Mai puțin de o treime (27,3%) dintre business-urile din România sunt deținute de femei, potrivit Raportului Mastercard Index of Women Entrepreneurs (MIWE) 2020. Șase femei de afaceri, din diferite domenii de business vorbesc, în ediția de joi, 4 martie, a emisiunii GÂNDUL FINANCIAR despre egalitatea de șanse într-o competiție dură, dar și despre calitățile specifice, în domeniul comunicării, al capacității de organizareși al responsabilității corporative pe care le aduc femeile în business.
Câte businessuri din România sunt conduse de femei, din ce domenii și de cât timp? Cum stau la capitolul comunicare de business și cum reușesc să se impună, uneori în domenii-tabu, într-o lume din ce în ce mai competitivă?
Acestea sunt problematicile pe care le abordează Hortensia Năstase, Vice President Lowe Group, Virginia Oțel, președinte Professional Women’s Network Romania, Adriana Lobda – fondator Envisia Services, Anamaria Ștefănuțiu, owner Geoplast România, Ada Epistatu – owner Ada Dental Center și Nicoleta Munteanu, Managing Partner EURO INSOL.
Pandemia COVID-19 a avut un impact disproporționat asupra business-urilor deținute de femeile din întreaga lume, 87% dintre acestea afirmând că au resimțit un impact negativ puternic, arată raportul Mastercard.
Femeile din sectorul de business au demonstrat deja o adaptabilitate extraordinară, în ciuda obstacolelor întâlnite – 42% dintre acestea și-au digitalizat modelul de business și 34% au identificat noi oportunități de la declanșarea pandemiei.
„Următorul normal” prezintă o oportunitate unică pentru eliminarea barierelor existente, determinând o creștere a gradului de participare în business în rândul femeilor. Dincolo de multiplicarea inegalităților cu care femeile în afaceri se confruntă – de la decalajul digital de gen la incluziune financiară – COVID-19 a fost un stimul puternic pentru progresul structural. De exemplu, înainte de pandemie, disparitatea financiară de gen la nivel global s-a situat la aceleași valori timp de aproape un deceniu.
Gradul mare de reprezentare în sectoarele cele mai afectate de declinul economic, decalajul considerabil de gen privind soluțiile digitale, într-o lume din ce în ce mai virtuală, și presiunea crescută pe fondul responsabilităților de îngrijire a copiilor sunt numai câțiva dintre factorii care au generat vulnerabilități speciale pentru femei.
Raportul Mastercard Index of Women Entrepreneurs (MIWE) 2020 analizează această disparitate pronunțată și descrie argumentele pentru crearea unor politici la nivel internațional, bazate pe specificități de gen, care să permită valorificarea întregului potențial al femeilor în business.
Cea mai performantă țară din punct de vedere economic din raportul MIWE 2020 reprezintă și un excelent exemplu de bune practici în ceea ce privește mecanismele de sprijin dedicate femeilor, care au determinat rezultate rapide și semnificative.
Pentru prima dată în istoria studiului, Israel ocupă prima poziție, asigurând cel mai bun mediu economic din lume pentru femeile, avansând de pe locul 4 ocupat în 2019. Israelul a urmărit obiectivul de a dubla numărul de femei antreprenor în decurs de doi ani, iar succesul a fost determinat de sprijinul instituțional consistent acordat IMM-urilor.
Exploatarea acestui moment și promovarea inițiativelor destinate diminuării decalajului de gen vor fi esențiale în atingerea potențialului femeilor și reducerea sumei de 172 trilioane de dolari pierdute la nivel global (Conform Băncii Mondiale), din cauza diferențelor de venit obținute, pa parcursul vieții, de femei comparativ cu bărbații, mai arată studiul Mastercard.
Urmăriți emisiunea Gândul Financiar de la ora 19, pe www.gandul.ro/Gandul financiar și pe paginile de facebook Gândul și Gândul financiar.