Prima pagină » Economic » Fitch despre România: Situația politică nu este un risc imediat, dar nu trebuie să afecteze consolidarea fiscală

Fitch despre România: Situația politică nu este un risc imediat, dar nu trebuie să afecteze consolidarea fiscală

Fitch despre România: Situația politică nu este un risc imediat, dar nu trebuie să afecteze consolidarea fiscală
Instabilitatea politică din România nu reprezintă un risc imediat pentru ratingul de credit al țării, însă ar putea trece în prim plan dacă ar afecta consolidarea fiscală, ar întârzia reformele structurale sau ar căpăta caracter permanent, potrivit agenției de evaluare financiară Fitch Ratings.

Instabilitatea politică din România nu reprezintă un risc imediat pentru ratingul de credit al țării, însă ar putea trece în prim plan dacă ar afecta consolidarea fiscală, ar întârzia reformele structurale sau ar căpăta caracter permanent, potrivit agenției de evaluare financiară Fitch Ratings.

Fitch atribuie României ratingul „BBB-„, cu perspectivă stabilă.

Potrivit agenției, principalele riscuri pentru ratingul României sunt deficiențele structurale și expunerea la criza din Grecia și din zona euro.

Situația financiară a țării beneficiază de consolidarea fiscală și de rezervele-tampon substanțiale împotriva vulnerabilităților externe.

„Pentru ca instabilitatea politică să afecteze ratingul, ar trebui să afecteze administrația astfel încăt să amenințe obiectivele fiscale sau să întârzie reformele structurale, sau dacă țara ar avea dificultăți în privința satisfacerii necesităților de finanțare. Încă nu s-a întâmplat asta, însă s-ar putea întâmpla dacă nivelul actual de instabilitate ar deveni o caracteristică permanentă a vieții politice românești”, se spune într-un comunicat transmis miercuri de Fitch.

Astfel, principalul motiv de îngrijorare pentru Fitch ar fi întârzierea reformelor structurale convenite în acordul României cu FMI și Comisia Europeană, inclusiv privatizarea companiilor de stat, domeniu în care există deja probleme după eșecul încercării de vânzare a Cupru Min Abrud și după intrarea Hidroelectrica în insolvență.

„Cu toate acestea, credem că USL este atașată programului convenit cu FMI și UE. Pe lângă reformele structurale, acest angajament ar trebui să presupună respectarea țintelor fiscale și menținerea relației cu creditorii multilaterali. Creșterile salariale din sectorul public, anunțate în luna mai, au fost convenite în avans cu FMI și UE, spre exemplu”, notează Fitch.

Agenția anticipează că deficitul bugetar pe metodologia ESA 95 va fi de puțin sub 3% din PIB în 2012, iar România va ieși din procedura de deficit excesiv a UE la mijlocul anului viitor.

Totuși, riscurile legate de bugetul pentru anul 2013 sunt mai ridicate, în contextul alegerilor parlamentare din noiembrie anul acesta.

„Rezultatele de la alegerile locale recente sugerează că USL va câștiga confortabil, iar unii oficiali ai USL au props măsură care ar necesita economii suplimentare pentru a evita derapaje fiscale. Totși, chiar și în cazul unei înclinații populiste, considerăm că angajamentul față de program va rezista dincolo de alegeri”, spun experții Fitch.

Astfel, principalul scenariu pe care mizează agenția este că deficitul bugetului general va scădea în următorii doi ani ca procent din PIB, însă într-un ritm mai lent față de proiecțiile oficiale, pe fondul creșterii cheltuielilor sociale.

Citește și