Guvernul a luat o decizie surpriză pentru 150 de companii din România

Publicat: 10 09. 2014, 15:26

Pentru a beneficia de ajutorul de stat, firmele trebuie să realizeze o investiție inițială de minim 44 milioane lei (10 milioane euro), aceasta reprezentând investiția în active corporale și necorporale aflate în același perimetru, legate de demararea unei unități noi, extinderea capacității unei unități existente, diversificarea producției unei unități prin produse care nu au fost fabricate anterior în unitate sau o schimbare fundamentală a procesului general de producție al unei unități existente, se arată într-un proiect de Hotărâre de Guvern.

Valoarea investiției a fost redusă față de forma inițială a documentului, obținut și prezentat de MEDIAFAX la începutul lunii iulie, de la minimum 88 milioane lei (circa 20 milioane euro).

Totodată, proiectul prevedea că firmele în activitate vor putea beneficia de ajutor de stat dacă au rentabilitatea cifrei de afaceri mai mare sau egală cu 1% în ultimul exercițiu financiar încheiat și au capitalurile proprii pozitive în ultimul exercițiu financiar încheiat. În noua formă a proiectului, rentabilitatea cifrei de afaceri trebuie să fie mai mare decât zero în ultimul exercițiu financiar încheiat.

Noua schemă de ajutor de stat are ca obiectiv stimularea doar a investițiilor cu impact major în economie.

Ministerul Finanțelor Publice, în bugetul căruia este inclusă schema de ajutor de stat, prin programul „Ajutoare de stat pentru finanțarea proiectelor pentru investiții”, estimează că de vor beneficia circa 150 de companii de finanțare.

În baza schemei, costurile aferente realizării, respectiv achiziționării, după caz, de active corporale și necorporale vor fi considerate cheltuieli eligibile. Astfel, costurile cu active corporale și necorporale aferente investiției inițiale vor fi finanțate de stat sub formă de sume nerambursabile, în limita intensității maxime admise, bugetul anual maxim al schemei fiind de 450 milioane lei (circa 100 milioane euro).

Activele corporale reprezintă activele asociate investiției inițiale costând în construcții de orice tip și cheltuielile efectuate cu realizarea de construcții, precum și instalații tehnice, mașini și echipamente noi, cu valoarea minimă de intrare a mijloacelor fixe stabilită conform prevederilor legale în vigoare. Activele necorporale sunt asociate investiției inițiale și nu au o concretizare fizică sau financiară, precum brevete, licențe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală.

De acest ajutor de stat vor putea beneficia doar companiile care îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii, o serie de criterii de eligibilitate, respectiv sunt înregistrate potrivit Legii societăților comerciale, nu înregistrează debite restante la buget, nu intră în categoria „întreprinderilor în dificultate”, nu se află în procedură de executare silită, insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității, nu fac obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau în cazul în care asemenea decizii au fost emise acestea au fost executate, nu au beneficiat de alte ajutoare de stat regionale pentru costuri eligibile de natura costurilor salariale în cadrul aceluiași proiect unic de investiții, nu au închis o activitate identică sau similară în spațiul economic european în ultimii doi ani anteriori înregistrării cererii și, la momentul înregistrării cererii, nu au planuri concrete de a închide o astfel de activitate într-o perioadă de doi ani după finalizarea, în regiunea în cauză, a investiției inițiale.

Firmele din București vor putea primi maximum 11,25 milioane euro echivalent lei în perioada 2014-2017 și 7,5 milioane euro echivalent lei în intervalul 2018-2020, având alocate cele mai mici sume din cadrul schemei.

Companiile din regiunile Vest și Ilfov vor putea atrage ajutoare de stat de 26,25 milioane euro (echivalentul în lei, pentru care se utilizează cursul BNR din data elaborării acordului pentru finanțare) pentru toată perioada în care se derulează schema, iar cele din Nord-Vest, Centru, Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia și Sud-Vest Oltenia vor beneficia de maxim 37,5 milioane euro fiecare.

Intensitatea brută a ajutorului de stat regional, raportată la cheltuielile eligibile, nu poate depăși în București 15% pentru 2014-2017 și 10% pentru 2018-2020, în Vest și Ilfov 35%, iar in restul regiunilor trebuie să fie de maxim 50%.

Activele corporale și necorporale trebuie să fie exploatate exclusiv de întreprinderea beneficiară de ajutor de stat pentru atingerea obiectivelor investiției pentru care s-a solicitat finanțarea, să fie achiziționate în condițiile pieței de la persoane care nu au calitatea de persoane afiliate și să fie incluse în activele întreprinderii beneficiare de ajutor de stat, fiind obligatoriu să rămână asociate investiției pentru care s-a acordat finanțarea pe o perioadă de minimum cinci ani de la finalizarea investiției.

