Statul va cheltui acum peste 37,5 milioane de euro pe „SF”-uri aferente a șase din cele 12 autostrăzi prioritare din Master Plan.
Compania de autostrăzi a cheltuit alte 30 de milioane de euro degeaba. Mai exact, pentru Sibiu-Pitești a mai avut un SF, făcut în 2008, pe care statul a plătit 2,5 milioane de euro, dar acum SF-ul este expirat. De asemenea, pentru SF-urile la Sibiu-Făgăraș și Craiova-Pitești, variantele de drum expres, au fost cheltuiți alți 11,2 milioane de euro și respectiv 12,9 milioane de euro. Tot degeaba, pentru că este nevoie de SF pentru varianta de autostradă.
CNADNR a plătit, de-a lungul anilor, aproximativ 60 de milioane de euro pentru studii de fezabilitate (SF) și studii de prefezabilitate pentru aproximativ 1.400 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres a căror construcție nu a demarat niciodată, după cum a scris gândul aici,
În plus, studiile de fezabilitate sunt acum expirate, având în vedere că durata de valabilitate a unui „SF” este de doi ani, iar majoritatea studiilor de fezabilitate pentru autostrăzi „fantomă” au fost realizate în perioada 2003-2010, după cum reiese din datele publicate pe site-urile companiilor din domeniu.
Compania de autostrăzi a lansat în luna mai anul trecut licitații pentru realizarea de SF-uri aferente unui „pachet ” de 10 autostrăzi pentru care estima că va plăti până la 78 milioane euro, inclusiv TVA. În total cele 10 autostrăzi însumează 975 de kilometri. Nici până acum nu au fost anunțați câștigătorii, cu excepția celui pentru Sibiu-Pitești.
Autostrăzile prioritare din Master Plan
Autostrăzile Sibiu-Pitești, Sibiu-Brașov, Brașov-Bacău, Târgu Neamț-Pașcani-Iași-Ungheni, Brașov-Comarnic, Pitești-Craiova, sau Suplacu de Barcău-Borș sunt considerate unele prioritare în Master Planul de Transport.
Lista autostrăzilor prioritare cuprinse în anexa din Master Plan cuprinde 12 proiecte. Punctajele obținute de acestea variază între 82 și 39 de puncte, cel mai mare punctaj fiind obținut de autostrada Bacău-Pașcani. Pe locul al doilea se află Sibiu-Pitești, urmată de Comarnic-Brașov și Tg Neamț-Iași- Ungheni.
(clic pe imagine pentru a mări)
Multe dintre ele nu au studii de fezabilitate sau acestea sunt mai vechi de doi ani așa că sunt „expirate”.
Sibiu-Pitești
Pentru autostrada Sibiu-Pitești există un SF realizat în 2008 care a costat 2,5 milioane de euro și care nu mai poate fi utilizat, fiind prea vechi. Acum CNADNR va cheltui alte 6,5 milioane de euro pentru reactualizarea SF-ului. Vechiul studiu a fost realizat de Iptana, în asociere cu Scetauroute. Pentru noul studiu de fezabilitate, compania de autostrăzi a desemnat asocierea Spea Ingineria (Italia) și Tecnic Consulting Engineering România drept câștigătoare a licitației.
(clic pe imagine pentru a mări)
Bacău-Pașcani
Licitația pentru SF-ul autostrăzii Bacău-Pașcani (77 km) a fost lansată în mai anul trecut, iar termenul pentru desemnarea câștigătorului a fost amânat de opt ori. Valoarea estimată fără TVA este între 24,16 milioane și 28 ,5 milioane de lei fără TVA, adică între 5,4 milioane euro și 6,4 milioane de euro.
Ultimul termen anunțat pentru deschiderea ofertelor a fost 5 februarie.
Târgu Neamț-Iași -Ungheni
Studiul de fezabilitate pentru Târgu Neamț-Iași -Ungheni a fost lansat la licitație tot în luna mai, dar deschiderea ofertelor a fost amânată de șapte ori. Ultimul termen anunțat la care ar fi trebuit deschise ofertele a fost 3 februarie.Valoarea SF-ului este de 26,1 milioane de lei, echivalentul a 5,9 milioane de euro.
Brașov-Bacău
Valoarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Brașov-Bacău, lansat la licitație tot în mai anul trecut, este de 44,9 milioane de lei, echivalentul a 10,2 milioane de euro. Procedura a fost contestată de mai multe firme de consultanță, iar CNADNR a prelungit termenul de depunere a ofertelor de șase ori, ultimul anunțat fiind octombrie 2014.
Sibiu-Făgăraș
Licitația a fost lansată în cadrul aceluiași „pachet” de 10 autostrăzi. Prețul contractului este estimat la 23,5 milioane de lei, echivalentul a 5,3 milioane de euro. Procedura a fost contestată de patru firme de consultanță, a fost suspendată de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) și ulterior reluată, după ce CNADNR a modificat mai multe condiții, precum durata contractului – prelungită de la 12 luni la 17 luni. Termenul de deschidere a ofertelor a fost prelungit de mai multe ori, ultima dată a deschiderii ofertelor a fost 24 octombrie 2014. Compania nu a anunțat câștigătorul.
Pentru varianta de drum expres Sibiu-Făgăraș a fost atribuit în august 2007 un contract pentru elaborarea SF-ului și acordarea de consultanță. Câștigătoare a fost asocierea condusă de Poyry Infra GMbH (Germania). Valoarea contractului a fost de 11,2 milioane de euro, fără TVA, potrivit anunțului de atribuire din SEAP.
(clic pe imagine pentru a mări)
Autostrada Craiova-Pitești
CNADNR a atribuit în august 2007, printr-o licitație deschisă, un contract pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru varianta de drum expres Craiova-Pitești. Compania câștigătoare a fost Search Corporation, valoarea contractului a fost de 12,9 milioane de euro, fără TVA. SF-ul pentru drumul expres avea ca termen de execuție 150 de zile.
Centura București-Nord. Termenul pentru deschiderea ofertelor a fost prelungit de 12 ori
Compania de autostrăzi a lansat în primăvara anului trecut licitația pentru revizuirea SF aferent centurii București – Nord. Valoarea contractului este de 14,3 milioane de lei, echivalentul a 3,2 milioane euro. Termenul pentru deschiderea ofertelor a fost prelungit de nu mai puțin de 12 ori. Data de 19 martie este cel mai recent termen stabilit de CNADNR pentru deschiderea ofertelor.
Până în 2020 România va avea peste 1.300 de km de autostrazi noi, 1.900 de km de drumuri expres și 2.800 de km de drumuri Transregio potrivit ultimei variante a Master Planului de Transport. Valoarea tuturor proiectelor este de peste 26 de miliarde de euro.