Gaura din buget după opt luni de guvernare PSD. Cu cât au crescut cheltuielile față de anul trecut
Veniturile bugetului general consolidat, în sumă de 160,4 miliarde de lei, reprezentând 19,2% din PIB, au fost cu 8,9% mai mari, în termeni nominali, față de aceeasi perioadă a anului precedent.
S-au înregistrat creșteri față de anul trecut la încasările din contribuțiile sociale (+16,6%), din impozitul pe salarii și venit (+10,4%), din venituri nefiscale (+14,0%) și din venituri din capital (+13,4%).
Încasările din impozite și taxe pe proprietate au scăzut cu 6,4% față de perioada similară din 2016, scăderea fiind determinată, în principal, de eliminarea de la 1 ianuarie 2017 a impozitului pe construcții speciale.
Încasările din alte impozite și taxe pe bunuri și servicii au crescut cu 66,3% față de aceeași perioadă a anului trecut, creșterea fiind determinată, în principal, de evoluția încasărilor aferente contribuției datorate pentru medicamente, precum și pentru contractile cost-volum/cost-volum-rezultat finanțate din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.
În ceea ce privește veniturile din TVA, acestea au înregistrat o scădere cu 1,7% față de primele opt luni ale anului 2016, pe fondul reducerii, începând cu 1 ianuarie 2016, a cotei standard de TVA de la 24% la 20%, măsură care s-a reflectat în încasări începând cu luna februarie 2016. Totodată, din februarie 2017 se reflectă în încasări și efectele reducerii cotei standard de TVA de la 20% la 19%.
Încasările din accize au fost cu 5,2% mai mici comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, fiind influențate de reducerea nivelului acestora pentru unele produse energetice începând cu 1 ianuarie 2017.
Sumele de la Uniunea Europeană în contul plăților efectuate sunt în sumă de șapte miliarde de lei.
Cheltuielile bugetului general consolidat, în sumă de 166,9 miliarde lei, au crescut în termeni nominali cu 11,0% față de primele opt luni ale anului trecut.
Cheltuielile de personal au crescut cu 21,4% față de aceeași perioadă a anului precedent fiind determinate de majorările salariale acordate în a doua parte a anului 2016, respectiv aplicarea, începând cu luna august 2016, a prevederilor O.U.G. nr. 20/2016 pentru modificarea si completarea Ordonanței de urgență nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016 si completarea unor acte, precum și de creșterile salariale acordate în 2017, respectiv creșterea cu 15 % a salariilor din sănătate și din educație de la 1 ianuarie 2017, a personalului plătit din fonduri publice din instituțiile si autoritățile publice ale administrației publice locale care beneficiază de majorarea cu 20% începând cu 1 februarie 2017, majorarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată de la 1.250 lei la 1.450 lei din 1 februarie 2017, majorarea cu 50% a salariului brut si a sporurilor pentru personalul din instituțiile publice de spectacole sau concerte începând cu 1 februarie 2017, precum și aplicarea începând cu 1 iulie 2017 a prevederilor din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.
Cheltuielile cu bunuri si servicii au crescut cu 4,1% față de aceeași perioadă a anului precedent, creștere mai mare înregistrându-se la Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate de 6,5%.
Subvențiile sunt în creștere cu 4,6% față de aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce dobânzile sunt mai mici cu 5,9% față de aceeași perioadă a anului precedent.
Cheltuielile cu asistența socială au crescut față de anul precedent cu 11,3%, fiind influențate, în principal, de majorarea cu 5,25% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2017, ajungând la 917,5 lei, și cu 9% de la 1 iulie 2017 a punctului de pensie, ajungând la 1000 lei, precum și alte măsuri ce au fost aprobate în timpul anului 2016 care au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale cum sunt: creșterea numărului de beneficiari de ajutor social prin excluderea alocației de stat pentru copii din veniturile familiei la stabilirea ajutorului social (VMG); creșterea indemnizației acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii din unitățile de asistență socială din sectorul bugetar, altele decât cele cu paturi și majorarea numărului de persoane încadrate în diverse tipuri de handicap; majorarea și modificarea modalității de stabilire a indemnizației lunare pentru creșterea copilului și stimulentul de inserție; pensii de serviciu pentru grefieri, personal aeronautic, funcționari publici parlamentari, auditori ai Curții de Conturi.
Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum si pe cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne si externe, au fost de 10,5 miliarde lei, respectiv 1,3% din PIB.