Prima pagină » Economic » Finanțe » Asigurări » EXCLUSIV GÂNDUL FINANCIAR. Cristian Roșu, vicepreședinte ASF: Nu există niciun motiv pentru care să crească prețul polițelor RCA în urma adoptării noilor reguli

EXCLUSIV GÂNDUL FINANCIAR. Cristian Roșu, vicepreședinte ASF: Nu există niciun motiv pentru care să crească prețul polițelor RCA în urma adoptării noilor reguli

EXCLUSIV GÂNDUL FINANCIAR. Cristian Roșu, vicepreședinte ASF: Nu există niciun motiv pentru care să crească prețul polițelor RCA în urma adoptării noilor reguli

Decontarea directă obligatorie în cazul daunelor constatate pe polița RCA nu ar trebui să aducă, sub nicio formă, o creștere a prețului acesteia, a declarat, în exclusivitate, în cadrul emisiunii Gândul Financiar, Cristian Roșu, vicepreședinte al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).

Introducerea obligativității încheierii polițelor RCA cu decontare directă nu ar trebui să determine o creștere a prețului acestor polițe, pentru că este vorba doar despre redesenarea fluxurilor administrative, care nu înseamnă costuri în plus.

”Din punctul nostru de vedere, o creștere de preț nu poate fi motivată de introducerea noilor proceduri în caz de daună pe polițele RCA, poate doar de chestiuni interne ale companiilor de asigurări”, a comentat Cristian Roșu, vicepreședinte ASF.

Schimbarea regulilor în cazul încheierii polițelor RCA în România este subiectul celui mai recent proiect legislativ inițiat de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), aflat în dezbatere publică, pe website-ul Ministerului de Finanțe.

În esență, este vorba despre un pachet complet de măsuri privind piața polițelor RCA, în centrul căruia se află decontarea directă obligatorie, prin care autoritatea de supraveghere a vizat rezolvarea mai multor puncte fierbinți din acest segment al pieței asigurărilor auto.

În acest moment, în cazul unei daune după un incident în trafic fără victime umane, cei doi șoferi, păgubitul și vinovatul, încheie o constatare amiabilă, dosarul de daună fiind deschis de către păgubit la societatea de asigurare a vinovatului, cu polița RCA a acestuia. Disfuncționalitățile în sistem au apărut în momentul decontării, dintre service-urile auto și asigurători, care plăteau cu întârziere devizele de reparații.

Piața asigurărilor RCA din România a fost dominată în utimii ani de City Insurance și Euroins, care au oferit polițe la prețuri sub media prețurilor celorlalți jucători din piață, astfel că au ajuns să dețină împreună aproape trei sferturi din totalul polițelor RCA (69%).

Clienții au urmat prețul cel mai mic, iar nenumăratele probleme și numărul mare de plângeri au fost determinate de întârzierile mari în decontarea dintre companiile de asigurări și dintre acestea și service-uri. ”Nu este vorba că cele două companii nu-și plăteau deconturile RCA, problema e că nu le plăteau la timp, ba chiar cu mari întârzieri”, a adăugat, în emisiunea Gândul Financiar, Viorel Vasile, broker de asigurări, CEO Safaty Broker.

Ce este decontarea directă?

După ce noul act legislativ va fi aprobat, păgubitul se va duce la asigurătorul său, societatea de la care și-a cumpărat RCA-ul. Acesta va deschide și va aviza dosarul de daună, cu toate documentele necesare, va completa și va închide dosarul, plătește despăgubirea către service-ul auto. Urmează trimiterea acestui dosar societății de asigurare a vinovatului, urmând ca în 10 zile de la depunerea acestuia să primească contravaloarea reparației daunei.

Redesenarea acestui circuit prin noul act legislativ ar trebui să rezolve două chestiuni importante: în primul rând este vorba despre confortul clientului păgubit, care ajunge la societatea la care și-a încheiat RCA-ul, pentru că aceasta preia tot ce este de făcut astfel încât să se realizeze reparația urgentă a autovehiculului. În al doilea rând, societatea de asigurare a vinovatului trebuie să vireze banii din decont într-un termen clar stabilit, peste care urmează complicații în instanță, dacă nu se conformează.

”Autoritatea a vrut să-i responsabilizeze astfel pe clienți în a fi atenți la alegerea furnizorului de RCA, să nu meargă neapărat pe prețul cel mai mic, ca până acum, ci să analizeze toate ofertele din piață”, a explicat Cristian Roșu. Să îmi aleg asigurătorul astfel încât să evit eventualele probleme ori acestea să fie mult diminuate. Al doilea obiectiv ar putea fi considerat discipliniarea asigurătorilor, care au acum la îndemână o procedură simplă și clară. ”Totul să fie mult mai ușor de constituit, banii să încaseze mai repede, deconturile să meargă mai repede”, a comentat vicepreședintele ASF.

Brokerul reprezintă interesul clientului

”Dacă un client vrea să cumpere ieftin, e alegerea lui, dar dacă plătești mai mult, e posibil să ai servicii mai bune”, explică Viorel Vasile . Acesta precizează că România este una dintre țările europene care introduce târziu decontarea directă obligatorie.  Italia a introdus procedura încă din anii 90, iar în alte țări europene, ca Germania și Franța, aceasta nu este obligatorie dar este preferată de către clienți.

Noua ordonanță reprezintă, în opinia CEO-ului Safety Broker, o evoluție evidentă a pieței asigurărilor auto din România, ”trecerea pe nivelul următor”, în care crește rolul brokerului pentru client.

Din cele cinci milioane de contracte RCA, doar ceva peste 130.000 erau încheiate cu decontare directă, ceea ce ”ascunde o nedorință a asigurătorilor de a promova decontarea directă”, a comentat Cristian Roșu în emisiunea Gândul Financiar.

Vezi aici emisiunea: https://www.facebook.com/128665513824176/videos/338290147353397

Vicepreședintele ASF a estimat că undeva la 1 martie a.c., după ce ordonanța va urma procedurile de avizare și adoptare, aceasta va intra în vigoare.

 

 

 

 

 

 

 

 

Citește și