Fiscul vrea ca datele de pe casele de marcat să fie transmise în timp real, dar costurile sunt uriașe. Ce propun comercianții
„Acum este o discuție foarte mare despre modalitatea prin care aceste case de marcat se vor conecta la Fisc, acolo sunt costurile. Există două tipuri de conectare la Fisc. Unul ca în Bulgaria sau Serbia, unde există o conectare permanentă, dar se trimit raportările la server la două ore, la trei ore sau o dată pe zi, în funcție de gradul de risc al sectorului în care activează comerciantul. Altul ca în Ungaria, unde s-a incercat să fie online 100% casele de marcat și să se vadă în timp real tranzacțiile, însă la primele probe, cand au conectat 200 de case de marcat, le-au căzut serverele, pentru că este un volum imens de date”, a declarat pentru MEDIAFAX Ion Radu, directorul de dezvoltare al Danubius Exim, cel mai mare importator și distribuitor de case de marcat din România.
El a arătat că trebuie să existe totodată un nomenclator pentru produse, însă ținând cont de numărul foarte mare al acestora, ele trebuie standardizate pentru a se putea efectua raportările. În Ungaria, sistemul a fost testat pentru început cu 1.500-2.000 de produse, după care au renunțat la nomenclator și au definit clase de produse.
Potrivit unui proiect al Ministerului Finanțelor, casele de marcat nu vor mai fi dotate cu role de hârtie pentru păstrarea istoricului de tranzacții, ci cu un jurnal electronic conectat la un server central al autorității fiscale, fiind însă păstrată rola de hârtie pe care va fi tipărit bonul fiscal pentru cumpărători.
„Este adevărat că, odată cu introducerea jurnalului electronic, comerciantul nu va mai trebui să strângă tone de hârtie și se va reduce consumul. În plus, în toate țările în care s-a introdus această legare la server au avut îmbunătățiri rapide la colectarea de TVA, s-a redus evaziunea”, a spus Radu.
Bulgarii au aplicat soluția din 2011
El a dat exemplul Bulgariei, unde implementarea comunicației la distanță cu serverul Fiscului a fost efectuată în 2011, iar în primele trei luni a crescut baza de impozitare cu circa 2 miliarde euro, fiind instalate 320.000 case de marcat.
Directorul importatorului caselor de marcat Datecs, produse în Bulgaria, spune că cea mai mare problemă a trecerii la noul sistem o reprezintă costurile pe care comercianții vor fi nevoiți să le suporte.
„Acum nu știm ce dorește Ministerul de Finanțe, toate aceste lucruri se vor regăsi în norme. Nu știm deocamdată ce tip de conexiune se cere, tipul de memorie electronică, pentru că de aici derivă tot, se schimbă și softul”, a explicat Radu.
În varianta caselor de marcat doar cu jurnal electronic, prețul va fi similar cu cel din prezent, de circa 80-150 de euro pe bucată, însă dacă se adaugă modulul de comunicație GPRS pentru transmiterea datelor în timp real, costul mediu urcă la 150-300 de euro bucata, în timp ce imprimantele fiscale vor costa 250-500 de euro.
Cea mai fiabilă soluție: conexiune la server, dar cu raportări periodice
Reprezentanții importatorului consideră că cea mai fiabilă soluție din toate punctele de vedere este cea cu conexiune la server, dar cu raportări periodice.
„Sunt foarte multe firme și a plăti 200-300 de euro în plus, în condițiile în care o casă de marcat costă 150 de euro, clar va fi o povară pentru companii. Clientul final trebuie să știe câți bani va plăti, dacă va plăti ca acum, în cazul unei raportări periodice, însă în funcție de riscul sectorului de activitate, sau mai mult, pentru raportarea în timp real, unde modulul de comunicație este foarte complex, trebuie să ofere și securitate. În plus, comercianții au nevoie de o rețea de internet în bandă largă pentru a putea transmi datele și atunci ce face cel din vârful muntelui sau unde nu are semnal bun!?”, a completat Radu.
El apreciază că Guvernul ar trebui să ofere o formă de subvenționare pentru a ușura povara comercianților adusă de alinierea la noul sistem.
