Agitație mare miercuri după-amiază pe podul care leagă Calafat de Vidin. Poliția și SPP se ocupau de ultimele detalii pentru întâlnirea pe care premierul Victor Ponta, însoțit de miniștri și primari din localitățile din apropiere, urma să o aibă cu omologul său bulgar, Boiko Borisov, și comisarul european pentru politică regională, Johannes Hahn.
Câțiva localnici curioși discută pe mal. „Cică o să putem trece de azi pe pod, la bulgari”, zice unul. „Tu nu vezi macaraua aia mare galbenă în mijlocu’ podului? Nu e gata încă, mai durează până îi dă drumul”, intervine altul. „Păi atunci de ce vine Ponta azi aici?”, insistă primul.
Pe invitația trimisă inițial presei române de Guvern era menționată „inaugurarea” podului. Ulterior, printr-un alt comunicat, Guvernul a precizat că este vorba de fapt doar de o „vizită de lucru” a premierului Ponta.
Inițiativa a aparținut primului-ministru bulgar, Boiko Borisov. Împreună cu comisarul european, premierul de la Sofia a survolat miercuri zona cu un elicopter, ca apoi să vină pe jos, pe pod , până la scena improvizată în apropierea malului românesc al Dunării.
Sosit cu 10 minute întârziere față de ora programată, premierul Ponta s-a scuzat repede în fața înalților oficiali care ajunseseră cu o jumătate de oră înainte. „Vă rog să mă scuzați pentru întârziere. Vin de la ședința de Guvern, unde am aprobat memorandumul (de înființare a companiei mixte care se va ocupa de exploatarea podului n.n.)”, a spus Ponta.
FOTO: Octav Ganea/Mediafax
Ponta, către jurnaliștii români: „O știre bună nu este o știre, pentru presa română”
Pe scena improvizată, comisarul Hahn a vorbit despre importanța podului (proiectul fiind finanțat din fonduri europene ISPA) și „sensul Europei, care este să unească popoarele”, iar premierul Borisov a dezvăluit „misterul” evenimentului, acela de a-i demonstra comisarului european că podul este „o realitate” și astfel Comisia Europeană trebuie să deconteze facturile de o jumătate de miliard de leva pe care Bulgaria le-a tăiat pentru lucrările la pod.
În schimb, după ce i s-a dat cuvântul de către partea bulgară, „gospodin” Victor Ponta și-a început discursul ironizând presa română: „O să vorbesc în limba engleză și o să fac intenționat câteva greșeli pentru ca jurnaliștii români să poată să facă o știre. Pentru că o știre bună nu este o știre, pentru presa română”, a spus Ponta.
Apoi, Ponta a acuzat birocrația fostelor guverne ale României, arătând că a fost nevoie de doi ani ca administrația publică română să facă un memorandum pentru înființarea companiei mixte româno-bulgare care se va ocupa de exploatarea podului Calafat-Vidin.
„Azi am aprobat memorandumul în ședința de Guvern. (…) Premierul României care a semnat (in urmă cu 12 ani n.n.) proiectul pentru pod a fost Mugur Isărescu. Sunt al cincilea premier al României, după Mugur Isărescu. Asta spune multe despre cum lucrează administrația publică din România. Sper să nu mai fie nevoie de încă cinci premieri pentru a putea traversa podul cu mașina și pe calea ferată”, a subliniat Ponta.
La finalul discursului său de pe pod, Ponta nu s-a putut abține să mai „înțepe” din nou jurnaliștii români. „Presa română va întreba despre veștile proaste, nu de cele bune”, la care premierul Borisov a comentat zâmbind: „Mă bucur că omologul meu român are simțul umorului”.
La încheierea ceremoniei, cei doi premieri și comisarul Hahn s-au retras undeva în spatele scenei, pentru a purta câteva discuții, departe de presă.
„Ești român sau bulgar?”
După festivitate, premierul Ponta, secondat de „discretul” ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi, a purtat câteva discuții cu primarul Craiovei, Olguța Vasilescu, sosită la eveniment. Ponta a vorbit cu Vasilescu despre „dosarul sensului giratoriu” și i-a dat asigurări că a discutat cu Mircea Pop, șeful CNADNR despre subiect.
