Prima pagină » Economic » Grampet, SNCF-Franța și RZD-Rusia au depus scrisori de intenție pentru compania feroviară din Grecia

Grampet, SNCF-Franța și RZD-Rusia au depus scrisori de intenție pentru compania feroviară din Grecia

Grampet, SNCF-Franța și RZD-Rusia au depus scrisori de intenție pentru compania feroviară din Grecia
Compania Grampet, deținută de omul de afaceri Gruia Stoica, SNCF (Franța) și RZD (Rusia) au depus scrisori de intenție pentru preluarea companiei feroviare de transport marfă și pasageri TRAINOSE din Grecia, în cadrul primei faze a procesului de privatizare, potrivit presei elene.

Compania Grampet, deținută de omul de afaceri Gruia Stoica, SNCF (Franța) și RZD (Rusia) au depus scrisori de intenție pentru preluarea companiei feroviare de transport marfă și pasageri TRAINOSE din Grecia, în cadrul primei faze a procesului de privatizare, potrivit presei elene.

Pe lângă Grampet, autoritățile elene au primit scrisori de interes pentru cumpărarea TRAINOSE din partea companiei controlate de stat SNCF (Franța), precum și o ofertă comună exprimată de compania elenă de construcții GEK Terna în cooperare cu operatorul de cale ferată RZD (Rusia), au declarat oficiali din cadrul agenției elene pentru privatizare, citați de cotidianul elen To Vima.

Ofertanții sunt interesați de achiziția integrală a TRAINOSE, a anunțat agenția pentru privatizare printr-un comunicat luni, la încheierea termenului pentru transmiterea de scrisori de intenție. Specialiștii agenției pentru privatizare vor evalua documentele depuse de companii și vor recomanda conducerii care dintre candidați se califică pentru următoarea fază a licitației.

Oficialii eleni speră ca statul să obțină în urma privatizării companiei 200 de milioane de euro, scrie Reuters.

Propunerea SNCF este bazată pe date solide și pare să fi obținut sprijinul unor alți parteneri de afaceri, au declarat oficiali din cadrul agenției de privatizare pentru To Vima. Compania franceză va încerca să coopereze probabil cu Alstom la privatizarea ROSCO, companie de mentenanță a materialului rulant.

Oferta RZD-GEK Terna vizează conectarea căilor ferate elene la o rețea care ar lega Asia și Europa atât pe uscat, cât și maritim. Marea Egee ar putea deveni astfel un important punct de tranzit comercial din și către Europa. Compania rusă vrea, însă, ca portul Salonic să fie inclus în pachetul de privatizare. Acestă cerință prezintă o serie de probleme, scrie To Vima, întrucât acordul cu troica creditorilor internaționali prevede privatizări separate, iar Bruxelles-ul este suspicios în privința investițiilor strategice în infrastructură derulate de țări din afara UE.

Grampet pe de altă parte, vrea să domine regiunea Balcanilor, scrie în continuare To Vima. Compania a fost desemnată în luna iulie câștigător al licitației pentru preluarea operatorului de stat de transport feroviar de marfă HZ Cargo din Croația, a depus o ofertă pentru BDZ Bulgaria, operează pe piața din Ungaria și se extinde rapid în Germania, Austria, Moldova și Serbia.

Grup Ferovir Român, parte a Grampet, a fost declarat în luna iunie câștigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acțiuni. Transferul de proprietate nu a fost operat încă.

Compania chineză COSCO nu a depus o ofertă, după ce mai multe cereri pentru prelungirea termenului limită au fost respinse. Există, însă, posibilitatea implicării COSCO în privatizarea TRAINOSE într-o fază ulterioară, în cooperare cu una dintre companiile care au trecut de prima etapă, notează publicația elenă.

Cea mai probabilă țintă pentru COSCO în vederea formării unui eventual consorțiu este Grampet România, scrie cotidianul elen Kathimerini. COSCO este interesată de TRAINOSE în vederea unor legături strânse cu operațiunile pe care le deține în portul Pireu, notează Kathimerini.

TRAINOSE operează toate rutele de trafic de pasgeri și marfă pe o rețea de 2.500 de kilometri de cale ferată, potrivit site-ului companiei. Rețeaua de cale ferată, inclusiv liniile și alte componente ale infrastructurii, este deținută de OSE (Organizația Căilor Ferate Elene), compania mamă a TRAINOSE, scrie Reuters.

De la declanașarea crizei datoriilor în 2009, TRAINOSE a fost restructurată cu fonduri de 1,4 miliarde de euro de la stat, folosite pentru închiderea rutelor neprofitabile și concedierea a aproape jumătate din angajați.

Agenția pentru privatizare din Grecia a arătat că vânzarea TRAINOSE va ajuta la modernizarea rețelei de cale ferată, va îmbunătăți legăturile pasagerilor și bunurilor cu restul Europei și va crea locuri de muncă.

Federația Panelenă a Muncitorilor din Căile Ferate a publicat un comunicat prin care a condamnat „cedarea pe gratis” de către guvern a companiei unor interese străine „la cererea cămătarilor din troică”. Agenția pentru privatizare „dă gratis o prorpietate care aparține tuturor grecilor” sub pretextul „unor pretinse deficite”, se arată în comunicat.

Sindicatul a anunțat că va participa la un protest de patru ore organizat joi de Confederația Generală a Muncitorilor din Grecia.

Autor

Citește și