Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat, marți, după întâlnirea cu reprezentanții FMI, că privatizarea CFR Marfă a devenit „prioritatea numărul 1”, după ce săptămâna trecută spunea că va solicita ca această companie să nu mai fie trecută în proprietate privată.
Fenechiu a avut marți o întâlnire de circa două ore și jumătate cu delegația FMI, Băncii Mondiale și Comisiei Europene, la finalul căreia a declarat că au fost discutate stadiul angajamentelor ministerului și obiectivele instituției privind creșterea gradului de atragere a fondurilor europene și restructurarea companiilor cu pierderi din subordine.
„Prioritatea numărul 1 astăzi o reprezintă privatizarea CFR Marfă. Este un lucru pe care au nu mi l-aș fi dorit, am spus asta și reprezentanților FMI. Nu mi l-aș fi dorit pentru că și reprezentanții FMI și cei ai CE ne-au recomandat permanent să preluăm modele de succes, iar toate țările din Europa au companii de transport marfă de stat. Din nefericire situația economico-financiară a companiei de transport marfă nu permite redresarea ei decât în condițiile în care avem o infuzie de capital din partea unui investitor privat”, a spus ministrul.
Întrebat despre termenul de privatizare a companiei, Fenechiu a afirmat că acesta începe din februarie și nu poate dura „sub nicio formă” mai mult de șase luni.
Statul va ceda 51% din titlurile companiei.
„Eu vizez ca în câțiva ani vânzarea restul de 49% din acțiuni să aducă statului un câștig considerabil”, a spus el.
Fenechiu a arătat că în prezent nu există un angajament cu FMI privind și privatizarea CFR Călători, iar în cazul Tarom este în derulare elaborarea strategiei de privatizare și ar putea fi vândut un pachet de peste 20% din acțiuni.
„FMI este un paznic pentru respectarea regulilor economiei de piață. Asta nu înseamnă că dacă nu avem paznic noi nu trebuie să facem ceea ce trebuie”, a spus ministrul.
Fenechiu a adăugat că, fără să i se solicite, a propus un termen de 90 de zile pentru numirea managerilor privați la toate companiile din subordinea instituției pe care o conduce, iar în circa trei săptămâni vor fi numiți manageri profesioniști la CFR Marfă.
Oficialul a declarat vineri pentru MEDIAFAX că va încerca să convingă reprezentanții FMI să fie de acord ca CFR Marfă să nu mai fie privatizată.
Premierul Victor Ponta a afirmat săptămâna trecută că membrii Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) se vor reuni la sfârșitul lunii ianuarie pentru a discuta inclusiv despre situația CFR Marfă, arătând că aceasta pierde în continuare „cam toate contractele”, iar statul nu dispune de banii necesari pentru a investi în companie astfel încât să facă față concurenței cu firmele private.
Anterior, premierul afirmase că atât el, cât și președintele Traian Băsescu trebuie să discute cu delegația FMI referitor la CFR Marfă, explicând că, dacă România s-a râzgândit în ceea ce privește privatizarea acestei companii, și partenerii financiari externi trebuie să fie de acord.
Guvernul s-a angajat față de FMI, în cadrul acordului de tip preventiv aflat în derulare, să vândă participații deținute de stat la companii strategice din domeniile energiei și transporturilor, inclusiv Transgaz (15%), Romgaz (10%), Hidroelectrica (10%), Nuclearelectrica (10%), Oltchim (privatizare integrală), CFR Marfă (privatizare pachet majoritar), Tarom (20%), Electrica Furnizare și cele trei companii de distribuție ale Electrica (participații majoritare.
La sfârșitul lunii noiembrie, președintele și premierul au avut însă o întâlnire la finalul căreia surse oficiale au declarat agenției Mediafax că cei doi au convenit să amâne privatizarea CFR Marfă, apreciind că momentul actual nu este prielnic pentru astfel de operațiuni.
Inițial, Guvernul s-a angajat față de FMI să vândă doar 20% din acțiunile CFR Marfă, dar ulterior s-a decis în Consiliul Suprem de Apărare a Țării să fie vândut un pachet majoritar de acțiuni.
Ministerul Transporturilor a anunțat anul trecut că își asumă privatizarea CFR Marfă până în decembrie 2012, dar ulterior a comunicat că procedura este întreruptă întrucât strategia de privatizare nu a primit avizul CSAT.