Valoarea maximă a cheltuielilor ce pot fi considerate eligibile aferente realizării construcțiilor nu poate depăși standardul de cost (valoarea maximă considerată eligibilă în cazul activelor corporale de natura construcțiilor care nu poate depăși 1.650 lei pe metru pătrat arie desfășurată, respectiv echivalentul a aproximativ 375 euro pe metru pătrat arie desfășurată).

În cazul închirierii construcțiilor aferente investiției inițiale, contractul de închiriere trebuie să aibă o valabilitate de cel puțin cinci ani de la data finalizării investiției iar valoarea maximă eligibilă a chiriei nu poate depăși 22 lei (5 euro) pe metru pătrat pe lună.

Pentru a fi considerate eligibile, costurile aferente activelor necorporale nu pot depăși 50% din totalul costurilor totale eligibile aferente investiției.

Investițiile inițiale realizate de companii în cadrul schemei trebuie să-și demonstreze eficiența economică și viabilitatea pe perioada implementării investiției și 5 ani de la data finalizării acesteia conform planului de afaceri, să genereze contribuții la dezvoltarea regională, prin plata de taxe și impozite la bugetul consolidat al statului și la bugetele locale, pentru perioada implementării investiției și 5 ani de la data finalizării acesteia, precum și să genereze un efect multiplicator cuantificabil în economie prin antrenarea și a altor investiții conexe și dezvoltarea furnizorilor locali de produse și servicii din regiune.

Ajutoarele vor fi acordate firmelor doar dacă acestea au efect stimulativ. Pentru aceasta, compania trebuie să adreseze MFP o cerere scrisă de acordare a ajutorului de stat înainte de demararea investiției, iar documentația anexată cererii să facă dovada că investiția nu ar fi profitabilă pentru întreprindere în regiunea respectivă sau nu ar fi realizată în regiunea respectivă, în absența ajutorului de stat. Totodată, investiția trebuie să demareze după primirea acordului de finanțare, în caz contrar nefiind eligibilă.

Schema nu se aplică ajutoarelor acordate în sectorul pescuitului și acvaculturii, în sectorul producției primare, în cel al prelucrării și comercializării produselor agricole când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau comercializate de către întreprinderile în cauză sau când acordarea ajutoarelor este condiționată de transferarea lor parțială sau integrală către producători primari. Totodată, nu este valabilă în cazul ajutoarelor pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive și al celor care favorizează activitățile din sectorul siderurgic, sectorul cărbunelui, al construcțiilor navale, fibrelor sintetice, al transporturilor și al infrastructurii conexe, și sectorul energiei și al infrastructurii pentru aceasta.

Firmele nu pot beneficia de ajutor destinat activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutor direct legat de cantitățile exportate, de înființarea și funcționarea unei rețele de distribuție sau de alte costuri curente legate de activitatea de export. De asemenea, nu intră în schemă ajutorul condiționat de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate sau ajutorul pentru exploatare.

Companiile nou-înființate pot primi ajutor de stat, dacă au capital social subscris vărsat de minimum 100.000 lei și nu aparțin unor acționari care dețin sau au deținut în ultimii doi ani anterior datei înregistrării cererii de acord pentru finanțare o altă firmă care desfășoară sau a desfășurat activitatea pentru care solicită finanțare.

Acordurile de finanțare se pot emite până în anul 2020, în limita bugetului anual alocat schemei, iar plata ajutorului de stat se efectuează în perioada 2015-2023. Emiterea acordurilor pentru finanțare și plata ajutorului de stat aprobat trebuie să se încadreze în creditele de angajament și creditele bugetare aprobate anual prin legea bugetului de stat pentru acest program.

Bugetul maxim al schemei, de 2,7 miliarde lei (600 milioane euro), poate fi suplimentat pentru credite de angajament pentru emiterea de acorduri de finanțare afeente perioadei 2014-2020 și credite bugetare pentru plata ajutorului de stat în intervalul 2015-2023.

Un proiect unic de investiții nu va putea fi divizat în mai multe subproiecte în scopul de a beneficia de ajutor de stat în valoare mai mare decât valoarea maximă prevăzută pentru proiectele mari de investiții.

Ajutorul de stat solicitat nu va putea depăși valoarea totală a contribuțiilor la dezvoltarea regională aferente investiției pentru care se solicită finanțarea.

Guvernul arată că, prin noua schemă de ajutor de stat, se intenționează stimularea realizării de investiții în active fixe de înaltă tehnologie, pentru realizarea de produse cu valoare adaugată mare, pentru piața internă și export

Ministerul Finanțelor Publice a derulat cinci scheme de ajutor de stat din 2007 până la jumătatea acestui an pentru IMM-uri, investiții de anvergură sau dezvoltare regională, în cadrul cărora a emis acorduri de finanțare de peste 738 milioane euro pentru proiecte de investiții în valoare de peste 2,4 miliarde euro, care au generat circa 23.000 locuri de muncă noi.

Ajutorul de stat acordat acestor companii va fi returnat prin contribuții directe la bugetul general consolidat și bugetele locale pe perioada implementării investițiilor și în cinci ani de la finalizarea acestora.