Guvernul șterge datoriile CFR Marfă

Publicat: 13 06. 2013, 13:00
Actualizat: 27 03. 2019, 18:39

Datoriile fiscale ale CFR Marfă vor fi stinse de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin conversie în acțiuni, inclusiv obligațiile de plată, în cuantum de 127,4 milioane lei, pe care operatorul feroviar de marfă le va prelua de la CFR SA, schema fiind aprobat  miercuri de Guvern

Guvernul precizează că această operațiune, aprobată prin ordonanță de urgență, urmărește „o echilibrare economico-financiară” a CFR Marfă în vederea creșterii atractivității la privatizare, iar caracterul de urgență al ordonanței este generat de necesitatea de a îndeplini obiectivele asumate prin înțelegerile cu Fondul Monetar Internațional.

În baza ordonanței, CFR Marfă va prelua datoria în cuantum de 127,4 milioane lei pe care CFR SA o are de achitat către ANAF. Ca urmare a preluării datoriei, ANAF va descărca CFR SA de această plată, iar datoria CFR Marfă față de CFR SA va fi astfel stinsă parțial.

Datoria pe care compania CFR Marfă trebuie să o achite către CFR SA va fi astfel stinsă parțial, în limita a 127,4 milioane lei.

În același timp, însă, toate datoriile principale și penalitățile acumulate de CFR Marfă vor fi la rândul lor stinse, prin conversie în acțiuni.

În strategia de privatizare a CFR Marfă, Guvernul a luat de altfel în considerare vânzarea inclusiv a pachetului de acțiuni care va fi deținut de stat în urma „conversiei creanțelor statului în acțiuni”.

Sursele guvernamentale au declarat, în luna aprilie, agenției MEDIAFAX că CFR Marfă va prelua datorii bugetare de 606 milioane lei de la CFR SA, prin compensarea unei părți din sumele pe care operatorul feroviar de marfă le are la compania de infrastructură, iar creanțele bugetare vor fi convertite în acțiuni, astfel că veniturile din privatizarea transportatorului feroviar de marfă vor intra la buget.

Potrivit strategiei de privatizare a CFR Marfă, aprobată de Guvern în luna februarie, CFR Marfă înregistra datorii totale de 1,8 miliarde lei, dintre care circa 600 milioane lei la buget și 600 milioane lei către CFR Infrastructură, restul reprezentând penalități de întârziere și restanțe către furnizori privați.

Ministerul Transporturilor a reluat privatizarea CFR Marfă și a relaxat unele condiții impuse ofertanților, nivelul cifrei de afaceri solicitat fiind redus de cinci ori, de la 100 milioane euro la 20 milioane euro, însă nu a modificat prețul de pornire, de 180 milioane euro, sau termenul de desemnare a câștigătorului.

Privatizarea CFR Marfă va continua doar cu Grup Feroviar Român și asocierea Transferoviar Grup – Donau Finanz, în condițiile în care plicul depus de americanii de la OmniTRAX nu conținea oferta preliminară și neangajantă.

Procedura presupune vânzarea a 51% din acțiunile companiei. Licitația pentru privatizarea companiei pornește de la 180 milioane de euro.

Privatizarea CFR Marfă reprezintă o precondiție solicitată de experții Fondului Monetar Internațional pentru ca ultima evaluare a acordului început în 2011 să intre în Consiliul Director al instituției internaționale.