Prima pagină » Economic » Granturi directe de 4,4 milioane de euro pentru susținerea aeroporturilor regionale afectate de pandemia de COVID-19. Cum funcționează schema de ajutor

Granturi directe de 4,4 milioane de euro pentru susținerea aeroporturilor regionale afectate de pandemia de COVID-19. Cum funcționează schema de ajutor

Granturi directe de 4,4 milioane de euro pentru susținerea aeroporturilor regionale afectate de pandemia de COVID-19. Cum funcționează schema de ajutor
Aeroportul Internațional Cluj-Napoca ar urma să primească un ajutor de peste 8,5 milioane de lei pentru pierderile suferite din cauza pandemiei de COVID-19

Comisia Europeană a aprobat, pentru România, schema de ajutor în valoare de 4,4 milioane de euro destinată despăgubirii operatorilor aeroportuari regionali pentru daunele cauzate de pandemie, schemă adoptată de Guvern la finalul lunii septembrie.

Comisia Europeană a aprobat, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, o schemă de ajutor în valoare de 21,3 milioane lei (circa 4,4 milioane euro) pentru a-i despăgubi pe operatorii aeroportuari regionali din România pentru pagubele suferite ca urmare a pandemiei de coronavirus, a transmis luni Reprezentanța Comisiei Europene la București. Suma obținută de România reprezintă 96% din suma solicitată de către guvern, de 22,28 milioane lei.

Decizia vine după ce, în 24 septembrie a.c., Guvernul a aprobat, printr-o ordonanță de urgență, instituirea schemei de ajutor de stat pentru cinci aeroporturi regionale din România, cu un trafic de pasageri de la 200.000 până la trei milioane de persoane pe an, pentru compensarea pierderilor cauzate ca urmare a suspendării zborurilor în starea de urgență.

Suma maximă inclusă în schema Guvernului era cu aproape un milion de lei mai mare. „A fost adoptat proiectul de ordonanță de urgență pentru susținerea activității unor aeroporturi regionale, în contextul economic generat de pandemia COVID-19. (…) Bugetul alocat acestui ajutor este de 22,2 milioane lei și vor beneficia de această măsură de sprijin aeroporturile regionale de la Iași, Bacău, Cluj, Craiova și Sibiu”, a explicat Ionel Dancă, șeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă, în briefingul de presă din 25 septembrie.

Ulterior, pe 1 octombrie a.c., Guvernul a inclus aceste prevederi în OUG 167/2020 privind unele măsuri pentru susținerea activităţii unor aeroporturi regionale, în contextul crizei economice generată de pandemia COVID – 19 și pentru modificarea și completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 139/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat Societăţii „Compania naţională de transporturi aeriene române – TAROM”- S.A. şi Societăţii Blue Air Aviation – S.A. pentru compensarea pierderilor economice suferite în contextul pandemiei de COVID-19.

Anterior, Comisia Europeană a aprobat un ajutor de stat în valoare de 4,8 mil. lei (circa 1 mil. euro) pentru compensarea Aeroportului Timișoara pentru pagubele cauzate de suspendarea zborurilor ca urmare a pandemiei de COVID-19 în perioada 16 martie -16 iunie 2020.

Pentru compania Tarom, Comisia Europeană a aprobat la începutul lunii octombrie, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, o garanție pentru împrumuturi de până la 19 milioane euro (94 milioane lei) în favoarea companiei aeriene de stat.

Comisia Europeană: „Schema este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat”

„În cadrul schemei, care va fi deschisă operatorilor de pe aeroporturile românești cu un trafic anual cuprins între 200.000 și 3 milioane de pasageri, autoritățile române vor fi în măsură să compenseze aceste aeroporturi pentru pierderile nete suferite în perioada 16 martie — 30 iunie 2020 ca urmare a măsurilor restrictive referitoare la serviciile de transport aerian internațional și intern de pasageri implementate de România și de alte țări”, se arată în comunicatul Comisiei.

Sprijinul va lua forma unor granturi directe. Comisia a evaluat măsura în temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, care îi permite să aprobe măsurile de ajutor de stat acordate de statele membre pentru a despăgubi companii pentru daunele cauzate în mod direct de evenimente excepționale precum pandemia de coronavirus. Comisia a constatat că schema României va oferi despăgubiri pentru daunele direct legate de pandemia de coronavirus, precum și că măsura este proporțională, întrucât despăgubirea nu depășește ceea ce este necesar pentru repararea prejudiciului. Pe această bază, Comisia a concluzionat că schema este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.

Traseul banilor

Potrivit OUG 167/2020, neadoptarea unor măsuri de urgență duce la imposibilitatea acordării unui sprijin financiar aeroporturilor regionale care au înregistrat pierderi în perioada martie-iunie 2020 din cauza pandemiei de COVID-19, ceea ce pune în pericol menținerea acestora în stare operațională și ar conduce la blocarea/întârzierea relansării economice și, implicit, la scăderea PIB-ului României.

Suma stabilită în OUG, de 22.28 milioane de lei, a fost solicitată de Asociaţia Aeroporturilor din România pentru pagubele înregistrate în perioada martie – iunie 2020.

Conform notei de fundamentare a OUG, numai pentru Aeroportul Sibiu, impactul bugetar (direct, indirect şi indus) în PIB-ul României la nivelul anului 2019 este estimat, conform Airoport Council International – Europene şi Inter VISTAS, la 37,39 mil euro şi 2.113 locuri de muncă. „Pe fondul scăderii de trafic generate de pandemia COVID -19 în anul curent, impactul prezentat anterior ar înregistra o regresie cumulată de -24,59 mil Euro şi -1.389 locuri de muncă”, se arată în document.

Dispozițiile OUG 167/2020 intră în vigoare la data comunicării deciziei de autorizare a schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană, se arată în documentul Guvernului.

Ulterior, schema de ajutor de stat se aprobă prin ordin al ministrului lucrărilor publice, dezvoltării şi administraţiei, administrator al acestei schemei, în termen de 5 zile lucrătoare de la data comunicării Deciziei de autorizare a schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană.

Conform OUG 167/2020, suma prevăzută e alocă bugetelor locale ale județelor, cu respectarea prevederilor deciziei de autorizare a schemei de ajutor de stat emise de către Comisia Europeană și în limita sumelor aprobate prin aceasta, la propunerea Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației.

Finanțarea schemei de ajutor de stat se asigură de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale ale județelor, fiind destinată compensării pierderilor înregistrate de regiile autonome prevăzute în anexa OUG, în perioada martie-iunie 2020, ca urmare a pandemiei de COVID-19.

Regiile autonome incluse în anexă și sumele prevăzute sunt:

  • Regia Autonomă Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj: 8.537.000 de lei
  • Regia Autonomă Aeroportul Internațional Iași: 6.002 mii lei
  • Regia Autonomă Aeroportul Internațional Sibiu: 3.966 mii lei
  • Regia Autonomă Aeroportul Internațional Craiova: 630 mii lei
  • Regia Autonomă Aeroportul Internațional George Enescu Bacău: 3.149 mii lei

Consiliile județene, în calitate de autoritate publică tutelară, răspund de îndeplinirea condițiilor prevăzute în schema de ajutor de stat, precum și de modul de utilizare a sumelor alocate.

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și