Legislația privind datoria publică a fost modificată de Cabinetul Ciolacu în ședința de miercuri, prin Ordonanță de Urgență a Guvernului, pentru ca autoritățile să se poată încadra în termenul de 30 septembrie până la care pot semna un acord de împrumut în baza unui mecanism de finanțare avantajos, de care a beneficiat până acum doar Polonia, conform documentelor Guvernamentale. În același timp, au fost introduce reglementări menite să flexibilizeze modalitățile de cumpărare a titlurilor de stat Fidelis, implicit creșterea finanțării atrase, inclusiv de la românii din diaspora.
Guvernul a aprobat miercuri Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, document elaborat de Ministerul Finanțelor și pus în analiză pe ordinea de zi a ședinței.
Proiectul legislativ a fost adoptat în regim de urgență pentru a nu rata oferta avantajoasă făcute de partenerii americani și care are termen la finalul lunii viitoare pentru a se concretiza.
Prin modificările aduse, Guvernul României va avea posibilitatea să diversifice instrumentele de finanțare puse la dispoziție de guverne și entități guvernamentale pentru proiecte de interes strategic național, inclusiv de apărare și securitate națională.
Mai concret, după intrarea în vigoare a noilor reglementări, subliniază Executivul, România poate acces fonduri, în condiții financiare avantajoase, prin mecanismul FMF (Foreign Military Financing – Finanțare Militară Externă) oferite de către Guvernul SUA guvernelor altor state. În acest sens, a fost inclus acest tip de instrument de finanțare a datoriei publice guvernamentale prin modificarea și completarea OUG 64/2007.
Conform celei mai recente informări a Ministerului Finanțelor, datoria guvernamentală trecuse de pragul de 50% din Produsul Intern Brut. Mai exact, pindicatorul datorie guvernamentală calculat în conformitate cu metodologia Uniunii Europene, pe baza datelor preliminate, exprimat ca procent în PIB, se situează la nivelul de 52,1% din PIB, la sfârșitul lunii aprilie 2024, respectiv 852,81 de miliarde de lei.
Planul de finanțare, fără a lua în considerare instrumentele de cash management și titlurile de stat emise și scadente în cursul anului, aprobat pentru anul 2024 în sumă de aproximativ 181 de miliarde lei a fost acoperit în proporție de 52,0% până la data de 30 aprilie 2024.
De precizat că datoria guvernamentală brută la sfârșitul lunii aprilie 2024, calculată conform metodologiei UE, include și datoria contractată pentru finanțarea deficitului bugetar aprobat pentru anul 2024, pe lângă sumele disponibilizate pentru implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Conform notei de fundamentare a proiectului de OUG pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, în cadrul mecanismului FMF sunt aprobate fonduri de până la 4 mld. USD pentru împrumuturi directe, cu posibilitate de rambursare în 12 ani, după o perioadă de grație de un an, la o dobândă avantajoasă (apropiată de costul de finanțare al SUA, la care se adaugă o marjă), precum și fonduri de până la 8 mld. USD, atrase prin contractarea de împrumuturi din piețele financiare, garantate de Guvernul SUA.
Pe lângă contractele de achiziție de tehnică/echipamente militare ale MApN, au fost identificate și alte contracte derulate de către companii de stat, care se înscriu în Strategia națională de apărare și care ar putea fi eligibile la finanțare în cadrul acestui mecanism.
Prin Memorandumul aprobat în iulie 2024, Guvernul României a aprobat inițierea demersurilor pentru utilizarea mecanismului de finanțare FMF oferit de către Guvernul SUA în scopul finanțării unor contracte privind asigurarea capabilităților militare pentru România. Pentru a putea utiliza facilitatea de împrumuturi directe oferită de Guvernul SUA în cadrul acestui mecanism în anul 2024, semnarea acordului de împrumut între Guvernul SUA și Guvernul României trebuie să se realizeze până la data de 30 septembrie 2024, ceea ce conduce la necesitatea urgentării aprobării modificării Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2007, astfel cum a fost prevăzut și în Memorandumul menționat.
