Furnizorii de energie trag un semnal de ALARMĂ: Firmele vor renunța la clienții CASNICI și vor dispărea de pe piață
„În mod cert, însă, furnizorii de energie vor fi și mai interesați să ofere pachete complexe și servicii suplimentare clienților. De remarcat că se inregistreaza, în continuare, multe acțiuni de promovare a pieței libere pentru consumatorii casnici, fapt ce arată viabilitatea pieței. Este posibil ca piața să evolueze, să se ofere prețuri mai bune pe piața liberă decât pe piața reglementată. Într-adevăr, furnizorii de energie sunt obligați să ofere prețuri reglementate timp de 3 ani, dar consumatorii casnici pot alege fie să rămână în piața liberă, fie să treacă în piața reglementată. Este dreptul consumatorilor să aleagă. Recomandarea noastră este ca, înainte de a alege, consumatorii să se informeze și să fie atenți la ce li se oferă”, a declarat președintele AFEER, Ion Lungu.
În ceea ce privește noile reguli pentru crearea unei piețe europene a energiei electrice, în cadrul pachetului „Energie curată pentru toți europenii” votat de Parlamentul European, reprezentanții AFEER atrag atenția că România trebuie să se pregătească corespunzător pentru punerea în aplicare a acestora.
Printre drepturile consumatorilor europeni, ce trebuie respectate si în țara noastră, se regăsesc: ușurinta schimbării furnizorului de energie. Se dorește ca, nu mai târziu de 2026, aceasta să se realizeze într-un interval scurt de 24 de ore. În acest moment, în Romania, acest proces nu este chiar atat de simpludar trebuie să ne pregătim; contoare inteligente fără costuri directe, ce sprijină dezvoltarea pieței. Consumatorii vor putea utiliza energia mai eficient, iar operatorii de distribuție vor avea un control mai bun al pierderilor; tarife dinamice, ce pot fi aplicate doar cu contoare inteligente. Energia se va putea consuma în anumite orare, cu tarife mai reduse; cresterea schimbului transfrontalier de energie; simplificarea facturii de energie; dispecerizare; stocare; acces la platforme electronice de comparare a prețurilor etc.
„De când a apărut OUG 114 în decembrie 2018, ne aflam într-un context dăunător tuturor afacerilor din energie. Este nevoie acută de predictibitate și stabilitate în legislația primară, precum și în reglementările secundare, pentru ca participanții la piață să isi poată continua activitatea in conditii normale. Noua variantă, cu modificări, a OUG 114/2018 trebuie să treacă rapid prin Parlament”, spun reprezentanții AFEER.
România, alături de celelalte state membre ale UE, are obligații clare de transpunere în legislația națională a normelor europene. „Sunt multe schimbări legislative la nivel european și, de aceea, modificările specifice din România trebuie clarificate rapid”, spune Ion Lungu, președinte AFEER.
„Pentru sectorul energetic românesc schimbările legislative au fost multe, importante și încă nu s-au terminat. Nu avem încă forma finală a OUG 114. Probabil vor urma noi reglementări emise de ANRE. Este adevărat că, față de prima variantă a ordonanței, s-au facut ajustari importante”, mai spune Ion Lungu, Președinte AFEER, adăugând că asociația este parte activă la toate modificările din legislația primară și secundară. „Am participat la discuțiile cu reprezentanții Autorității, am transmis opiniile noastre, am arătat care sunt influențele, implicațiile, limitele. Decizia este, firesc, la reglementator”.
AFEER subliniază câteva aspecte din OUG 114/2018, respectiv creșterea contribuției către ANRE de 20 de ori, de la 0,1% la 2% din cifra de afaceri a companiilor din sector și faptul că s-a decis ca aceasta să fie stabilită prin lege, nu de către ANRE. Reprezentanții AFEER apreciază faptul că ANRE a recunoscut că suma este prea mare și că nu are nevoie de acești bani, aspect subliniat de membrii Asociației inca de la inceput, în intervențiile lor.
Pe de altă parte, AFEER apreciază modul în care ANRE a înțeles prevederile OUG 114/2018 privind aplicabilitatea contribuției bănești de 2% raportata la cifra de afaceri aferentă activității de furnizare, pentru a se evita aplicarea în cascadă a acesteia în factura clientului final.
Al doilea aspect subliniat de AFEER face referire la reglementarea prețului pentru consumatorii casnici pentru o perioadă de 3 ani.
„ANRE a avut abordarea corectă, prin acreditarea unui număr mare de Furnizori de Ultimă Instanță opționali, ce le permite acestora să păstreze portofoliul de clienți. Totuși, este surprinzătoare pentru noi această decizie de reintroducere a pieței reglementate, în condițiile în care nu au existat semnale că erau nereguli în piață. Niciun raport al ANRE sau al Consilului Concurenței nu a arătat distorsiuni ori alte motive de ingrijorare. Piața liberă funcționa corect. Pe de altă parte, de la jumătatea anului trecut, au existat creșteri ale prețului pe piața angro, ceea ce, probabil, a îngrijorat autoritățile determinandu-i sa revenala prețurile reglementate. Dar, în opinia noastră, măsura corectă era definirea consumatorilor vulnerabili și asigurarea de măsuri de protecție doar pentru persoanele care au nevoie de aceasta protectie”, afirmă Lungu.