În ședința de Guvern de miercuri s-au aprobat mai multe acte normative, acestea având un impact bugetar de 17,6 miliarde lei, bani care rămân in economie, scrie premierul Florin Cîțu, pe pagina de Facebook. El adaugă că prin aceste acte normative Executivul a prelungit o parte din măsurile luate în anul 2020 pentru combaterea efectelor negative generate de pandemia COVID 19, necesare pentru populație și pentru susținea mediului de afaceri.
„Astfel, prelungim măsura prin care persoanele fizice/juridice ale căror venituri au fost afectate de criza sanitară au posibilitatea de a solicita creditorilor suspendarea plății ratelor de capital, dobânzilor și comisioanelor până la data de 15 martie 2021:
– suspendarea obligațiilor de plata se poate acorda pentru o perioadă cumulata de maximum 9 luni atât pentru creditele pentru care s-a obținut deja suspendarea obligațiilor de plată (în baza moratoriului legislativ si/sau a unui moratoriu non-legislativ), cât și pentru cele pentru care nu s-a solicitat suspendarea obligațiilor”, explică premierul.
Pentru creditele ipotecare contractate de persoanele fizice, dobânda care se aplică la creanța rezultată din suspendarea anterioară a dobânzilor cumulată cu creanța rezultată din suspendarea actuală a dobânzilor este de 0% și plata acestora se va face eșalonat în 60 de rate lunare egale începând cu luna imediat următoare încheierii celei de-a doua perioade de amânare, mai explică Florin Cîțu.
Premierul arată că beneficiază de aceste facilitați debitorii cărora li s-au diminuat veniturile/încasările cu minim 25% din ultimele 3 luni anterioare solicitării suspendării obligațiilor de plata prin raportare la perioada similara din anii 2019/2020, după caz.
„De asemenea, pentru asigurarea desfășurării în condiții normale a activității contribuabililor în contextul actual dificil din punct de vedere sanitar și economic:
– cererea de anulare a accesoriilor aferente impozitelor si taxelor poate fi depusă până la data de 31 martie 2021, în condițiile OUG nr.69/2020,
– eșalonarea simplificată a impozitelor si taxelor restante (perioadă pe 12 luni, fără garanții și grafic de rambursare la alegerea debitorului), poate fi solicitată până la data de 31 martie 2021,
– solicitările de rambursare a TVA vor fi soluționate până la 31 martie 2021 cu efectuarea ulterior, a inspecției fiscale,
– restructurarea reglementată de OG nr.6/2019 va include și obligațiile bugetare restante din perioada 1 august 2020 – 31 decembrie 2020,
– in vederea evitării unor posibile blocaje în vamă, au fost eliminate deșeurile din categoria bunurilor pentru al căror import urma să se aplice taxarea inversă începând cu 1 ianuarie 2021, având în vedere că nu există codificare tarifară în funcție de caracteristicile tehnice ale acestor bunuri”, scrie Cîțu.
Premierul mai precizeazî că s-au introdus unele clarificări referitoare la regimul fiscal aplicabil indemnizațiilor obținute de profesioniști și de alte categorii de persoane fizice pentru a facilita completarea Declarației unice privind impozitul pe venit şi contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice aferente anului 2020).
Pentru contribuabilii din domeniul HORECA, unul dintre cele mai afectate sectoarele economiei, se propune o nouă perioadă de scutire pentru 90 de zile de la plata impozitului specific.