Guvernul transformă autostrăzile de hârtie în drumuri expres. Care sunt noile promisiuni pentru 2030
Din cei 1.800 de kilometri de autostradă promiși de Dan Șova, până în 2030, aproximativ 1.300 de kilometri se „transformă” în drumuri expres, costul de realizare a unui kilometru de drum expres fiind, potrivit autorităților, cu aproximativ cu 30% mai mic decât al unui kilometru de autostradă.
În plus, autostrăzile existente, dar și cele care sunt în curs de construcție au fost botezate.
Autostrada Transcarpați va străbate Carpații de la vest la est, trecând prin Arad, Deva, Sebeș, Sibiu, Brașov, Ploiești. O altă autostradă va fi Autostrada Oltenia, care va lega Pitești de Balș.
Autostrada Mureș-Arieș va lega Turda de Sebeș, iar Autostrada Transilvania va trece prin apropiere de Oradea, Zalău și Turda.
Între autostrăzile prezentate în Master Plan nu se numără însă autostrada Pitești-Sibiu, pe care Guvernul a decis să o facă doar la nivel de drum expres. Costul cu realizarea drumului expres Sibiu-Pitești (115 kilometri) este estimat la 1,977 miliarde de euro, fără TVA.
În schimb, guvernul se angajează prin Master Plan să construiască autostrada Sibiu-Brașov (103 kilometri), cu un cost estimat la 690 milioane de euro.
Celelalte autostrăzi din Master Plan sunt Ploiești-Comarnic (49 kilometri), cu un preț estimativ de 310 milioane de euro, Craiova-Pitești (115 kilometri) – 870 milioane de euro, Comarnic-Brașov (54 kilometri), și un preț de 1,117 miliarde de euro și Brașov -Bacău (158 kilometri), preț de 2,068 miliarde de euro.
În sinteza Master Planului de Transport există și câteva neconcordanțe între diferite pagini. Astfel, pe una dintre hărți tronsonul Gilău-Borș (177 kilometri) figurează ca și autostradă, însă același segment se regăsește și în lista de drumuri expres. La fel, tronsonul Turda-Halmeu apare pe hartă ca autostradă, dar figurează și ca drum expres în lista drumurilor expres.
(click pe imagine pentru a mări)
Foto fragment dintr-o sinteză a Master Planului General de Transport//Legendă: cu verde sunt figurate autostrăzile, cu vișiniu drumurile expres, cu galben drumurile Euro Trans, cu roșu drumurile Trans Regio
2.400 de kilometri de drumuri expres. Autostrada lui Dragnea, „retrogradată” la drum expres
Până în 2030 România va avea, potrivit Master Planului de Transport, 2.400 de kilometri de drumuri expres, cu o valoare de 18,7 miliarde de euro. În funcție de regiunea pe care o traversează, drumurile expres poartă la rândul lor diverse denumiri, precum Someș Express, Moldavia Express, Montana Express, Bucovina Expres, Muntenia Express.
Lista cu drumurile expres incluse în Master Plan are 17 poziții, cea mai mare parte dintre ele fiind autostrăzile de pe hârtie promise de fostul ministru Dan Șova.
Între ele se regăsește și drumul expres București-Alexandria-Craiova, celebra autostradă a vicepremierului Liviu Dragnea, care a fost „retrogradată” la nivel de drum expres.
Tot drum expres va fi și actuala centură de sud a Capitalei, dar și alte autostrăzi care figurau în hărțile desenate și prezentate de Dan Șova, precum Suceava-Siret, Brașov-Pitești, Pașcani-Iași-Ungheni.
De asemenea, România va avea și mai multe drumuri Trans Regio (drumuri naționale modernizate), putând indicatorul TR, între care: TR Moldavia, TR Bucovina, TR Ardeal, TR Biharia, TR Țara Crișurilor.
Foto fragment dintr-o sinteză a Master Planului General de Transport//
Pe lângă acestea România va avea și 2.674 de kilometri de drumuri Transregio denumite și Regiotrans și 293 de kilometri de drumuri Eurotrans.
Proiecte de 48 de miliarde de euro până în 2030
Comisia Europeană a acceptat săptămâna trecută ca Master Planul General de Transport, documentul fără de care România nu poate accesa fonduri europene pentru transporturi în perioada 2014-2020, să fie supus dezbaterii publice. Înainte de dezbatere, Comisia Europeană a recomandat revizuirea valorilor estimate pentru fiecare proiect de transport în parte.
Master Planul General de Transport va fi făcut public pe 1 octombrie 2014, odată cu prezentarea acestuia în cadrul ședinței Comisiilor de transport ale Parlamentului României, a anunțat marți Ministerul Transporturilor.
Master Planul de Transport cuprinde proiecte de 48 de miliarde de euro în domeniul rutier, feroviar, naval, intermodal și aerian
Documentul trebuia sa fie gata în urmă cu aproape un an.
Reprezentanții Comisiei Europene au recomandat AM POST (Autoritatea de Management) adoptarea mai multor măsuri, printre care „îmbunătățirea metodologiei de elaborare a Master Planului, prin adăugarea unor scenarii alternative de testare a proiectelor de transport, care să includă criterii de selecție ce vizează performanța economică, apartenența la rețeaua TEN-T Core, precum și criterii de mediu”, potrivit unui comunicat de la Ministerul Transporturilor.
În plus, comisarii europeni au solicitat autorităților române revizuirea valorilor estimate pentru fiecare proiect în parte.
Pe de altă parte, autoritățile trebuie să își asume reforma feroviară, care presupune printre altele „punerea accentului pe o rețea feroviară redusă” și pe „introducerea serviciilor competitive pentru pasageri”, dar și a unui program de creștere a eficienței.
Acordarea unei atenții sporite proiectelor care închid coridoarele europene de transport în actuala perioadă de programare reprezintă o altă recomandare a Comisiei Europene adresată autorităților române.
AM POST va organiza ședințe publice pentru fiecare domeniu de transport.
Un document din Master Planul de Transport publicat în aprilie arăta că autostrăzile din România vor totaliza la nivelul anului 2020 mai puțin de 1.000 de kilometri, în condițiile în care ministrul Transporturilor, Dan Șova, a anunțat recent că rețeaua va ajunge peste șase ani la 2.440 kilometri.
Numărul de kilometri de autostradă din România se va dubla până în anul 2020, de la 550 km la 993 km, se arată într-unul din documentele din Master Plan, publicate în aprilie anul acesta de Ministerul Transporturilor.