Dezvoltatorii de locuințe au vândut în acest an în medie 2-5 unități pe lună, astfel că 10.000 de apartamente noi sunt disponibile la vânzare în București, cele mai multe fiind cele care se adresează persoanelor cu venituri mari și foarte mari, potrivit unui studiu al The Advisers/Knight Frank, potrivit Mediafax.
„Numărul mediu de locuițe vândute pe lună este de 2-5 unități, în funcție de tipul proiectului și de locația acestuia. Proiectele standard, în zonele periferice, înregistrează vânzări constante în fiecare lună, în timp ce ansamblurile mai scumpe în zone centrale au luni în care nu vând nimic. Comportamentul cumpărătorilor s-a schimbat, aceștia devenind mai sofisticați. Cumpărătorii se așteaptă să primească o valoarea foarte bună pentru banii pe care i-au plătit atâta timp cât au o mulțime de opțiuni la dispoziție”, se arată în cel mai recent raport al companiei de consultanță imobiliară.
Ținând cont că se vând 5 locuințe pe lună, dintr-un calcul simplu reiese că este nevoie de 166 de ani pentru vânzarea celor 10.000 de apartamente noi disponibile în București.
Stocul de locuințe noi – vândute și nevândute – a ajuns la 24.250 de unități, cu 850 de apartamente lansate în prima parte a anului, în șapte proiecte. Cele mai multe livrări au avut loc în proiectele deja existente, dezvoltate în etape, precum Cosmopolis, FeliCity, Militari Residence și NewTown Residence.
„Chiar dacă au trecut patru ani de când criza financiară a început să aibă impact asupra pieței din România, sectorul rezidențial continuă să se confrunte cu dificultăți, astfel că 25% din stocul de locuințe este nevândut, dacă luăm în calcul doar apartamentele vândute direct de dezvoltatori. Pentru a estima însă numărul total de apartamente disponibile la vânzare trebuie să lună în calcul atât piața second-hand (apartamentele noi cumpărate pentru a fi revândute la prețuri mai mari, n.r.), cât și proiectele mai mici. În consecință, oferta totală la vânzare pe piață este estimată la 8.000-10.000 de unități noi”, se menționează în raport.
În aceste condiții, dezvoltatorii au început să adopte strategii „creative de marketing și să întroducă diverse opțiuni pentru cumpărători, precum schemele „închiriezi și apoi cumperi” sau „te muți acum și plătești peste un an”.
În termeni de locație, există diferențe între zonele centrale, semi-centrale și periferice, disperasarea proiectelor pe zone urbane, precum și conceptele diferite, ducând la încadrarea proiectelor în patru grupe, respectiv standarde reduse, medii, ridicate și foarte ridicate.
Aproape 70% din oferta de pe piață este localizată în zone periferice, în proiecte standard, unde se înregistrează și cea mai mare rată de absorbție, având în vedere că puterea de cumpărare se menține limitată. Și oferta nouă este îndreptată în special spre aceste locații, în special în proiecte care să se încadreze în proiectele guvernamentale „Prima Casă” și TVA de 5%.
În funcție de prețuri, 47% din locuințe sunt încadrate în categoria celor reduse, respectiv 700-900 euro/mp construit și 23% în cea medie, de 900-1.100 euro/mp construit.
În segmentul standardelor ridicate se califică 27% din ofertă, pentru care prețurile variază între 1.000 și 1.400 euro/mp construit. Doar 3% din locuințe se adresează segmentului foarte ridicat, al căror prețuri sunt de 1.500-2.000 euro/mp construit.
„Numărul proiectelor care vor fi livrate în continuare va fi mult mai redus decât cele anunțate în 2007 și 2008. O parte din dezvoltatorii care au cumpărat terenuri pentru proiecte rezindențiale în perioada de boom al pieței încearcă să le vândă pentru alte utilizări, în special pentru dezvoltări de tip «big box»”, se mai arată în raport.
În ceea ce privește prețurile, acestea au ajuns sub nivelurile din 2005, anul în care au început să apară pe piață primele proiecte rezidențiale de mari dimensiuni în București.
Astfel, prețul mediu este de 1.000 de euro/mp construit, cel mai redus nivel înregistrat până acum în București, însă scăderea ar putea continua, evoluția viitoare depinzând de situația economică.