O discuție surprinsă pe reportofoane a stârnit câteva râsete. „Vezi că este din Cluj, se mișcă mai încet”, îi spune zâmbind premierul Olguței Vasilescu, referindu-se probabil la șeful CNADNR, care este clujean. „Din Satu Mare”, se aude imediat din spate vocea ministrul Ovidiu Silaghi, neatent, și care a crezut că se făcea referire la el. „Nu tu!” , a spus repede Ponta, stârnind zâmbete discrete celor din jur.
În timp ce traversa podul către malul românesc, premierul Ponta a sesizat lângă el un copil de circa 8-9 ani, care părea să nu aibă însoțitor și cu care a făcut o fotografie: „Ești roman sau bulgar?” „Român”, a venit răspunsul. „Voiam să văd cum zici da”, a zâmbit Ponta.
Ponta, către Olguța Vasilescu, referindu-se la deputatul PDL Gelu Vișan: „Faceți-l deputat de pod”
Într-o altă discuție purtată de Victor Ponta în timp ce străbătea podul și surprinsă de agenția Mediafax, președintele PSD i-a cerut, râzând, primarului craiovean să îi găsească și deputatului PDL Gelu Vișan un loc unde să candideze, spunând că acesta a început să-i devină simpatic și că poate candida măcar „pe pod”.
El a întrebat-o pe Olguța Vasilescu care este stadiul listelor locale pentru alegerile parlamentare din acest an.
„Aici, pe pod, faceți-l deputat de pod, că omul a început să-mi devină foarte simpatic în ultimul timp. Faceți ceva, totuși, să-l puneți și pe Vișan, chiar dacă nu se alege”, a spus Ponta, citat de Mediafax. Deputatul PDL de Dolj Gelu Vișan nu a mai fost inclus pe listele PDL pentru alegerile parlamentare din acest an, fără să anunțe deocamdată dacă va candida din partea altui partid.
Podul Calafat-Vidin, deschis în primăvara anului viitor
Podul dintre localitățile Calafat-Vidin, care va lega România de Bulgaria, va fi deschis în primăvara anului viitor, după ce vor fi clarificate și detaliile legate de compania care va administra această construcție, a anunțat miercuri premierul bulgar, Boiko Borisov.
La începutul ședinței de miercuri a Guvernului, premierul Ponta a declarat că România a finalizat lucrările la podul Calafat-Vidin, deși Bulgaria susține contrariul pentru a justifica întârzierea executării lucrărilor care îi revin, a afirmat premierul Victor Ponta, adăugând că „este la modă să dai vina pe altcineva”, potrivit Mediafax.
Guvernul de la București susține că, în acest moment, lucrările proiectului aparținând părții române sunt finalizate în proporție de 95%, din luna septembrie 2011. Aceeași sursă arată că termenul inițial de finalizare a lucrărilor a fost decembrie 2010, însă „ca urmare a proiectului elaborat de partea bulgară pentru pod”, diferit față de studiul de fezabilitate elaborat inițial de proiectantul părții bulgare, s-a impus reproiectarea inclusiv pentru obiectivul părții române.
Astfel, termenul de finalizare acceptat și de Comisia Europeană a fost septembrie 2011 pentru partea română, iar pentru partea bulgară-ințial septembrie 2010 și prelungit mai întâi în februarie 2012, apoi până în noiembrie 2012.
„În ceea ce privește lucrările executate de partea română, s-a impus suspendarea lor din cauza prelungirii termenului de execuție pentru proiectul bulgar, neexistând posibilitatea de alimentare cu energie electrică a liniei catenare și implicit a efectuării probelor aferente căii ferate. De asemenea, întârzierile părții bulgare au condus la o creștere a valorii proiectului părții române cu peste 5 milioane euro (aferente lucrărilor de conservare, organizare de șantier, paza, precum și pentru prelungirea serviciilor de consultanța), pe care partea română trebuie să le suporte din bugetul de stat”, mai susține Guvernul român.
România și Bulgaria au semnat acordul pentru construirea podului Calafat-Vidin în martie 2000, însă inițierea proiectului a întârziat din cauza fondurilor insuficiente. Podul de doi kilometri peste Dunăre este parte a coridorului paneuropean de transport care leagă orașul german Dresda de Istanbul (Turcia).