Guvernul vrea să discute în ședința de miercuri, penultima din acest an, proiectul de hotărâre prin care sunt acordate companiilor petroliere facilități la cota de biocarburant, calitatea benzinei și emisiile de gaz, negociate pentru a evita creșterea prețurilor la carburanți după majorarea accizei.
Documentul a fost anunțat, miercuri dimineața, de Guvern pe lista actelor normative care „ar putea fi incluse” pe agenda ședinței de miercuri.
În urmă cu două săptămâni, agenția MEDIAFAX a anunțat că Guvernul negociază cu reprezentanții companiilor petroliere scăderea cotei de biocarburant care ar trebui majorată, conform legii, începând cu anul viitor la benzină și amânarea întregului calendar în care această cotă urmează să crească semnificativ în următorii ani, dar și a datei până la care furnizorii trebuie să introducă pe piață benzină mai bună calitativ.
Discuțiile au avut loc în contextul în care Executivul încearcă să convingă companiile petroliere să nu majoreze prețul carburanților ca urmare a introducerii accizei de 7 eurocenți pe litru. La discuțiile de la Palatul Victoria au venit atunci atât reprezentanții companiilor petroliere, printre care OMV Petrom și Rompetrol, dar și oficialii ambasadei Kazahstanului la București, țară care deține, prin KazMunaiGaz, pachetul majoritar de acțiuni la grupul Rompetrol.
Președintele Traian Băsescu a criticat la acel moment intenția Guvernului de a accepta aceste facilități.
„Am înțeles că ultima variantă, care arată niște oameni fără orizont, este să le dea derogări producătorilor de benzină și motorină pentru intrarea pe următoarele etape de combustibili, cu nivel de poluare mult mai mic, vor să le dea derogări să nu mai facă investiții în instalațiile din rafinării, numai să absoarbă această creștere în prețul actual. Nu cred că vreun producător de benzină, motorină, păcură va accepta așa ceva. Dar tu, ca prim-ministru, să spui: „Dragi producători de motorină și benzină, otrăviți românii, că merge, că eu am nevoie de bani pentru campanie, să pun acciza. Continuați să-i otrăviți. Nu investiți să diminuați nivelul de noxe din combustibili.”. Mi se pare aberantă abordarea și lipsită de orice fel de responsabilitate. Dar acesta este tipul de politician care pune mai presus interesele lui decât interesul național și interesul colectivităților. Cum să stopezi programul de îmbunătățire a calității combustibililor numai ca să faci rost de bani pentru campanie electorală ?”, a afirmat Băsescu.
El a anunțat că nu va promulga bugetul dacă acciza va fi majorată, premierul Victor Ponta precizând ulterior că negociază cu Fondul Monetar Internațional și Comisia Europeană amânarea cu trei luni a datei de majorare a accizei la motorină, folosită de către transportatorii de marfă, și aplicarea acesteia doar la benzină.
În 2011, Guvernul a decis că, începând cu 2013, motorina și benzina vor trebui să includă o cotă de biocarburant de minimum 6%. Conform calendarului stabilit atunci, cota de biocarburant din benzină trebuia să crească la 8% din 2015, la 9% din 2017 și la 10% din 2019.
Cu puțin înainte de anul 2013, în ultimele zile ale anului 2012, Guvernul a anulat obligația cotei de 6% biocarburant în motorină, a amânat creșterea cotei la 7% în motorină pentru 2016 și a stabilit pentru acest an, pentru benzină, un conținut de biocarburant de minimum 5%, în loc de 6%.
Atingerea acestei cote de 6% a fost fixată atunci pentru anul 2014.
La aceste moment, Guvernul negociază însă cu reprezentanții companiilor petroliere nu majorarea, ci scăderea cotei prevăzute pentru anul viitor la benzină și amânarea întregului calendar de majorare.
Astfel, pentru anul viitor este negociată acum, la benzină, o cotă de biocarburant de 4,5%, care să urce la 8% abia în 2018, nu în 2015. Țintele pentru anii 2017 și 2019, cu 9%, respectiv 10% cotă de biocarburant vor fi anulate.
La motorină este negociată pentru 2016 o cotă de biocarburant de 6,5%, nu de 7%.
O altă facilitate care va fi acordată companiilor este amânarea cu trei ani, respectiv până în 2019 în loc de până în 2016, a datei până la care furnizorii trebuie să introducă pe piață benzină mai bună calitativ, cu un conținut de oxigen de maximum 2,7% m/m și cu un conținut de etanol de maximum 5% v/v.
La rândul lor, distribuitorii finali de benzină vor comercializa doar din 2018, în fiecare stație de distribuție pe care o dețin, acest tip de benzină.
În același timp, companiile petroliere nu vor mai fi obligate să reducă până la sfârșitul anului viitor din emisiile de gaze cu efect de seră, generate pe durata ciclului de viață pe unitatea de energie a carburantului și energia furnizată, ci li se va acorda timp până în 2020 să își îndeplinească această obligație.
Conform legislației în vigoare, până la data de 31 decembrie 2020, furnizorii au obligația să reducă, în etape, emisiile de gaze cu efect de seră, generate pe durata ciclului de viață pe unitatea de energie a carburantului și energia furnizată, cu până la 10%, în raport cu emisiile de gaze cu efect de seră generate pe durata ciclului de viață pe unitatea de energie de carburanții fosili în 2010, având ca referință standardul pentru carburanți aferent acelei perioade. Această reducere este efectuată în etape, mai întâi cu o cotă de 6%, din care o parte, respectiv 2%, ar trebui diminuată până la sfârșitul anului viitor, iar 4% – până la data de 31 decembrie 2017, la care se adaugă reduceri suplimentare, până la totalul de 10%, prin utilizarea oricărei tehnologii, inclusiv captarea și stocarea carbonului în procesul de producție a carburantului, prin care se pot reduce emisiile și prin folosirea de reduceri de emisii certificate – CER achiziționate în conformitate cu mecanismul de dezvoltare curată instituit prin Protocolul de la Kyoto.
Guvernul va stabili însă acum reducerea de 6% nu mai trebuie operată până la sfârșitul anului 2014, ca primă etapă cu 2%, și respectiv până la finele anului 2017 cu 4%, ci că poate fi efectuată până la 31 decembrie 2020.