Avioane în valoare de 10 miliarde de dolari, blocate în Rusia după ce zborurile rusești au fost interzise în Occident. Sute de aeronave Airbus și Boeing, în pericol să nu mai poată fi recuperate de proprietari
Proprietarii de avioane se confruntă cu pierderea a sute de aeronave Airbus SE și Boeing Co care zburau pentru companiile aeriene rusești, ce au fost interzise în spațiile aeriene ale Occidentului. Firmele străine de leasing au reușit să recupereze doar aproximativ două duzini din cele peste 500 de avioane închiriate transportatorilor ruși, scrie Bloomberg.
Este vorba de 523 de aeronave închiriate transportatorilor ruși de companii din afara țării, potrivit IBA, o firmă de consultanță, scrie New York Times. Dintre acestea, 101 sunt în închiriere către S7 Airlines și 89 către Aeroflot. Ambele companii aeriene au încetat să zboare la nivel internațional, eliminând orice șansă de a recupera avioanele.
AerCap, cea mai mare companie de leasing din lume pentru avioane comerciale, are 142 de avioane închiriate în Rusia, în valoare de aproximativ 2,5 miliarde de dolari, mai mult decât orice altă companie, potrivit IBA. AerCap a refuzat să comenteze, dar a declarat recent că aeronavele sale din Rusia reprezintă aproximativ 5% din flota sa. Acțiunile Aercap au pierdut aproximativ un sfert din valoare de când UE a interzis companiilor să furnizeze Rusiei avioane, piese sau servicii ca răspuns la invazia Ucrainei.
SMBC Aviation Capital, care nu a răspuns unei solicitări de comentariu, este a doua cea mai expusă afacere, cu 35 de avioane închiriate în Rusia.
În baza sancțiunilor europene, companii ca AerCap și SMBC, care au sediul în Irlanda, au până pe 28 martie să rezilieze contractele cu companiile aeriene ruse și să-și recupereze avioanele.
Astfel, companiile se gândesc acum următorii pași. Deși este posibil ca războiul să se încheie rapid sau companiile aeriene ruse să coopereze în efortul de recuperare a avioanleor, firmele de leasing au angajat avocați pentru a analiza polițele de asigurare și reasigurare, în încercarea de a recupera pierderile. De asemenea, companiile analizează cu atenție finanțările pentru a evita încălcarea restricțiilor comerciale.
Deși câteva avioane ar fi fost recuperate în străinătate înainte de oprirea zborurilor internaționale, ele sunt de puțin folos proprietarilor lor fără registrele de întreținere care însoțesc fiecare aeronavă și sunt adesea stocate de companiile aeriene care le folosesc, au spus experții. „Dacă nu ai acele înregistrări, aeronava este practic lipsită de valoare. Sunt literalmente mai importante decât activul în sine”, a spus Quentin Brasie, fondatorul și directorul executiv al ACI Aviation Consulting.
Consecințele financiare ale reținerii avioanelor în Rusia ar putea fi foarte mari. Astfel de aeronave sunt finanțate în mai multe de moduri, inclusiv finanțare de la bănci, companiile de leasing și investitori. Asigurătorii și reasiguratorii ar putea fi și ei în criză, au avertizat experții, în special cei care dau asigurări în caz de război. Aceștia sunt îngrijorați și săun se confruntă cu cele mai mari potențiale pierderi de la atacurile teroriste din 11 septembrie, potrivit Russell Group, o companie de date și analize. Primele de asigurare a aeronavelor au crescut de ani de zile, deoarece industria s-a luptat să contracareze pierderile anuale recente din cauza pandemiei.