Cei mai mari furnizori și distribuitori de energie electrică și gaze naturale din România – reuniți în Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER) și Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE) – au transmis, joi, că măsurile cuprinse în Legea de aprobare a OUG de compensare a facturilor, adoptată miercuri de Camera Deputaților, for decizional, riscă să producă blocaje în industria de profil. Legea se află de miercuri în procedura de control connstituțional, după care urmează să fie trimisă șefului statului spre promulgare.
Legea pentru pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale pentru sezonul rece 2021 – 2022, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilități persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localități din Munții Apuseni și în Rezervația Biosferei „Delta Dunării”, adoptată miercuri de Camera Deputaților, la o zi după ce a fost finalizată completată cu amendamente în comisiile de specialitate, intră în vigoare după ce este promulgată de șeful statului și publicată în Monitorul Oficial, la trei zile de la apariție sau la termenul menționat în actul normativ.
Forul decizional a publicat forma care va fi trimisă spre promulgare (publicată integral la finalul articolului), formă care a putut fi consultată și de reprezentanții industrie, care reclamă, print-un comunicat de presă transmis joi, și faptul că nu au fost suficient împlicați în consultări.
Asociația Furnizorilor de Energie din România (AFEER) consuderă că Legea ce aprobă OUG 118 este utilă pentru consumatori, furnizorii vor lua toate măsurile pentru sprijinirea acestora pe perioada iernii. Atragem însă atenția că soluțiile sunt pe termen foarte scurt și cerem autorităților stabilirea imediată a unui cadru clar privind aplicarea acestei legi și să acționeze urgent pentru creșterea producției de energie.
Înfiinţată în anul 2006, AFEER cuprinde, în prezent, 35 de membri, furnizori şi traderi licenţiaţi şi activi pe piaţa de energie electrică, care asigură furnizarea energiei electrice atât către consumatori persoane fizice, cât şi către IMM-uri şi consumatori din toate categoriile de agenţi economici care activează în România, cu o cotă de piaţă de circa 90% din consumul final de electricitate.
Potrivit comunicatului transmis joi, AFEER apreciază consensul politic obținut în Parlament pentru adoptarea Proiectului de Lege nr 513 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022.
„Considerăm că este o lege utilă și necesară, în contextul creșterilor explozive ale prețurilor la energie electrică și gaze naturale, pentru sprijinirea mai ales a consumatorilor casnici în vederea trecerii iernii 2020 – 2021. În actualul cadru legal, suntem convinși că furnizorii vor lua toate măsurile necesare pentru aplicarea prevederilor legii, respectiv a noilor măsuri de compensare si plafonare a facturilor”, precizează Laurențiu Urluescu, Președinte AFEER.
Totuși, în opinia reprezenraților AFEER, „consultarea prealabilă a mediului de business ar fi condus la găsirea unor măsuri mai ușor de aplicat si cu efecte mai mici asupra pieței de energie”.
„AFEER își exprimă îngrijorarea că soluțiile adoptate, în special cele cu privire la plafonarea prețurilor, instituie eforturi suplimentare, atât financiare, cât și administrative, din partea furnizorilor, care deja înregistrează pierderi curente. Efortul de finanțare este foarte mare, schema foarte complicată și birocratică, ceea ce poate duce la blocaje financiare în activitatea furnizorilor”, se arată în comunicatul transmis.
Mai mult, AFEER atrage atenția că prin acest acest act normativ, care instituie o serie de măsuri temporare, soluții doar pe termen foarte scurt (cinci luni, respectiv perioada iernii), iar luna aprilie „vine ca mâine” și autoritățile trebuie să înceapă – de astăzi – să fie preocupate pentru ce va urma și să dispună măsuri urgente pentru creșterea producției de energie în România, să se asigure că se realizează investiții vitale pentru siguranța Sistemului Energetic Național.
„Vedem cu toții că situația investițiilor în noi capacități de producție este dramatică: numai vorbe, zero acțiune! Practic, la acest moment putem spune că nu avem investiții în curs de realizare, în condițiile în care proiecte importante stagnează de luni bune”, susține Ion Lungu, Director Executiv AFEER.
În același timp, AFEER reiterează că intervențiile în piața energiei, respectiv suprataxarea unora dintre producători și limitările în piața cu amănuntul, chiar dacă sunt pe termen scurt, nu sunt un semnal bun pentru investitori și participanții la piață, și din păcate, România fiind recunoscută pentru schimbările imprevizibile în legislație/
„Un alt aspect care ne îngrijorează, în continuare, este modul în care furnizorii de energie electrică și gaze naturale își vor recupera sumele alocate si impactul unor eventuale întârzieri asupra întregului sistem. Facem apel la autoritățile responsabile pentru stabilirea din timp a unor proceduri clare si usor aplicabile, pentru evitarea unui eventual blocaj financiar în plină iarnă, care ar fi devastator pentru siguranța sistemului energetic național, mai ales că vedem cum, la nivel european furnizorii sunt cei mai afectați operatori, fiind semnalate deja cazuri importante de insolvență și/sau faliment (Anglia, Cehia, Romania s.a)”, au conchis reprezentanții AFEER.
Printr-un comunicat transmis aproape simultan, și Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE) critică măsurile anunțate, care induc un risc real asupra stabilității financiare a furnizorilor și distribuitorilor de energie.
Federaţia ACUE reprezintă cele mai importante grupuri din domeniul energiei electrice și gazelor naturale, respectiv CEZ România, E.ON România, Electrică SA, ENEL România, ENGIE România, Gaz Est, cu un număr total de peste 24.000 de angajaţi şi cu o cifră de afaceri anuală de peste 5,5 miliarde de Euro. Valoarea totală a investițiilor realizate de membrii ACUE în perioada 2005-2020 este de aproximativ 11 miliarde de euro.
