Prima pagină » Economic » Guvernul eșuează al doilea an consecutiv în a deschide un tronson la Autostrada Transilvania. Pentru 52 de kilometri s-au cheltuit jumătate din banii alocați pentru proiect

Guvernul eșuează al doilea an consecutiv în a deschide un tronson la Autostrada Transilvania. Pentru 52 de kilometri s-au cheltuit jumătate din banii alocați pentru proiect

Guvernul eșuează al doilea an consecutiv în a deschide un tronson la Autostrada Transilvania. Pentru 52 de kilometri s-au cheltuit jumătate din banii alocați pentru proiect
Guvernul va eșua și în acest an, al doilea consecutiv, în tentativa de a inaugura măcar un tronson din Autostrada Transilvania pe lângă cei doar 10 kilometri din 2010, o autostradă care trebuia executată în opt ani, dar care nici după aproape zece ani de la avizare nu are dată certă de finalizare.

Guvernul va eșua și în acest an, al doilea consecutiv, în tentativa de a inaugura măcar un tronson din Autostrada Transilvania pe lângă cei doar 10 kilometri din 2010, o autostradă care trebuia executată în opt ani, dar care nici după aproape zece ani de la avizare nu are dată certă de finalizare.

Proiectul autostrăzii Brașov-Borș, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 și început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu compania americană Becthel care trebuia executat până cel târziu în 2012. Pe fondul disputelor politice inițiate de partidele care s-au succedat la guvernare și fără bani alocați de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat într-un ritm lent, iar până în prezent nu au fost executați decât 52 kilometri.

Pentru acest tronson de doar 52 kilometri construiți într-un interval de șapte ani, statul a cheltuit până în prezent 5,6 miliarde lei, reprezentând mai mult de jumătate din totalul fondurilor care ar fi trebuit alocate pentru întregul proiect.

Ultima inaugurare a fost organizată la sfârșitul anului 2010 și a vizat o porțiune de doar 10 kilometri din tronsonul Câmpia Turzii-Gilău, totalul lucrării executate reprezentând puțin peste 10% din traseul total.

După ce contractul cu Bechtel a fost renegociat, astfel încât compania americană să finalizeze doar două tronsoane deja începute și celelalte să fie scoase la licitație, guvernanții au promis că în noiembrie 2012 va fi deschisă circulația auto și pe tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău-Borș.

Angajamentul pentru continuarea lucrărilor a fost asumat și de reprezentanții noului Guvern, care au arătat că proiectul nu va fi abandonat, fiind în interesul Transilvaniei ca lucrările să fie continuate, iar traseul să fie conectat de drumurile din Ungaria.

Un document guvernamental relevă însă că acest angajament va fi încălcat, fiind din nou invocată lipsa banilor.

„Datorită (din cauza – n.r.) bugetului alocat pentru 2012, insuficient față de obligațiile asumate prin acordul la contractul de proiectare și execuție a Autostrăzii Brașov-Cluj-Borș, și a valorii obligațiilor de plată înregistrate, antreprenorul Bechtel a redus ritmul lucrărilor începând cu luna mai 2012. În consecință, termenul de finalizare al celor 18 kilometri din Secțiunea 3C Suplacu de Barcău-Borș, prevăzut pentru anul 2012, nu poate fi respectat”, se arată în document.

Aceeași sursă relevă că bugetul alocat pe acest an pentru lucrări la Autostrada Transilvania s-a cifrat la 347,6 milioane lei și a fost cheltuit în totalitate până la începutul lunii septembrie. Tot la 1 septembrie, datoriile calculate pentru acest proiect se ridicau însă la 187,2 milioane lei, intenția Guvernului fiind de a negocia un program de lucrări „în funcție de alocările bugetare ulterioare”.

România are în prezent puțin peste 300 de kilometri de autostradă.

Citește și