Guvernul va acorda CFR Infrastructură un împrumut pentru plata arieratelor către furnizorii privați de energie și va emite o ordonanță prin care va decide că doar datoria principală a operatorului feroviar față de Electrica va fi achitată, dar eșalonat, în timp ce penalitățile aferente vor fi șterse
Potrivit celor mai recente date, companiile feroviare de stat înregistrează datorii de 1,2 miliarde lei către furnizorii de electricitate și penalități de 900 milioane lei.
Împrumutul pentru CFR Infrastructură, prevăzut în ultima scrisoare de intenție convenită de Guvern cu FMI și obținută de Mediafax, va fi acordat sub forma unui „împrumut punte”, care va fi înlocuit până la sfârșitul lunii octombrie de un împrumut garantat de stat.
„Vom continua să căutăm să identificăm măsuri adiționale de creștere a veniturilor și reducere a costurilor, inclusiv prin aplicarea standardelor de cost, pentru a îmbunătăți în continuare poziția financiară a întreprinderilor de stat din sectorul transporturi. Ca acțiune prealabilă, Guvernul va acorda un împrumut punte pentru eliminarea arieratelor CFR Infrastructură către furnizorii privați de energie și va emite o ordonanță pentru anularea penalităților și plata treptată a principalului la arieratele datorate Electrica”, se arată în document.
Până la jumătatea lunii iunie va fi negociată între Ministerul Finanțelor, Ministerul Economiei și Ministerul Administrației o schemă de anulare a arieratelor acumulate și de CFR Marfă față de Electrica și centralele electrice locale. În cazul CFR Călători, vor fi analizate la nivelul Ministerului Finanțelor posibilitățile de acordare până la finele lunii iunie a unor „compensări” în cuantum de 300 milioane lei, pentru echilibrarea bugetului pe acest an al companiei.
Pentru a obține acordul Fondului Monetar Internațional (FMI) și al Comisiei Europene, Guvernul reia în scrisoare o promisiune des invocată și în anii anteriori, dar fără efect, și anume că, drept condiție pentru această schemă de eliminare a arieratelor, CFR SA va prezenta și va aplica măsuri de reducere a costurilor și de creștere a veniturilor, pentru a-și asigura viabilitatea financiară „în anul 2013 și pe mai departe”.
În același timp, Guvernul promite că până la sfârșitul lunii iunie va semna contracte cu firme de consultanță pentru numirea, până la finele lunii septembrie, a managementului privat la CFR SA și CFR Călători și va închiria sau închide aproximativ 550 kilometri linie de cale ferată.
În luna aprilie, Guvernul a avizat începerea procedurii prin care datoriile bugetare înregistrate de CFR SA la finele anului trecut, de 3,99 miliarde lei, sunt anulate prin conversia în acțiuni.
O operațiune similară de ștergere a datoriilor a fost aprobată de Guvern prin ordonanță de urgență aprobată în ultima ședință din 2006, înainte de intrarea României în Uniunea Europeană, pentru 34 de societăți comerciale, inclusiv CFR SA, dar Comisia Europeană nu a avizat actul normativ nici până în prezent.
În 2008, Ministerul Transporturilor a propus conversia în acțiuni a datoriilor bugetare ale CFR SA către Electrica, dar măsura a fost respinsă atunci de Ministerul Economiei și Finanțelor, pe motiv că operatorul de transport nu este inclus în lista companiilor care trebuie privatizate, ceea ce înseamnă că acțiunile nu vor putea fi valorificate ulterior.
Nici pentru perioada imediată Guvernul nu are în vedere privatizarea CFR SA, ci restructurarea companiei.