Ministrul Finanțelor, Ioana Petrescu, a anunțat săptămâna trecută că măsurile vor fi aplicate în timp, ajungând la un interval de până la un an și jumătate în cazul caselor de marcat, cu scopul de a combate evaziunea fiscală. Astfel, termenul de trecere la sistemul cu jurnal electronic va fi cuprins între 180 de zile și 390 de zile, perioada de tranziție fiind mai scurtă pentru companiile mari și de mai lungă durată pentru firmele mici.
O etapă de tranziție ar defavoriza comecianții
Directorul Danubius apreciază că termenul de implementare ar trebui să fie mai scurt, întrucât o perioadă de tranziție în etape defavorizează comercianții.
„Nu poți să mergi pe genul acesta de hibrid pentru că mai rău te încurcă, sistemul ar trebui schimbat mai rapid, nu în tranșe. Noi ne putem pregăti, am avut o discuție cu Ministerul de Finanțe și le-am spus câte case de marcat putem aduce, respectiv între 6.000 și 10.000 de unități pe lună, ceea ce înseamnă că între jumătate de an și un an s-ar putea acoperi necesarul de înlocuit. Dacă vrei să ai o schimbare radicală de sistem, acea tranziție nu te ajută, ci mai rău te încurcă”, spune Radu.
El a punctat că, din discuțiile avute cu clienții, aceștia doresc introducerea măsurii, întrucât sunt dezavantajați de concurența neloială.
Comercianții nu vor mai putea să vândă produse fără casă de marcat, întrucât va exista o monitorizare centrală, fiecare CUI (codul unic de identificare al firmei) care are în obiectul de activitate vânzarea de produse va fi monitorizat, iar controlul va fi foarte strict.
„Este foarte bine să facem acest pas și în România, suntem pe ultimul loc în Europa la acest capitol, ca să nu spunem că Datecs vinde în Tanzania și Zimbabwe case de marcat cu jurnal electronic de mulți ani”, a conchis Radu.
Pe piața românească sunt active circa 600.000 de case de marcat, dintr-un total de 900.000 înregistrate la Ministerul Finanțelor din anul 1999 până în prezent. Din numărul celor înregistrate, Danubius Exim a comercializat 450.000 de unități în intervalul menționat, potrivit datelor proprii.
Compania este unic importator al caselor de marcat Datecs, fabricate în Bulgaria, brand distribuit în 90 de țări la nivel global și lider în Europa.
Cine este Danubius Exim
Compania Danubius Exim, controlată de familia Ganev din Bulgaria, a vândut din 1999 până în septembrie 2014 peste 430.000 de case de marcat, în ultimii trei ani vânzările anuale situându-se între 33.000 și 35.000 de unități. Printre clienții Danubius Exim se numără brandul Best Value (magazinele duty free din aeroportul Henri Coandă), Vodafone, Orange, PAUL, SuchiCo, Flanco, Dedeman, MobÂexÂpert, McDonalds, Subway România, BurÂberry, Louis Vuitton, Lancel, Sony Center, AdiÂdas și grupul Elmec.
Danubius Exim comercializează echipamente fiscale, precum și POS-uri bancare, prin intermediul unei rețele de peste 300 de distribuitori în toată țara, însă se ocupă și de vânzări directe. În 2013, afacerile companiei s-au situat la aproape 22 de milioane de lei (5 milioane de euro), iar pentru anul acesta reprezentanții Danubius Exim anticipează menținerea veniturilor la același nivel. Circa 80% din cifra de afaceri a companiei provin din comercializarea caselor de marcat, iar restul se împarte egal între vânzările de POS-uri bancare și divizia de servicii – service și call-center. Ioana Niță
Câte case de marcat sunt în România
Pe piața românească sunt active circa 600.000 de case de marcat, dintr-un total de 900.000 înregistrate la Ministerul Finanțelor din anul 1999 până în prezent. Din numărul celor înregistrate, Danubius Exim a comercializat 450.000 de unități în intervalul menționat, potrivit datelor proprii. Compania este unic importator al caselor de marcat Datecs, fabricate în Bulgaria, brand distribuit în 90 de țări la nivel global și lider în Europa.