Florin Cîțu: În ședința de Guvern de miercuri s-au aprobat acte normative cu un impact bugetar de 17,6 miliarde lei
În ședința de Guvern de miercuri s-au aprobat mai multe acte normative, acestea având un impact bugetar de 17,6 miliarde lei, bani care rămân in economie, scrie premierul Florin Cîțu, pe pagina de Facebook. El adaugă că prin aceste acte normative Executivul a prelungit o parte din măsurile luate în anul 2020 pentru combaterea efectelor negative generate de pandemia COVID 19, necesare pentru populație și pentru susținea mediului de afaceri.
Florin Cîțu: Prelungim măsura suspendării ratelor
„Astfel, prelungim măsura prin care persoanele fizice/juridice ale căror venituri au fost afectate de criza sanitară au posibilitatea de a solicita creditorilor suspendarea plății ratelor de capital, dobânzilor și comisioanelor până la data de 15 martie 2021:
– suspendarea obligațiilor de plata se poate acorda pentru o perioadă cumulata de maximum 9 luni atât pentru creditele pentru care s-a obținut deja suspendarea obligațiilor de plată (în baza moratoriului legislativ si/sau a unui moratoriu non-legislativ), cât și pentru cele pentru care nu s-a solicitat suspendarea obligațiilor”, explică premierul.
Pentru creditele ipotecare contractate de persoanele fizice, dobânda care se aplică la creanța rezultată din suspendarea anterioară a dobânzilor cumulată cu creanța rezultată din suspendarea actuală a dobânzilor este de 0% și plata acestora se va face eșalonat în 60 de rate lunare egale începând cu luna imediat următoare încheierii celei de-a doua perioade de amânare, mai explică Florin Cîțu.
Premierul arată că beneficiază de aceste facilitați debitorii cărora li s-au diminuat veniturile/încasările cu minim 25% din ultimele 3 luni anterioare solicitării suspendării obligațiilor de plata prin raportare la perioada similara din anii 2019/2020, după caz.
Cererea de anulare a accesoriilor aferente impozitelor si taxelor poate fi depusă până la data de 31 martie 2021
„De asemenea, pentru asigurarea desfășurării în condiții normale a activității contribuabililor în contextul actual dificil din punct de vedere sanitar și economic:
– cererea de anulare a accesoriilor aferente impozitelor si taxelor poate fi depusă până la data de 31 martie 2021, în condițiile OUG nr.69/2020,
– eșalonarea simplificată a impozitelor si taxelor restante (perioadă pe 12 luni, fără garanții și grafic de rambursare la alegerea debitorului), poate fi solicitată până la data de 31 martie 2021,
– solicitările de rambursare a TVA vor fi soluționate până la 31 martie 2021 cu efectuarea ulterior, a inspecției fiscale,
– restructurarea reglementată de OG nr.6/2019 va include și obligațiile bugetare restante din perioada 1 august 2020 – 31 decembrie 2020,
– in vederea evitării unor posibile blocaje în vamă, au fost eliminate deșeurile din categoria bunurilor pentru al căror import urma să se aplice taxarea inversă începând cu 1 ianuarie 2021, având în vedere că nu există codificare tarifară în funcție de caracteristicile tehnice ale acestor bunuri”, scrie Cîțu.
Clarificări referitoare la regimul fiscal aplicabil indemnizațiilor obținute de profesioniști și de alte categorii de persoane fizice pentru a facilita completarea Declarației unice
Premierul mai precizeazî că s-au introdus unele clarificări referitoare la regimul fiscal aplicabil indemnizațiilor obținute de profesioniști și de alte categorii de persoane fizice pentru a facilita completarea Declarației unice privind impozitul pe venit şi contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice aferente anului 2020).
Pentru contribuabilii din domeniul HORECA se propune o nouă perioadă de scutire pentru 90 de zile de la plata impozitului specific
Pentru contribuabilii din domeniul HORECA, unul dintre cele mai afectate sectoarele economiei, se propune o nouă perioadă de scutire pentru 90 de zile de la plata impozitului specific.
- Alte masuri care vin in sprijinul populației si care vor contribui la diminuarea treptată a răspândirii virusului pe teritoriul României, potrivit premierului.
a fost aprobată o scutire de TVA cu drept de deducere pentru livrările de teste și vaccinuri împotriva COVID-19, precum și o scutire de TVA pentru achizițiile intracomunitare de REMDESIVIR, efectuate până la data de 31 decembrie 2022, obiectivul principal fiind accesul la testare/vaccinare/tratament la un preț rezonabil al unui număr cât mai mare de persoane - În următoarea perioada se vor analiza toate legile aprobate in perioada 2017-2019 prin care vom urmări echitatea, eficienta si sustenabilitatea acestor masuri (legea salarizării, legea pensiilor atât pe baza de contributivitate cat si cele speciale):
- se menține nivelul veniturilor personalului din administrația publică centrală și locală, inclusiv personalul care ocupă funcții de demnitate publică și funcții asimilate acestora, la nivelul acordat pentru luna decembrie 2020 . Impactul bugetar este de 12 mld lei.
- amânarea acordării indemnizației pentru limită de vârstă pentru primari, viceprimari, președinți şi vicepreședinți consiliilor județene. Impactul bugetar este de 600,0 milioane lei.
- neindexarea în anul 2021 cu rata medie anuală a inflației a pensiilor de serviciu, pensiilor militare de stat și indemnizațiilor pentru limită de vârstă ale parlamentarilor. Impactul 400,0 milioane lei.
- menținerea în anul 2021 a indemnizației de merit la nivelul stabilit pentru anul 2020 (6.240 lei/lună). Impact bugetar este de 8,9 milioane lei
Continuam acordarea si în anul 2021 a voucherelor de vacanță în cuantum 1.450 lei pentru personalul plătit din fonduri publice.