Guvernul prezintă CSAT strategia pentru CFR Marfă, cu proceduri de pre-calificare a investitorilor
Guvernul va include în strategia de privatizare a CFR Marfă o serie de proceduri de pre-calificare a investitorilor, legate de cifra de afaceri, experiența în domeniu și capacitatea financiară, documentul urmând să fie discutat, marți, 5 februarie, în CSAT și aprobat a doua zi de Executiv.
Premierul Victor Ponta a declarat, marți seara, la RTV, că a discutat pe această temă cu președintele Traian Băsescu și că acesta a fost de acord cu vânzarea companiei, dar cu condiția ca procedura de atribuire să fie diferită de cea aplicată în cazul încercării de privatizare a Oltchim, respectiv de licitație deschisă.
Licitația pentru cumpărarea pachetului majoritar de acțiuni la Oltchim a fost câștigată anul trecut de Dan Diaconescu, patronul OTV. Dicoanecu nu a intrat însă în posesia titlurilor pentru că nu a plătit statului suma la care s-a angajat, respectiv 45 milioane euro.
Guvernul s-a angajat în ultimele negocieri cu FMI să publice anunțul de privatizare a CFR Marfă în luna martie a acestui an și să semneze contractul de vânzare a unui pachet majoritar de acțiuni până la jumătatea lui mai, tranzacția urmând să fie încheiată atunci când „toate condițiile vor fi îndeplinite”.
„Pentru CFR Marfă, pregătirile sunt avansate în vederea vânzării unui pachet majoritar de acțiuni către un investitor strategic. Vom organiza o licitație publică pentru selectarea căștigătorului și intenționăm să încheiem tranzacția cât mai curând posibil, imediat ce toate condiționalitățile din acordul de vânzare-cumpărare vor fi îndeplinite”, în scrisoarea de intenție convenită de Guvern cu FMI obținută de MEDIAFAX.
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat însă că ar fi cel mai fericit dacă până în 20 iunie s-ar putea privatiza CFR Marfă, precizând că până la jumătatea lunii mai va avea lista cu cei care și-au exprimat intenția de a participa la privatizare, iar în iunie rămâne desemnarea câștigătorului.
Președintele Traian Băsescu a declarat, miercuri, că a respins privatizarea CFR Marfă pentru că se propunea varianta derulării procesului prin licitație cu strigare, care permite oricui un show televizat, ca în cazul Oltchim, ceea ce i s-a părut „inadmisibil”.
Guvernul s-a angajat față de FMI, în cadrul acordului de tip preventiv aflat în derulare, să vândă participații deținute de stat la companii strategice din domeniile energiei și transporturilor, inclusiv la CFR Marfă, cu vânzarea unui pachet majoritar.
La sfârșitul lunii noiembrie, președintele și premierul au avut însă o întâlnire la finalul căreia surse oficiale au declarat agenției MEDIAFAX că cei doi au convenit să amâne privatizarea CFR Marfă, apreciind că momentul actual nu este prielnic pentru astfel de operațiuni.
Inițial, Guvernul s-a angajat față de FMI să vândă doar 20% din acțiunile CFR Marfă, dar ulterior s-a decis în Consiliul Suprem de Apărare a Țării să fie vândut un pachet majoritar de acțiuni.
Ministerul Transporturilor a anunțat anul trecut că își asumă privatizarea CFR Marfă până în decembrie 2012, dar ulterior a comunicat că procedura este întreruptă întrucât strategia de privatizare nu a primit avizul CSAT.