NOUA DILEMĂ. Ajunge sau nu Fiscul să pună popriri pe conturile deschise în aplicațiile de tip fintech? Sunt expuse cardurile Revolut și cele similare?
Lansată inițial ca o aplicație bancară cu card atașat multi-valutar, Revolut, prin intermediul căreia se pot realiza transferuri de bani și plăți fizice, pentru că este emis și un card fizic, sau online, aplicația s-a dezvoltat exponențial din punct de vedere al facilităților pe care le pune la dispoziția clienților. Practic, este vorba despre o alternativă, rapidă, eficientă, low cost, la produsele bancare clasice – cont, card și servicii de mobile și internet banking.
La sfârșitul anului 2018, Revolut a primit licența de bancă specializată de la Bănca Centrală Europeană (BCE). Diferența esențială însă, nu numai dintre Revolut și băncile tradiționale, ci dintre toate fintech-urile financiare este că, spre deosebire de acestea, (încă) nu oferă clienților produse de creditare. Altfel, funcțiunile (facilitățile) pentru client, adăugate în ultimii doi ani pornesc de la economisire și ajung la investiții în criptomonede și aur.
Deși faptul că fintech-urile atasează noi și noi servicii, cu acces pentru absolut toți consumatorii, de astfel de produse financiare înseamnă o democratizare a deprinderilor de a economisi și de a investi, totuși cea mai mare parte a utilizatorilor rămân în zona ”nesofisticată” și vor răspunsuri simple, la chestiuni simple.
Ajunge Fiscul la contul meu Revolut? Când, cum și de ce?
Banii trebuie să fie raportați ca venituri și sunt supuși taxării, iar Revolut face demersuri pentru a verifica sursa fondurilor, atunci când acest lucru este necesar. Deci NU, conturile Revolut nu pot fi folosite sub nici o formă pentru a face evaziune fiscală – Irina Scarlat, Head of Growth Revolut
- la solicitarea ANAF, organizațiile sunt obligate să pună la dispoziție informațiile solicitate
- dacă Fiscul solicită date despre un client aplicație, inclusiv conturi și IBAN, fintech-ul trebuie să ofere informațiile solicitate
- dacă IBAN-urile sunt românești, respectiv fintech-ul respectiv se află într-o relație de parteneriat cu una sau mai multe bănci din România, la solicitarea ANAF, fintech-ul trebuie să pună la dispoziție datele contului
- dacă IBAN-urile NU sunt românești, ci sunt deschise în țara de proveniență a fintech-ului respectiv, acesta NU pune la dispoziția ANAF mai mult decât informația inițială privind existența acestui cont, iar Fiscul din România va trebui să se adreseze autorității fiscale din țara respectivă.
În România, spre deosebire de alte țări, există regula ca, atunci când un client, persoană fizică sau juridică, își deschide un cont la o bancă sau mai multe, banca informează ANAF. Este probabil că există o bază de date cu acces dinspre ambele părți, în care pot fi identificate, după CUI în cazul firmelor, după CNP în cazul persoanelor fizice, clienții. Iar, dacă sunt probleme, Fiscul acționează prin popriri pe toate conturile contribuabilului.
Despre conturile atașate aplicațiilor de tip fintech digital-financiar nu poate fi vorba atâta vreme cât acestea sunt deschise sub autoritatea unor entități financiare din alte țări. Este cert însă că, ANAF poate institui popriri pe conturile cu IBAN românesc deschise în astfel de aplicații, iar fintech-urile sunt obligate să comunice datele solicitate de Fisc.
Pentru a exista un acces comun, total și complet, la nivel european, cel puțin la nivelul Uniunii Europene, este clar că ar trebui creat un cadru legislativ care să reglementeze această NOUĂ chestiune – accesul autorităților fiscale locale la conturile deschise în aplicațiile de tip Revolut și altele similare. La care să se adauge, bineînțeles, o platformă comună, în care absolut toat entitățile financiare, clasice sau alternative, să furnizeze informațiile necesare unui control strict al conturilor și tranzacțiilor, prin raportări periodice actualizate.