Prima pagină » Economic » Guvernul reia ofensiva pentru privatizarea CFR Marfă. Cine este „jucătorul mare” pe care îl vrea consultant ministrul Transporturilor

Guvernul reia ofensiva pentru privatizarea CFR Marfă. Cine este „jucătorul mare” pe care îl vrea consultant ministrul Transporturilor

Guvernul reia ofensiva pentru privatizarea CFR Marfă. Cine este „jucătorul mare
Noul consultant pentru privatizarea CFR Marfă va fi anunțat în februarie 2014 și ar putea fi o bancă de investiții care să ajute și la reorganizarea companiei astfel încât aceasta să nu mai fie pe pierdere la momentul la care se va semna vânzarea pachetului majoritar de acțiuni, a declarat ministrul Transporturilor Ramona Mănescu, la emisiunea "După 20 de ani", difuzată de ProTV și pe voyo.ro.

Noul consultant pentru privatizarea CFR Marfă va fi anunțat în februarie 2014 și ar putea fi o bancă de investiții care să ajute și la reorganizarea companiei astfel încât aceasta să nu mai fie pe pierdere la momentul la care se va semna vânzarea pachetului majoritar de acțiuni, a declarat ministrul Transporturilor Ramona Mănescu, la emisiunea „După 20 de ani”, difuzată duminică de ProTV și pe voyo.ro.

„Ar fi de preferat ca acest consultant să aibă pe de o parte o experiență dovedită în transporturi. Din punctul meu de vedere consultantul ar trebui să fie un consultant de nivel internațional, un jucător mare. Să aibă experiență în astfel de tranzacții, privatizări, achiziții. În afară de faptul că trebuie să creeze această poveste a companiei în așa fel încât să poată fi vândută cât mai bine și să putem obține un preț cât mai bun, aș vrea ca acest consultant să fie și un consultant care să poată să vină cu soluții pentru rentabilizarea, restructurarea companiei, împreună cu managementul privat, în așa fel încât compania, atunci când va fi privatizată, să arate altfel, măcar să nu mai fie pe pierdere”, a explicat Mănescu.

Ministrul Transporturilor a precizat că se concentrează pe noua tentativă de privatizare, dar și că la procedura anterioară, singura decizie pe care a trebuit să o ia a fost dacă „mergem mai departe sau ne oprim”.

„Din punct de vedere legal nu aveam cum să continuăm. Pe de o parte erau câteva clauze care nu au fost îndeplinite, deci nu puteam să continuăm contractul. Pe de altă parte nu puteam promova acea hotărâre de guvern care să prelungească termenul peste termenul agreat cu FMI-ul, trecut în strategia de privatizare. Nu aveam cum să facem acest lucru”, a explicat ea.

 Eșecul privatizării CFR Marfă: „Putem spune că a fost o scăpare a statuluI”

Întrebată dacă eșecul privatizării CFR Marfă poate fi considerat o greșeală sau o scăpare a statului, din moment ce procesul a fost suspendat printre altele pentru lipsa unui aviz al Consiliului Concurenței, a cărui termene de întocmire a unor astfel de analize figurează în Legea Concurenței, Mănescu a precizat că „putem spune și așa”.

Ministrul Transporturilor a precizat totodată că nu știe dacă Gruia Stoica, patronul Grup Feroviar Român (GFR), câștigătorul licitației de privatizare, avea diferența necesară pentru închierea tranzacției, însă, în opinia sa „nu avea banii”.

„Probabil că aveau promisiuni. Probabil că aveau deja angajamente cu bănci, cu bănci de investiții, dar nu cred că aveau toți banii la momentul respectiv”, a declarat Mănescu.

Ea a adăugat totodată că garanția de 10 milioane de euro depusă de GFR nu a fost însă restituită.

„Eu nu negociez nimic. De lucrul acesta se ocupă în continuare domnul Ghibu care este în subordinea mea și care are discuții cu GFR-ul. Eu i-am dat mandatul, așa cum au spus consultanții privatizării, să înapoieze această garanție. Acum, probabil că încă discută cu GFR-ul. Nu știu să vă spun dacă până la urmă se va da această garanție, nu se va da această garanție”, a declarat ministrul la emisiunea „După 20 de ani”.

De ce a eșuat privatizarea CFR Marfă

Privatizarea CFR Marfă a eșuat în data de 14 octombrie, termen până la care nu au fost îndeplinite o serie de condiții suspensive „independent de voința părților”, după cum s-au exprimat reprezentanții Ministerului Transporturilor.

Gruia Stoica, patronul Grup Feroviar Român (GFR), companie care a câștigat licitația a precizat că „am fost chemați să ni se comunice că nu este posibil să facem plata și să finalizăm pentru că nu sunt îndeplinite condițiile suspensive”.

Mai exact, unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu și-au dat acordul pentru schimbarea acționariatului companiei, iar Consiliul Concurenței nu a avut suficient timp pentru a întocmi analiza de concentrare economică și pentru a-și da avizul în ceea ce privește preluarea transportatorului de stat.

Jumătatea lunii octombrie a fost termenul limită, stabilit prin HG de privatizare a CFR Marfă. GFR a depus o garanție de 10 milioane de euro și a virat alte 20 de milioane de euro într-un cont escrow, reprezentând 10% din prețul de cumpărare a 51% din acțiunile companiei.

GFR a fost declarat câștigător în procesul de privatizare în luna iunie, oferind un preț de 202 milioane euro pentru pachetul majoritar de acțiuni.

Contractul a fost semnat la începutul lunii septembrie, Gruia Stoica declarând atunci că banii vor fi plătiți după ce Consiliul Concurenței va emite o decizie privind tranzacția.

Citește și