Federația reiterează faptul că furnizorii de energie cumpără ceea ce este disponibil pe piața angro. În baza informațiilor publice, costul furnizorilor cu achiziția energiei reprezintă, în medie, 40-50% din factura de energia electrică și 60-70% din cea pentru gaze. La costul de achiziție se adaugă taxe de rețea, alte taxe și tarife și o marjă brută de furnizare, în medie, de maxim 5%.
„Federația ACUE apreciază ca fiind necesară intervenția autorităților pentru a compensa creșterile de prețuri ale energiei. Totuși, mecanismul de compensare a facturilor pentru energie electrică și gaze naturale și cel de plafonare a prețurilor, adoptate recent, sunt complexe și generează impredictibilitate atât la nivelul furnizorilor, cât și în relația lor cu consumatorul final. Pentru a se asigura o înţelegere unitară a procesului de implementare și a se determina, în timp util, beneficiarii și modalitățile de aplicare a facilităților stabilite, solicităm adoptarea cu maximă celeritate a reglementărilor secundare”, se arată în comunicatul transmis.
Potrivit sursei citate, cituația actuală este excepțională și membrii Federației ACUE apreciază eforturile autorităților de a identifica măsuri imediate pentru a reduce impactul creșterilor de prețuri asupra gospodăriilor și a întreprinderilor în sezonul rece, iar ACUE a promovat în mod constant introducerea unui mecanism simplu de compensare care să nu conducă la costuri suplimentare pentru participanții la piață într-un mod discriminatoriu.
Totuși, în ceea ce privește mecanismul de decontare propus, Federația ACUE își exprimă îngrijorarea și consideră că procesul avut în vedere va conduce la acumularea unor costuri suplimentare semnificative pentru furnizorii și distribuitorii de energie. Mai mult, mecanismul de decontare nu are la bază o evaluare reală a efortului bugetar care să permită previzionarea, respectiv anticiparea cheltuielilor în bugetul de stat, pentru a putea fi acoperite în mod cert, în termenele prevăzute, spun reprezentanții industriei.
„Aceste aspecte, coroborate cu lipsa unei rectificări bugetare în timp util vor îngreuna/bloca recuperarea într-un interval de timp rezonabil a costurilor reale, ceea ce va duce la acumularea unor pierderi greu de suportat la nivelul furnizorilor și distribuitorilor și va pune companiile în imposibilitatea de a-și susține financiar operațiunile”, susțin furnizorii.
„Federația ACUE își reafirmă sprijinul pentru implementarea politicilor decise de autorități, dar este responsabilitatea noastră, ca partener de dialog implicat direct în implementarea acestor prevederi, să subliniem efectele asupra mediului de afaceri care, în opinia noastră, reprezintă un risc real asupra stabilității financiare a furnizorilor și distribuitorilor de energie, putând genera dezechilibre majore pe piața de energie și, implicit, o presiune și mai mare pe prețurile la consumatorul final”, a declarat Dana Dărăban, director executiv al ACUE.
Potrivit membrilor ACUE, modelul de plafonare a prețurilor adoptat nu stimulează concurența și nici o politică prudentă de achiziție a energiei.
„Prin impunerea aceluiași plafon tuturor furnizorilor, măsura va genera inechitate în rândul acestora. Tarifele reglementate din componenta prețului final sunt diferite, în funcție de operatorul de distribuție iar măsura va conduce la tratament diferențiat între furnizori. Mai mult, concurența prin preț este suspendată, urmând ca toți furnizorii să vândă energie electrică la prețul de 1 leu per kWh, respectiv gaze naturale la prețul de 0,37 lei per kWh. Nu în ultimul rând, prețul de referință pentru stabilirea sumelor ce urmează a fi compensate de către statul român nu se raportează la un interval de timp similar celui pentru care se alocă compensarea iar modul de calcul al prețului de referință nu reflectă valoarea reală a sumelor de recuperat pentru unii furnizori, în speță pentru cei care au o politică prudentă de achiziții a energiei din piața angro”, consideră ACUE.
În același timp, au transmis reprezentanții furnizărilor, elementele introduse în legătură cu tarifele reglementate interferează cu independența autorității de reglementare, aceste tarife fiind în sarcina exclusivă a reglementatorului.
„Exceptarea de la plata tarifelelor reglementate va priva operatorii de distribuiție și transport de principalele surse de finanțare. În forma adoptată, nu există o evaluare a efortului bugetar pentru compensarea diferențelor și nu este prevăzut niciun mecanism de recuperare a acestor costuri de către operatorii de transport și de distribuție de energie.În același timp, plafonarea tarifelor reglementate generează diferențe considerabile între valorile recunoscute de autoritatea de reglementare și prețul real, generând un venit amânat. Acumularea unor costuri suplimentare afectează viabilitatea financiară a acestora și poate duce, in extremis, până la incapacitate de plată și pierderea eligibilității de a accesa fonduri europene”, au transmis furnizorii.
„Nu în ultimul rând, supra-impozitarea veniturilor producătorilor de energie din surse regenerabile (în principal eolian și solar) este o măsură contraindicată, în condițiile în care, pentru a-și atinge obiectivele asumate prin PNRR și PNIESC, România trebuie să depună toate eforturile pentru a crește capacitatea de producție din surse regenerabile și să încurajeze investițiile în acest sector”, au conchis reprezentanții industriei.
Forma spre promulgare (pr513_21) by Gandul.info on Scribd