obținerea datelor, a declarat pentru publicația Observer: „Am exploatat platforma de socializare online Facebook pentru a obține milioane de profiluri ale alegătorilor. (…) Aceasta a fost baza pe care a fost construită compania”. Documente obținute de publicația Observer și confrmate de Facebook relevă că, până la sfârșitul anului 2015, compania Cambridge Analytica colecta date online la un nivel fără precedent. Facebook nu avertizase încă utilizatorii și luase doar măsuri limitate pentru securizarea datelor a peste 50 de milioane de persoane. Potrivit cotidianului The New York Times, copii ale datelor sustrase de firma Cambridge Analytica încă sunt online. Informațiile au fost colectate printr-o aplicație numită „thisisyourdigitallife”, creată de profesorul Aleksandr Kogan în mod independent de activitatea sa de la Universitatea Cambridge. Prin intermediul companiei sale, Global Science Research (GSR), în colaborare cu firma Cambridge Analytica, sute de mii de utilizatori Facebook au fost plătiți să facă teste de personalitate sub pretextul folosirii datelor pentru studii academice. Însă aplicația colecta și datele din listele de „prieteni” ale celor care au acceptat testele, astfel că au fost obținute profilurile a zeci de milioane de persoane.

În iunie NYT spunea că Facebook ar fi semnat contracte cu zeci de producători de telefoane mobile prin care le-a oferit acces la datele utilizatorilor. „Pentru atingerea obiectivului de a deveni rețeaua de socializare online dominantă la nivel mondial, Facebook a semnat acorduri prin care le-a permis producătorilor de telefoane mobile și de alte dispozitive acces la un volum mare de date personale ale utilizatorilor. Facebook a semnat, în ultimul deceniu, parteneriate pentru schimburi de date personale cu cel puțin 60 de producători de dispozitive smartphone – printre care se numără Apple, Amazon, BlackBerry, Microsoft și Samsung -, înainte ca aplicațiile Facebook să devină accesibile sistematic pe telefoane inteligente, au declarat oficiali din cadrul companiei. Acordurile au permis companiei Facebook să își extindă activitățile, iar producătorii de telefoane inteligente le-au putut oferi clienților funcții populare pe rețeaua de socializare online, precum mesageria, butonul de «aprecieri» (like) și acces la adrese de email”.

 

Autor

Citește și