Guvernul a soluționat o altă revendicare a transportatorilor. Marcel Ciolacu: „Venim cu o soluție ce rezolvă o cerință importantă”
This browser does not support the video element.
Guvernul a aprobat, în ședința de joi, a propunerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii modificarea Ordonanței Guvernului pentru modificarea și completarea Ordonanţei Guvernului nr.15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România.
Premierul Marcel Ciolacu a declarat, joi, la debutul ședintei de Guvern, că Executivul discută o serie de soluții, după discuțiile din ultima perioadă cu transportatorii privitoare la doleanțele lor.
„În privința transportului, venim cu o soluție ce rezolvă o cerință importantă a transportatorilor modificăm cadrul legal astfel încât șoferii de TIR să nu mai fie amendați pentru expirarea rovinetei în cazul în care sunt timpii mari de așteptare în vamă. Consider acesta este gestul corect până venim cu altă rezolvare din setul de măsuri agreate cu transportatorii, cea cu culoarele dedicate a frontieră și în Portul Constanța”, a declarat, joi, Marcel Ciolacu.
„Înțeleg că și soluția negociată cu reprezentanții transportatorilor împreună cu ASF pentru reducerea prețului RCA funcționează în doar câteva zile au fost emise peste 700 euro oferte la tarif recomandat ce nu depășesc 9.000 lei și sunt convins că se va ajunge rapid la mii de astfel de poliție. Altfel, ministrul transporturilor a continuat dialogul, astfel încât și alte solicitări ale transportatorilor să fie rezolvate prin proceduri interne ale instituțiilor din subordinea ministerului. Mă refer la examinarea psihologică a personalului din transportul rutier și la normele și procedurile de control al Inspectoratului de Stat pentru Control în Transportul Rutier”, a transmis premierul.
Ce modificări s-au operat
Necesitatea modificării actului normativ a apărut în urma discuțiilor dintre MTI și Confederațiile și Federațiile reprezentative la nivel național din domeniul rutier pentru detalierea la nivel de normă primară a modalității de efectuare a actului de control (control efectuat de către personalul de specialitate din cadrul C.N.A.I.R. – S.A) în mod distinct pentru utilizatorii străini și cei români. Responsabilitatea deținerii rovinietei valabile aparține în cazul utilizatorilor străini conducătorului auto, iar în cazul utilizatorilor români deținătorului vehiculului, au transmis oficialii MTI.
Potrivit sursei citate, modificarea prevede și stabilirea modalității de utilizare și funcționare a camerelor video din punctele de trecere a frontierei sau din proximitatea acestora, respectiv pentru monitorizarea traficului rutier. Pentru reglementarea timpilor de așteptare necesari trecerii frontierei, în raport cu cerințele și revendicările formulate și consemnate în cadrul ședințelor de negociere cu forurile reprezentative pentru sectorul rutier, era necesară modificarea art. 9 alin.(2) lit.c) din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, în sensul că personalul de specialitate din cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. să efectueze actul control:
- în punctele de trecere a frontierei de stat, prin intermediul terminalelor de interogare, pentru utilizatorii străini;
- pe reţeaua de drumuri naţionale din România, pentru utilizatorii români, prin intermediul sistemelor de camere video, cu exceptia camerelor video din punctele de trecere a frontierei și din proximitatea acestora. Camerele video din punctele de trecere a frontierei și din proximitatea acestora vor fi stabilite în anexa nr.5 la prezenta ordonanță a Guvernului nr.15/2002, camere ce vor fi destinate exclusiv monitorizării traficului rutier.
Prin acest act normativ este asigurată, în continuare, implementarea în legislația națională a prevederilor Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de transport marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri, cu toate modificările ulterioare ale acesteia și se urmărește aplicarea tarifului de utilizare (rovinieta) în conformitate cu prevederile Directivei (UE) 2022/362.
De asemenea, este necesară corelarea unor prevederi din O.G.nr.15/2002 cu prevederile similare din Legea nr.226/2023, astfel încât să se creeze un cadru legislativ unitar și complex în ceea ce privește exceptarea unor anumite categorii de vehicule de la obligația de plată a tarifului de utilizare și în ceea ce privește controlul valabilității rovinietei și a peajului în cazul utilizatorilor străini din statele membre UE, precum și în cazul vehiculelor înmatriculate în state non UE.
Măsurile anunțate de ASF
ASF a transmis ulterior, tot joi, că noua formulă de calcul a primei recomandate pentru categoria asiguraților cu risc ridicat, persoane fizice și juridice, care dețin autovehicule de transport cu o masă maximă autorizată mai mare de 16 tone, este operațională, fiind deja emise de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) mai multe oferte în acest sens.
Posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA, certificatul de daunalitate și monitorizarea electronică prin rețeaua de camere de supraveghere în trafic a valabilității RCA sunt măsuri cuprinse în Proiectul de lege care asigură transpunerea prevederilor Directivei 2021/2118/CE, care este deja înregistrat la Senatul României și urmează să parcurgă etapele necesare în cadrul procesului legislativ.
„De asemenea, efectuarea plății primei RCA în rate indiferent de nivelul acesteia, posibilitatea diminuării valorii primei prin introducerea franșizei plătibilă doar în caz de daună și alte elemente care privesc reducerea efortului financiar al potențialilor asigurați urmează să fie introduse ca amendamente în cadrul proiectului legislativ menționat anterior”, anunță ASF.