Prima pagină » Economic » Gruia Stoica susține că are banii pentru CFR Marfă: „Plătesc mai devreme, dar statul să-și îndeplinească obligațiile din contract”

Gruia Stoica susține că are banii pentru CFR Marfă: „Plătesc mai devreme, dar statul să-și îndeplinească obligațiile din contract”

Gruia Stoica susține că are banii pentru CFR Marfă:
Gruia Stoica, patronul GFR, susține că are banii și că este dispus să plătească restul de 170 de milioane de euro pentru pachetul majoritar de acțiuni la CFR Marfă chiar și înainte ca instituția de concurență să dea avizul pentru privatizare, condiționând însă plata de îndeplinirea, de către stat, a "restului condițiilor asumate" prin contractul de privatizare.

Gruia Stoica, patronul GFR, susține că are banii pentru CFR Marfă și că este dispus să plătească restul de 170 de milioane de euro pentru pachetul majoritar de acțiuni chiar și înainte ca avizul pentru privatizare să fie dat de Consiliul Concurenței. Aceasta însă sub rezerva îndeplinirii, de către stat, a „restului condițiilor asumate” prin contractul de privatizare.

” Eu sunt pregătit să plătesc chiar dacă nu am avizul Consiliului Concurenței. (…) Pot să plătesc mai devreme, îmi asum acest lucru, de a plăti mai devreme, dar cu o condiție: vânzătorul să își îndeplinească restul condițiilor asumate prin contract”, a declarat Gruia Stoica.

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a explicat joi că menținerea termenului de 13 octombrie până la care omul de afaceri Gruia Stoica trebuie să plătească restul de 170 de milioane de euro pentru finalizarea privatizării CFR Marfă a avut ca motiv angajamentul Guvernului în fața FMI de a vinde pachetul de 51% din companie până cel mai târziu pe 15 octombrie. Ea a justificat astfel renunțarea la proiectul de Hotărâre de Guvern prin care termenul de plată pentru GFR se amâna până în decembrie.

„E prevăzut termenul în scrisoarea de intenție cu Fondul Monetar Internațional. Această privatizare nu se putea face mai târziu de 15 octombrie”, a spus Mănescu, întrebată despre motivele pentru care proiectul său de HG nu a mai fost discutat miercuri în ședința de Guvern.

Mănescu a admis însă că a fost chemată joi la Palatul Victoria de premierul Victor ponta, la o discuție despre situația CFR Marfă. Potrivit ministrului Transporturilor, „trebuie să așteptăm ziua de 14 octombrie” pentru a estima pașii următori.

În cazul în care Gruia Stoica nu va veni cu banii până pe 13 octombrie, statul păstrează garanția depusă în contul Ministerului Transporturilor, dar trebuie să reia procesul de privatizare, după restructurarea companiei.

„Noi suntem pregătiți să plătim diferența de sumă în condițiile în care vânzătorul își îndeplinește obligațiile asumate, adică obligațiile suspensive fără de care nu se poate închide contractul, implicit avizul de la Consiliul Concurenței sau, după caz, Comisia Europeană”, a declarat miercuri, pentru Mediafax, omul de afaceri.

Hotărârea de Guvern privind privatizarea transportatorului feroviar de marfă a fost publicată pe 14 august în Monitorul Oficial, termenul de finalizare a transferului de proprietate fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a actului normativ, respectiv 13 octombrie.

Potrivit acestei hotărâri, transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acțiuni ce face obiectul vânzării-cumpărării se realizează la data îndeplinirii cumulative a următoarelor condiții:

– emiterea de către Consiliul Concurenței a unei adrese sau decizii în conformitate cu Legea concurenței și/sau emiterea unui asemenea document de către alte autorități de concurență competente;

– finalizarea de către vânzător a conversiei creanțelor deținute de stat asupra societății la data semnării contractului și definitivarea structurii capitalului social al societății ca urmare a operațiunii de majorare de capital în baza conversiei;

– obținerea de către vânzător, după caz, de la finanțatorii interni și externi ai societății, a acordului acestora cu privire la modificarea structurii acționariatului societății, ca efect al încheierii prezentului contract, iar acordul astfel obținut nu include condiții mai oneroase pentru societate față de termenii aplicabili potrivit contractelor de finanțare la data semnării;

– creditarea contului vânzătorului cu toate sumele datorate de cumpărător vânzătorului, reprezentând prețul de cumpărare;

– semnarea declarației privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acțiuni în registrul acționarilor și de acțiuni al societății.

În ședința de miercuri, Guvernul nu a discutat un proiect elaborat de Ministerul Transporturilor pentru prelungirea până la 20 decembrie a datei limită pentru privatizarea CFR Marfă, astfel că, în lipsa unei alte decizii, Grup Feroviar Român ar trebui să achite în următoarele zile încă 170 milioane euro pentru 51% din acțiuni.

GFR a virat, joi, 90,4 milioane de lei (aproximativ 20 milioane de euro) într-un cont escrow deschis la Banca Transilvania, suma reprezentând 10% din prețul de cumpărare a 51% din acțiunile CFR Marfă deținute de stat, condiție prealabilă pentru finalizarea procesului de privatizare. Anterior, GFR a depus o garanție de 10 milioane euro pentru participarea la privatizare.

În nota de fundamentare a proiectului de hotărâre de guvern elaborat de Ministerul Transporturilor se precizează că prin amânarea termenului se vizează asigurea parcurgerii perioadelor necesare pentru completarea de către cumpărător a documentelor depuse prin notificarea Consiliului Concurenței și emiterea deciziei din partea autorității de concurență, dar și pentru formalitățile de înregistrare la Registrul Comerțului a reducerii capitalului social al CFR Marfă.

Luni, președintele Traian Băsescu a declarat că orice om care privește la modul în care se desfășoară procesul de privatizare a CFR Marfă poate considera ca mai devreme sau mai târziu acesta va face obiectul unei anchete.

Marți, premierul Victor Ponta nu s-a pronunțat legat de prelungirea acestui termen, precizând că va discuta cu ministrul Transporturilor și va fi decis atunci dacă procedura de privatizare va fi oprită, caz în care statul trebuie să restituie cumpărătorului banii achitați până în prezent, sau va fi continuată.

El a justificat însă o eventuală prelungire a termenului de finalizare a privatizării CFR Marfă prin faptul că Guvernul nu ar putea să transfere compania în proprietate privată nici dacă sunt achitați acum toți banii, fără avizul Consiliului Concurenței.

În luna iunie, GFR a fost declarat câștigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni.

Contractul a fost semnat la începutul lunii septembrie, Gruia Stoica declarând atunci că banii vor fi plătiți după ce Consiliul Concurenței va emite o decizie privind tranzacția.

GFR a depus în urmă cu aproximativ două săptămâni la Consiliul Concurenței notificarea privind achiziția a 51% din CFR Marfă. Notificarea cuprinde, printre altele, documente legate de companiile implicate în tranzacție și piața de profil.

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat duminică pentru Mediafax că o analiză obișnuită durează maxim 45 de zile dacă notificarea este completă, iar în cazul unei analize mai complicate, termenul legal este de maxim 5 luni.

Citește și