De asemenea, pe fondul creșterii necesarului de finanțare a statului, actul normativ introduce noi reglementări pentru a permite achiziția online de titluri de stat Tezaur, în contextul în care Ministerul Finanțelor pregătește implementarea unor noi soluții tehnice care să permită achiziția titlurilor de stat Tezaur inclusiv online, fapt ce va permite o distribuție mai cuprinzătoare a acestor titluri, cu modalități noi de subscriere și de plată la scadență, potrivit informării Guvernului.
„Ministerul Finanțelor răspunde astfel solicitărilor de a facilita accesul la cumpărarea titlurilor de stat Tezaur inclusiv a persoanelor cu cetățenie română din diaspora și extinde baza de investitori de tipul persoanelor fizice, contribuind la dezvoltarea pieței interne a titlurilor de stat și susținerea procesului de finanțare a statului român de pe piața internă prin intermediul acestor instrumente”, a comunicat Palatul Victoria.
Statul a atras de la populație prin titlurile de stat Tezaur o finanțare de 21 de miliarde de lei, potrivit declarațiilor recente ale oficialilor.
Pe 12 august a fost lansată o nouă ediție Tezaur, prin care românii pot cumpăra titluri de stat TEZAUR cu maturități de 1 și 3 ani, cu dobânzi anuale de 5,80% și, respectiv, 6,60%, neimpozabile.
Atfel, conform notei de fundamentare, prin noua Ordonanță de urgență a Guvernului pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2007, se are în vedere:
− introducerea posibilității finanțării unor contracte/acorduri de achiziții/ proiecte de interes strategic național, inclusiv de apărare și securitate națională, prin utilizarea unor mecanisme de finanțare și/sau garantare oferite de către Guverne și/sau entități guvernamentale care reprezintă Guvernele altor țări;
− reglementarea modalității de derulare a finanțărilor menționate, inclusiv a modului de realizare a tragerilor, a rambursării capitalului, achitării dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente acesteia, a aranjamentelor specifice de derulare a fluxurilor financiare și a altor operațiuni solicitate de către Guvernele care acordă împrumuturile, prin documentele juridice aferente acestor finanțări care se încheie bilateral între cele două Guverne și prin actele normative de aprobare a acestora;
− reglementarea aprobării documentelor juridice prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Finanțelor, în calitate de unic administrator al datoriei publice guvernamentale împreună cu autoritățile administrației publice centrale implicate;
− autorizarea Ministerului Finanțelor și/sau a autorităților administrației publice centrale implicate, să semneze acordurile și/sau documentele juridice în funcție de prevederile specifice ale acestora;
− reglementarea faptului că finanțările contractate de Guvernul României, prin Ministerul Finanțelor pot fi subîmprumutate unor companii de stat și/sau că acestea pot beneficia de garanția statului pentru împrumuturi contractate în nume propriu, cu respectarea legislației privind ajutorul de stat, după caz;
− reglementarea faptului că acestea sunt exceptate de la plata comisionului la fondul de risc.
− reglementarea unor elemente pentru flexibilizarea costurilor suportate de Ministerul Finanțelor în vederea asigurării unei distribuții eficiente a titlurilor de stat dedicate populației prin C.N.P.R. și diversificarea canalelor de distribuție inclusiv în mediul online în vederea creșterii accesibilității populației la aceste instrumente.
− introducerea unei măsuri tranzitorii pentru reglementarea unor elementele legate de modul de evidențiere în buget a angajamentelor bugetare pentru contractele deja încheiate care ar putea fi eligibile la finanțare în cadrul acestui mecanism inclusiv în anul 2024.
Proiect OUG de modificare a OUG 64/2007
Sursa foto: Shutterstock – caracter ilustrativ
Citiți și: