Noile instrumente utilizate de Uniunea Europeană pentru contracararea practicilor comerciale incorecte sunt puternice, dar trebuie manevrate cu atenție, întrucât pot atrage riposte simetrice din partea Chinei și pot genera litigii în spațiul comunitar, comentează cotidianul Financial Times, avertizând asupra riscului intrării relațiilor cu Beijingul pe o traiectorie a confruntării.
În ultimii ani, specialiștii Comisiei Europene au depus eforturi pentru crearea de instrumente de reglementare menite să vizeze națiunile terțe care furnizează subvenții masive și blochează accesul companiilor europene pe propriile piețe.
Rezultatele au apărut în ultimele săptămâni. Noile reglementări anti-subvenții (FSR), aprobate anul trecut, au generat o serie de investigații de amploare, care s-au soldat cu descinderi în Polonia și Olanda la sediile companiei chineze Nuctech. De asemenea, au fost lansate anchete în cazul subvențiilor primite de producătorii chinezi de vehicule electrice și de firmele care construiesc sisteme eoliene.
”Este tentant să credem că aceste activități se înscriu în efortul coordonat al UE de a deveni dură față de China. (…) În realitate, eforturile sunt destul de disparate. Prin lansarea noilor instrumente, UE s-a plasat pe o traiectorie de confruntare în relația cu China, fără însă a avea în totalitate control asupra direcției. Controlul este concentrat în sfera Comisiei Europene, mai precis în portofoliile direcțiilor pentru competiție și afaceri interne. Există riscul chiar de a provoca un conflict între statele UE. Reglementarea privind Subvențiile Străine (FSR) poate că este puternică și necesară, dar nu este un plan coerent pentru obținerea autonomiei strategice a UE”, notează editorialistul Alan Beattie, într-un articol publicat în cotidianul Financial Times.
Principiul noilor reglementări este simplu: companiile din națiuni terțe active în spațiul UE prin subvenții trebuie să înștiințeze autoritățile europene, care pot lansa investigații privind perturbarea piețelor. În anumite situații, autoritățile comunitare pot acționa fără nicio înștiințare prealabilă. În plus, noile reglementări pot viza sectoare economice diferite de cele acoperite de acordurile comerciale.
Reglementarea privind Subvențiile Străine (FSR) riscă să genereze un conflict între Comisia Europeană și statele membre UE. Guvernele naționale care vor să achiziționeze cele mai ieftine echipamente disponibile s-ar putea să nu aprecieze că un furnizor este eliminat de pe piață printr-un instrument de reglementare asupra cărora ele nu prea au control. Acest lucru se aplică tehnologiilor menite să accelereze tranziția ecologică, un plan promovat intens tot de Comisia Europeană.
De asemenea, noile instrumente riscă să atragă măsuri de retorsiune la nivel comercial din partea Chinei.
”Nu crede nimeni, nici măcar oficialii implicați direct, că Reglementarea privind Subvențiile Străine (FSR) este un instrument strategic suficient. Margrethe Vestager, comisarul responsabil de Competiție, a admis că au fost mai multe cazuri decât era de așteptat și a catalogat noile norme ca fiind în multe situații inutile. Dar, în așteptarea procesului lent de coordonare a acțiunilor internaționale anti-subvenții, viteza, forța și reflexele noilor reglementări UE le transformă într-un instrument puternic, care însă va necesita o manevrare atentă”, concluzionează editorialistul.
Foto: Profimedia
Citește și: