Prima pagină » Economic » HARTA BENZINEI ÎN UE. Care este PREȚUL CORECT al carburanților și ce profit au avut benzinarii în primele șase luni din 2012

HARTA BENZINEI ÎN UE. Care este PREȚUL CORECT al carburanților și ce profit au avut benzinarii în primele șase luni din 2012

Reprezentanții companiei Petrom, cel mai mare distribuitor de carburanți din România, au scumpit carburanții cu 5 bani pe litru în cazul benzinei și cu 4 bani pe litru în cazul motorinei.

Reprezentanții companiei Petrom, cel mai mare distribuitor de carburanți din România, au scumpit, săptămâna trecută, carburanții cu 5 bani pe litru în cazul benzinei și cu 4 bani pe litru în cazul motorinei.

Astfel, la stația Petrom aflată pe bulevarul Iuliu Maniu, din sectorul 6 al Capitalei, litrul de benzină standard se vinde, în momentul de față, cu 6,27 lei, iar cel de motorină standard cu 6,29 lei pe litru. La benzinăria de pe bulevardul Mihail Kogălniceanu, aflată în sectorul 1, litrul de benzină standard poate fi cumpărat cu 6,24 de lei, cel de benzină Extra 99 costă 6,64 de lei, iar litrul de motorină standard costă 6,29 de lei.

În sectorul 2 al Bucureștiului, la benzinăria Petrom aflată pe Bulevarul Barbu Văcărescu, litrul de benzină poate fi cumpărat cu 6,25 de lei, iar cel de motorină standard poate fi cumpărat cu 6,30 de lei.

Prețurile practicate la stațiile in țară variază cu până la 5%, în funcție de mărimea stațiilor, de amplasarea lor pe fluxul comercial precum și de alți factori, după cum se menționează pe site-ul oficial al companiei.

Cum explică reprezentanții Petrom majorarea prețurilor

Scumpirile au fost motivate de către austriecii de la Petrom ca fiind rezultatul cotațiilor internaționale ale benzinei și motorinei. „Petrom este consecvent în aplicarea unei politici de prețuri care se bazează pe cotațiile internaționale ale benzinei și motorinei. În plus prețurile sunt influențate de politica fiscală și de competiția de pe piața locală”, au declarat pentru gândul reprezentanții grupului petrolier.

„De la începutul acestui an până astăzi, pe fondul creșterii cotațiilor la țiței, cotațiile Platts exprimate în lei au crescut cu circa 17% la motorină și cu circa 27% la benzină”, explică aceștia.

„În același interval prețurile Petrom au crescut cu circa 10% la motorine și cu circa 14% la benzine, deci a fost preluată numai o parte din creșterea cotațiilor internaționale”, au ținut să sublinieze reprezentanții celui mai mare distribuitor de carburanți de pe piața locală.

Profit de peste 461 de milioane de euro în primul semestru al anului 2012

În primele șase luni ale anului în curs, OMV Petrom a înregistrat o creștere a profitului net de 16% acesta ajungând la 461,7 milioane de euro, în ciuda faptului că în al doilea trimestru al anului câștigurile companiei au scăzut cu aproape 30%, ajungând la 145,3 milioane de euro.

Vânzările grupului austriac au crescut și ele în primul semestru al anului 2012 cu 19% și au ajuns la 2,78 de miliarde de euro.

De asemenea, în perioada ianuarie-iunie investițiile Petrom au fost de 530 de milioane de euro, din totalul bugetului alocat în 2012 pentru investiții în valoare totală de 5,2 miliarde de lei.

În 2011, compania petrolieră a înregistrat un profit record în România de 887 de milioane de euro, având vânzări în valoare totală de 5,3 miliarde euro.

Cu doi ani în urmă, profitul net obținut de Petrom a fost de 2,19 miliarde de lei, iar vânzările de carburanți nu au depășit suma de 18,61 miliarde de lei.

Cu cât s-a scumpit plinul de benzină de la începutul anului

La începutul acestui an, litrul de benzină standard costa, la stațiile Petrom, circa 5,49 lei, în timp ce litrul din cel mai ieftin sortiment de motorină costa 5,52 lei. Astfel, șoferii care voiau să facă un plin trebuiau să scoată din buzunar pentru un plin de 50 de litri 274,5 lei, în cazul benzinei, și 276 de lei, în cazul motorinei, potrivit calculelor gândul.

În prezent, un plin de 50 de litri de benzină, calculat la 6,27 lei pe litru, costă 313,5 lei, în timp ce un plin de motorină îi poate costa pe șoferii din România chiar și 314,5 lei, dacă luăm în considerare un preț de 6,29 lei pe litrul de motorină.

Astfel, în momentul de față, persoanele care dețin mașini cu motor pe benzină trebuie să plătească la stațiile Petrom cu 39 de lei mai mult pentru a face plinul, în timp ce persoanele care dețin mașini cu motoare diesel trebuie să scoată din buzunar cu 38,5 lei mai mult pentru un plin.

De asemenea, dacă în luna ianuarie a anului 2012 dintr-un salariu mediu net de 1.467 de lei, cât se înregistra în acea perioadă la nivel național potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS), un român putea să facă lunar puțin peste cinci plinuri de benzină sau motorină, în prezent, când salariul mediu net înregistrat la nivel național a ajuns la 1.530 lei, potrivit celor mai recente date INS, el poate să facă lunar circa 4,8 plinuri de benzină sau de motorină.

Calendarul scumpirilor prețurilor la carburanți în perioada ianuarie-septembrie 2012

Prima scumpire a carburanților practicată de reprezentanții Petrom în anul 2012 a fost de 2 bani pe litru pentru benzină și de 9 bani pe litru pentru motorină și a avut loc pe data de 1 ianuarie. Atunci grupul austriac a explicat că decizia de majorare a prețurilor carburanților a fost luată datorită accizelor.

În luna ianuarie au urmat alte două scumpiri, de 8 bani pe litru, respectiv de 9 bani pe litrul de carburant.

În februarie, prețul litrului de benzină a crescut cu 12 bani, iar cel al motorinei cu 9 bani, pentru ca la începutul lunii martie să aibă loc prima ieftinire a carburanților din 2012, mai exact de 2 bani pe litru, atât în cazul motorinei, cât și în cazul benzinei.

Spre finalul lunii aprilie, dar și în luna mai, litrul de benzină și de motorină s-a majorat cu câte 6 bani. Pe 15 mai a avut loc a doua ieftinire a carburanților, mai exact de 3 bani pe litru în cazul benzinei și de 2 bani pe litru în cazul motorinei. Alte ieftiniri au fost realizate pe 5 iunie, 14 iunie și 20 iunie, în ultimul caz prețurile carburanților scăzând cu câte 3 bani pe litru.

Pe 17 iulie, carburanții s-au scumpit din nou cu 9 bani, respectiv 8 bani pe litru. După alte 14 zile prețurile s-au majorat încă o dată cu 9 bani pe litru.

În luna august a anului 2012, prețul carburanților a crescut de trei ori, cu 7 bani, respectiv 9 bani pe litru. Ultima majorare a prețurilor a avut loc sâmbătă, 8 septembrie, atunci când la pompele stațiilor Petrom litrul de benzină și cel de motorină a fost cu 5 bani mai scump.

Potrivit calendarului stabilit de executiv, de la 1 ianuarie 2013 nivelul accizelor va crește la motorină cu 17 euro și va ajunge la 391 euro/tonă motiv pentru care șoferii ar putea să scoată din buzunar mai mulți bani la pompă începând de anul viitor.

Evoluția prețurilor carburanților în 2012 în statele Uniunii Europene

În perioada 9 ianuarie 2012 – 3 septembrie 2012, prețul litrului de benzină, fără taxele și impozitele percepute de statul român, a crescut 13,6%, ajungând de la 64 de eurocenți pe litru la 72,7 eurocenți pe litru, conform datelor făcute publice de către reprezentanții Comisiei Europene.

Astfel, dacă la începutul acestui an 1.000 de litri de benzină costau 639,51 de euro, la începutul lunii septembrie aceeași cantitate a ajuns să coste aproape 727 de euro.

De asemenea, dacă în ianuarie un plin de benzină putea fi cumpărat cu 32 de euro, dacă nu luăm în calcul taxele și impozitele percepute de stat, acum el a ajuns să depășească 36 de euro, potrivit calculelor gândul.

La nivelul Uniunii Europene (UE), cea mai mare creștere a prețului benzinei s-a înregistrat în Slovenia, mai exact de 22,7%. În cazul acestui stat, litrul de benzină a crescut de la începutul anului de la 62,4 eurocenți pe litru la 76,5 eurocenți pe litru, iar prețul unui plin de 50 de litri a crescut cu 7,1 euro, ajungând la 38,3 euro.

Următoarele locuri în topul statelor europene unde s-au înregistrat în perioada ianuarie-septembrie 2012 cele mai mari creșteri ale prețului benzinei au fost ocupate de Grecia, Ungaria, Belgia, Germania, Cipru și Letonia, unde majorarea a depășit 17,6%.

În cazul vecinilor bulgari, prețul litrului de benzină, fără taxe, a crescut în aceeași perioadă de timp cu 17,45%.

Sursă: gândul.info (date Comisia Europeană) – Alexandra Pele

La polul opus, cele mai mici majorări ale prețurilor benzinei, fără taxe, s-au înregistrat în cazul Franței și al Danemarcei, unde ele nu au depășit 11%.

Astfel, în luna septembrie, în Franța un litrul de benzină costă 74,4 eurocenți față de 67,3 eurocenți la începutul anului 2012. De asemenea, prețul unui plin în statul francez nu depășește 37,2 euro, dacă nu sunt luate în calcul taxele și impozitele percepute de autoritățile locale.

Ce măsuri au luat francezii pentru a scădea prețul carburanților

Oficialii francezi au în vedere introducerea unui mecanism permanent care să țină sub control prețurile carburanților, după cum a anunțat la finalul lunii august Pierre Moscovici, ministrul Economiei și Finanțelor.

Până la punerea în practică a unui astfel de mecanism, pentru o perioadă de trei luni, prețurile carburanților din statul francez vor scădea cu 6 eurocenți pe litru.

Moscovici a mai menționat, de asemenea, că efortul bugetar va fi de circa 300 de milioane de euro.

Cu cât a crescut prețul barilului de petrol de la începutul anului

De la începutul anului și până în prezent, prețul barilului de petrol Brent a crescut cu 9,08 dolari, ajungând de la 107,22 dolari pe baril la 116,3 dolari pe baril.

În aceeași perioadă de timp, leul s-a depreciat față de dolar cu aproape 9%, ajungând de la 3,2056 de lei/dolar, pe 3 ianuarie, la 3,4882 lei/dolar, astăzi, 13 septembrie.

Astfel, dacă la începutul anului barilul de petrol putea fi cumpărat cu 343,7 lei, în prezent, el poate fi achiziționat cu 405,6 lei, deci cu aproape 62 de lei mai scump, potrivit calculelor gândul.

Care este adevăratul preț al carburanților

Constantin Tampiza, fostul directorul general al Lukoil România și actual reprezentant al președintelui grupului petrolier cu sediul la Moscova Vagit Alekperov, a declarat la sfârșitul lunii mai în cadrul unei ediții GÂNDUL LIVE că pentru a avea un preț corect carburanții ar trebui să fie mai scumpi cu 20 de bani.

„Așteptăm, suntem răbdători, dar dacă vorbim la sincer, astăzi, la prețurile actuale care sunt, noi trebuie să avem o marjă mai sus cel puțin cu 80-90 de dolari la tonă. Ce înseamnă 80-90 de dolari la tonă? Înseamnă undeva la 24-26 de bănuți la litru”, a declarat la acea vreme Tampiza.

În cadrul aceeași ediții GÂNDUL LIVE, fostul director general al Lukoil România a mai menționat și că în absența unui preț corect unii benzinari s-ar putea retrage de pe piață și că niciun investitor nu poate să investească sume mari într-un stat unde prețul produsului său este mai mic decât în alte țări.

Care ar putea fi noua formulă de calcul a prețului carburanților

De la începutul lunii aprilie reprezentanții Guvernului și cei ai benzinarilor români au purtat discuții cu privire la modelul de calcul al prețurilor carburanților.

„Se caută o soluție care să răspundă la presiunile opiniei publice legate de prețul petrolului, luându-se exemplul unor state din Uniunea Europeană, în speță Slovenia. A apărut ideea, ca să nu mai fie suspiciuni de înțelegere, de cartel, să introducem un preț maxim care să fie bazat pe o formulă de calcul derivată din cotațiile internaționale”, a explicat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, în cadrul unei ediții GÂNDUL LIVE.

El a mai menționat, de asemenea, că reprezentanții companiilor Petrom și Lukoil sprijină o astfel de formulă de calcul, dar că există însă și unele firme care sunt rezervate atunci când vine vorba de punerea ei în practică.

Noua formulă de calcul a prețului carburanților discutată în reuniunile reprezentanților Guvenului cu cei ai companiilor petroliere are în vedere prevederea unei marje fixe, care trebuie decisă atent pentru ca benzinarii să nu acuze autoritățile din România că ar sprijini un sistem care nu este viabil și că ar încuraja ieșirea de pe piață a unor companii mai mici, la care se adaugă cotațiile internaționale ale barilului de petrol.

Conform președintelui Consiliului Concurenței, autoritatea pe care o conduce nu sprijină un astfel de mod de calcul al prețului carburanților, dar nu are nici nimic împotriva lui. „Noi manifestăm lipsa noastră de entuziasm pentru această măsură, dar nu suntem a priori împotriva ei”, spunea Chirițoiu la GÂNDUL LIVE.

Benzinarii din România au fost sancționați la începutul anului cu o amendă record

Reprezentanții Consiliului Concurenței au sancționat cele mai mari companii petroliere din România cu o amendă record, de 205 milioane de euro, în urma unei investigații realizate pe piața carburanților.

Astfel, benzinarii au primit amenzi de până la 3% din cifrele lor de afaceri înregistrate în 2010.

OMV, Petrom, Rompetrol, MOL, Agip și Lukoil au fost investigate după ce a apărut suspiciunea conform căreia, în 2008, reprezentanții acestor companii s-au înțeles pentru a retrage, în același timp, de pe piață un anumit sortiment de benzină.

În total, cifrele de afaceri pe 2010 ale companiilor OMV Petrom Marketing, OMV Petrom, Rompetrol Downstream, ENI România, MOL Romania Petroleum Products și Lukoil România au atins valoarea de 32,4 miliarde de lei.

Citește și