În România sunt peste 11 milioane de animale de companie. Ce sumă au scos din buzunar proprietarii în 2014
Suma medie cheltuită de un român pentru un animal de companie este de 111,2 lei (25 euro), în creștere cu 8,6% față de anul anterior, iar pentru acest an este prognozată o sumă de 120,8 lei.
Defalcat, din valoarea pieței 753,4 milioane lei reprezintă mâncarea animalelor de companiei, din care 516,7 milioane lei pentru câini, 233 milioane lei pentru pisici și 3,7 milioane lei pentru alte animale de companie, iar 29,2 milioane lei reprezintă servicii de sănătate, accesorii și alte produse.
„Piața de produse de îngrijire pentru animalele de companie a înregistrat o creștere mai puternică în valoare în 2014, clienții fiind mai dispuși la achiziții și mai înclinați spre îmbunătățirea bunăstării animalelor lor de companie. Deși s-au mai înregistrat reduceri ale bugetelor alocate acestor cumpărături, dezvoltarea mărcilor private a motivat consumatorii să investească în produse de îngrijire pentru animalele lor de companie. Prin urmare, pe lângă cei care caută promoții și reduceri, s-au putut observa clienți mult mai bine informați. Retailerii au atras proprietarii de animale de companie cu o gamă diversificată de produse, inclusiv pentru cei cu bugete limitate”, se arată în studiul firmei de cercetare Euromonitor, care estimează o creștere similară, de 4,9%, pentru 2015.
Potrivit sursei citate, mărcile proprii dezvoltate de retaileri au avut o contribuție consistentă la creșterea din perioada analizată, fiind stimulate în principal de cererea de consum pentru produsele economice. Astfel, mărcile proprii ocupă locul cinci în topul celor mai vândute produse, cu o cotă de piață de 4,6%, fiind devansate de două produse ale Nestle (Purina Friskies și Purina Darling) și
de două produse ale Mars Inc (Chappi și Pedigree). Următoarele branduri în top sunt Skipper (Nordic Petfood AB), Happy Dog (Interquell GmbH), Bewi Dog (Bewital petfood GmbH & Co KG), Whiskas (Mars Inc) și Kitekat (Mars Inc).
„Diferența dintre mărcile private și produsele ieftine/accesibile a devenit mai solidă, un număr tot mai mare de consumatori optând pentru aceste tipuri de produse, ceea ce a condus la o creștere consistentă în ceea ce privește volumul și valoarea vânzărilor. Retailerii au realizat potențialul ridicat de dezvoltare și au investit în diversificarea produselor, ceea ce a însemnat o gamă mai mare de produse la prețuri mai mici, dar cu o calitate comparabilă cu produsele cu prețuri medii”, notează Euromonitor.
De altfel, firma de cercetare arată că hipermarketurile au câștigat cotă de piață în detrimentul retailerilor specilizați, gen Animax și ZooMania.
„Hipermarketurile au reprezentat o pondere mare valoare de îngrijire pentru animalele de companie, în principal datorită dezvoltării de mărci proprii, dar și a portofoliului de produse importate de la companii care căutau să fie prezente cu produsele în România. În consecință, cota de piață în valoare a magazinelor specializate pentru animalele de companie a scăzut în perioada analizată”, menționează Euromonitor.
Potrivit raportului, petshop-urile dețin o cotă de 51,6% din piața de produse pentru animalele de companie, retailerii 42,4% (hipermarketuri -31,5%, supermarketuri – 7,4%, discounteri – 2,5%, magazine tradiționale – 1%), comerțul online – 3,8% și clinicile veterinare – 2,2%.
Euromonitor estimează că gama tot mai mare de mărci private a rețelelor de retail este așteptată să-și încetinească creșterea, deoarece pe piață va fi un număr tot mai mare de produse pentru care nu se mai poate face o distincție clară înafară de preț.
Principalii jucători pe piața produselor pentru animalele de companie sunt, în ordine: Nestlé SA, care deține peste 30% din această piață, Mars Inc, Nordic Petfood AB care deține o fabrică de mâncare pentru animalele de companie în Buftea, retailerii care au mărci proprii, Interquell GmbH, Bewital petfood GmbH & Co KG, Colgate-Palmolive Co, Procter & Gamble Co, The Ferplast SpA și Profipet Com.
În RomâÂnia sunt peste 11 milioane de aniÂmale de companie.