La mai puțin de trei săptămâni după ce un studiu arăta că peste trei sferturi dintre angajații administrațiilor fiscale din România nu știu să comunice, instituția a decis să ia măsuri și să-și trimită angajații la cursuri.
Peste 320 de angajați ai Fiscului vor fi instruiți timp de patru luni în domeniul „tehnicilor de comunicare”, valoarea totală a programului ridicându-se la peste 130.000 de euro, reiese dintr-un anunț de licitație publicat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Proiectul este finanțat prin Fondul Social European (85%) și de la bugetul de stat (15%).
Specialiștii în comunicare susțin că inițiativa este binevenită și că i-ar putea ajuta pe funcționarii publici din administrațiile fiscale, specializați în „cifre și date”, să-și poată ajuta mai bine interlocutorii.
„Obișnuiți cu rigoarea cifrelor și cu respectarea la virgulă a documentelor, ei nu înțeleg întotdeauna sensul virgulei din comunicarea interpersonală”, a declarat pentru gândul Crenguța Roșu, managing partnet la DC Communications, companie care a colaborat în trecut cu Ministerul Finanțelor Publice (MFP).
În opinia sa este important ca funcționarii Fiscului să știe să explice de ce este necesar să completezi un nou formular sau de ce mai ai nevoie de un document suplimentar. „Răspunsul la întrebarea
Mihaela Nicola, CEO The Group, consideră că „știința comunicării este una pe care trebuie să o aprofundăm necontenit. E o știință, trebuie învățată, predată și însușită”. Întrebată ce costuri sunt dispuse companiile private să suporte pentru astfel de training-uri, specialista în comunicare a precizat pentru gândul că sumele „pot ajunge chiar și la 300 de euro pe zi, pe angajat”. În cazul cursurilor pe care dorește să le contracteze Fiscul, valoarea medie pe angajat este de circa 400 de euro.
Cum ar putea arăta cursurile de comunicare ale funcționarilor ANAF
Un model clasic după care ar putea fi instruiți în comunicare și funcționarii ANAF este cel bazat pe scenarii. „Se simulează diferite situații de criză. Se fac scenarii și se căută strategii de răspuns. Îi poți filma, să se vadă, să facă jocuri de rol și să analizeze diferite situații”, a mai explicat Crenguța Roșu.
Specialista este de părere că în anumite situații este importat ca funcționarii să știe să explice „pentru mintea unui non-specialist, cum sunt, spre exemplu, ambalajele la pasta de dinți în Statele Unite. Ți se arată că trebuie să scoți întâi tubul din ambajaj”.
Obiectivul principa este „creșterea gradului de conformare voluntară a contribuabililor prin consolidarea civismului fiscal”, se arată în caietul de sarcini al licitației care va avea loc pe data de 23 noiembrie.
Mai exact, Fiscul dorește instruirea a 188 de funcționari publici din cadrul aparatului central și teritorial în domeniul tehnicilor de comunicare externă. Alți 97 de funcționari publici vor urma cursuri de pregătire în domeniul comunicării de criză, iar 97 se vor perfecționa în domeniul relațiilor publice.
Funcționarii ANAF vor fi împărțiți în 27 de grupe și vor avea sesiuni de cinci zile a câte 6 ore de cursuri pe zi. Prezența obligatorie este de 100%.
Serviciile de formare profesională a personalului din cadrul aparatului central și teritorial al ANAF în domeniul tehnicilor de comunicare fac parte din proiectului „Dezvoltarea unui parteneriat viabil între ANAF și beneficiarii direcți ai serviciilor furnizate de acesta – premisă a eficientizării sistemului de colectare a veniturilor publice”.
Trei sferturi dintre funcționarii Fiscului nu știu sau refuză să furnizeze informații telefonic
Potrivit unui studiu realizat la jumătatea lunii septembrie, trei sferturi dintre funcționarii ANAF nu știu sau refuză să furnizeze informațiile solicitate de către contribuabili telefonic.
Reprezentanții Asociația pentru reformarea sistemului de impozite și taxe au contactat funcționari din 47 de administrații fiscale pentru a întreba, din partea unei companii, ce contribuții trebuie să rețină și unde să le achite pentru drepturile de autor plătite unei persoane fizice rezidente în Germania.
Rezultatele făcute publice arată că reprezentanții a 23 de administrații fiscale nu au oferit niciun răspuns, 8 au răspuns „Citiți legea”, 5 au dat răspunsuri greșite și doar 11 au răspuns corect.
Angajații agențiilor din Pitești, Slobozia, Alba-Iulia, Focșani și Vaslui au fost cei mai amabili și profesioniști în soluționarea speței.
Studiul a mai arătat că atunci când răspund la telefon funcționarii publici nu se prezintă cu numele lor și al insituției pe care o reprezintă, iar unii dintre ei sunt retincenți să acorde informații unui contribuabil din alt județ sau localitate, potrivit Mediafax.